Auto-moto,

Vybíráme zimní pneumatiky – Recenze 10 nejlepších

Každý zodpovědný řidič automobilu by měl s nadcházejícím zimním obdobím svůj vůz přezout na zimní pneumatiky. Ze zákona je povinnost mít zimní pneu od 1. listopadu do 31 března, pokud se na silnici vytvoří souvislá vrstva sněhu, ledu, námrazy, nebo pokud se to nechá předpokládat.

Zimní pneumatiky, stejně jako letní pneumatiky, jsou určeny vyloženě pro dané roční období. Jistou alternativou dvěma sadám mohou být univerzální pneumatiky, které se však vyplatí naprosto minimálnímu počtu šoférů a o důvodech se zmiňujeme v nákupním rádci. Vybrat zimní gumy na auto nemusí být žádná velká věda, stačí se orientovat v základních parametrech a mít představu, co od nich žádáte.

Pneumatiky obecně, včetně těch zimních, se vybírají v první řadě podle toho, jaké máte na autě kola. Povolené rozměry jsou také dohledatelné ve velkém technickém průkaze a věřte, že se vyplatí obouvat jen a právě ty, které smíte na vašem vozidle používat. V případě technické kontroly, nebo pojistné události, se tato věc pečlivě kontroluje.

V závislosti na typu vozidla se pneumatika vybírá podle velikosti ráfku, šířky potažmo profilu pneumatiky. Zimní pneu jsou také opatřeny energetickým štítkem, který však nemusí říkat mnoho o samotných vlastnostech. Jsou na něm údaje úspornost paliva, přilnavost za mokra a hlučnost.

Při výběru je dobré zohledňovat také prostředí, ve kterém nejčastěji jezdíte. Jiné budou vhodné pro řidiče pohybující se na horách a jiné pro vozidla jezdící převážně ve městě, kde namísto sněhu převládá břečka a voda. Na základě parametrů, testů a uživatelských zkušeností jsme připravili výběr zahrnující nejlepší zimní pneumatiky a jejich recenze.

Nejlepší zimní pneumatiky – TOP 10

V tabulce je výběr 10 nejlepších zimních pneumatik z testů a hodnocení pro rok 2018.

VzhledModelNáš výběr pro kategoriiÚspora palivaPřilnavost za mokra 
Goodyear UltraGrip 9Malá osobní auta (R14)EB
Hankook W452 i*cept RS2Malá osobní auta (R14)FC
Barum Polaris 5Menší střední vozy (R15)CC
Kleber Krisalp HP3Menší střední vozy (R15)EB
Continental WinterContact TS860Střední třída (R16)CB
Michelin ALPIN 6Střední třída (R16)CB
Dunlop Winter Sport 5SUVCB
Nokian WR D4Větší střední třída (R17)CA
Matador MP92 Sibir SnowVelké vozy (R18)FC
Pirelli Winter 210 SottoZero IIVelké vozy (R18)EC

Porovnání parametrů

 Goodyear UltraGrip 9Hankook W452 i*cept RS2Barum Polaris 5Kleber Krisalp HP3Continental WinterContact TS860Michelin ALPIN 6Dunlop Winter Sport 5Nokian WR D4Matador MP92 Sibir SnowPirelli Winter 210 SottoZero II
Model185/60 R14 82T185/60 R14 82T195/65 R15 91T195/65 R15 91T205/55 R16 91H205/55/ R16 91H205/55 R16 91H225/50 R17 98H225/40 R18 92V245/50 R18 100H
Hlučnost68 dB71 dB72 dB69 dB72 dB69 dB69 dB69 dB71 dB72 dB
VíceVíceVíceVíceVíceVíceVíceVíceVíceVíce

Recenze 10 zimních pneumatik

Goodyear UltraGrip 9

Goodyear UltraGrip 9 recenze

Kvalitní zimní pneumatiky Goodyear UltraGrip 9 jsou nejnovějším zástupcem úspěšné řady tohoto světového výrobce a o úspěchu této řady hovoří 7 milionů obutých vozů za poslední tři roky. Pneumatika je určena pro malá až střední vozidla, tomu odpovídá i naše zařazení v tabulce. Tento model má konkrétní rozměr 185/60 R14 s rychlostním indexem T (190 km/h) a nosností 475 Kg (index 82).

Z energetického štítku se o pneumatice dozvíme velice dobrou úroveň hlučnosti 68 dB, dobrou přilnavost za mokra B a lehce horší úsporu paliva E. Její vlastnosti jsou však velice dobré, má vylepšenou výkonnost na sněhu a lamely s okraji běhounu jsou vyrobené pro co nejlepší odezvu při akceleraci, brzdění i zatáčení.

Kromě zmíněného rozměru je pneumatika k dostání v širokém rozsahu dalších rozměrů, a to i na větší vozy střední třídy. Rovněž ji lze použít i na dnes tolik populární automobily typu SUV. V závislosti na konkrétním rozměru má pneumatika UltraGrip 9 nově dva typy dezénů, aby bylo dosaženo co nejlepších výsledků na různě velikých ráfcích.

Lety osvědčená kvalita řady UltraGrip, nízká hlučnost

Slabší třída palivové účinnosti

Hankook W452 i*cept RS2

Hankook W452 i*cept RS2 recenze

Levné zimní pneumatiky Hankook W452 i*cept RS2 jsme do recenze zařadili v rozměru pro malá osobní auta, pro které jsou její parametry naprosto v pořádku. Zimní pneu 185/60 R14 má rychlostní index T a váhový index 82, zcela tedy vyhovuje potřebám, které jsou v této kategorii vozů potřeba.

Pneumatiky mají optimalizovaný tvar dezénu pro ideální výkon na sněhu a dezén pneumatiky má dostatečný počet drážek, které slouží pro odvod vody a rozbředlého sněhu. Příčné drážky pomáhají lepší přilnavosti, což v praxi znamená předejetí hlavně akvaplaningu. Materiál, ze kterého jsou vyrobeny, obsahuje příměs siliky, čímž zvyšuje samotnou přilnavost.

Pokud se na zimní pneumatiku Hankook zaměříme optikou energetického štítku, zjistíme, že ve srovnání dosahuje lehce horších parametrů. Valivý odpor, respektive třída palivové účinnosti má hodnotu F, třída přilnavosti je C a také hlučnost je mírně vyšší s hodnotou 71 dB.

Dobrý poměr cena/výkon

Ve srovnání lehce horší parametry

Barum Polaris 5

Barum Polaris 5 recenze

Barum Polaris 5 jsou nejlepší zimní pneumatiky, které tento výrobce kdy uvedl na trh. Jedná se o novinku a nástupce oblíbených Barum Polaris 3, které jsou tímto modelem nahrazeny. Jak bývá zvykem, Barum je nabízí v celé škále parametrů a svůj rozměr si najde jak majitel malého osobního vozidla, tak majitel SUV, nebo vozu vyšší střední třídy.

Tato konkrétní zimní pneu 195/65 R15 91T dosahuje na energetickém štítku pouze průměrných hodnot, jak je však známo z předešlé generace, jízdní vlastnosti má velice dobré. Úsporností paliva se řadí do kategorie C, brzdnou dráhou na mokru do kategorie C a hlučnost je průměrných 72 dB.

Pokročilý design pneumatiky vychází z úspěšné předešlé generace, a ještě více se zdokonalil pro mírné zimy, které jsou pro naše území typické. Pneumatika tak skvěle odvádí vodu a rozhodně se neztratí ani na čerstvě napadaném sněhu. První zkušenosti spotřebitelů jasně dokazují nízkou hlučnost a výborné jízdní vlastnosti.

Skvělý poměr cena/výkon

Hodnota přilnavosti za mokra C

Kleber Krisalp HP3

Kleber Krisalp HP3 recenze

Zimní pneumatiky Kleber Krisalp HP3 se velice dobře umístily v testu ADAC a nechala za sebou modely věhlasných značek, které jsou o dost dražší. Oproti předchozí generaci se zlepšila jejich brzdná dráha, nově má přilnavost za mokra hodnotu B, čímž se řadí mezi prémiové zimní pneumatiky.

V našem srovnání jsme vybrali typ 195/65 R15, který je ideální pro menší vozy střední třídy. Jako velice dobrou lze považovat i hodnotu valivého odporu, který ovlivňuje spotřebu, spadá do kategorie E. I samotná hlučnost patří s 69 dB mezi to lepší, co lze v současné době pořídit. Rychlostní index má pneumatika T, tedy do 190 km/h a index nosnosti 91, což odpovídá zatížení 615 Kg.

Pneumatiky jsou označené běžným M + S a kromě toho také 3PMSF. Značení o pneumatice říká, že dosahuje také velice dobrých výsledků ve vysokohorských podmínkách, na zavátých cestách čerstvým sněhem, nebo na nebezpečné ledovce. Kromě zmíněného rozměru lze pneumatiku pořídit i v řadě dalších.

Velice dobré hodnocení ADAC, přilnavost za mokra B

Valivý odpor v kategorii E

Continental WinterContact TS860

Continental WinterContact TS860 recenze

Zimní pneumatiky 205/55 R16 značky Continental a modelu WinterContact TS860 patří mezi nejlépe hodnocené zimní pneu současnosti. Její určení je pro kompaktní a středně velké vozy, takže pokrývá většinu vozového parku soukromých osob. Pneumatika má výborné brzdné vlastnosti jak na sněhu, ledu, tak i vodě, čemuž odpovídá hodnota na energetickém štítku B.

Úspora paliva neboli úroveň valivého odporu je také na velice dobré hodnotě, tentokrát C a hodnota vnější hlučnosti pneumatiky je jedinou věcí, která by mohla být nižší – činí 72 dB. Tento konkrétní model má rychlostní limit 210 km/h a index nosnosti 91, tedy maximální možné zatížení až 615 kilogramy.

Pneumatiky Continental jsou známé pro své vyspělé technologie, které jsou přítomny i zde. Zmíníme technologii Cool Chili, která je zárukou vysoké přilnavosti nehledě na aktuálních podmínkách, technologii Liquid Layer Drainag pro výborný odvod vody a tajícího sněhu, nebo technologii Snow Curve+, která zlepšuje trakci a přilnavost na zasněžené vozovce.

Výborné vlastnosti, nejnovější technologie a inovace

Vnější hlučnost pneu 72 dB

Michelin ALPIN 6

Michelin ALPIN 6 recenze

Zimní pneumatiky Michelin ALPIN 6 jsme vybrali v rozměru pro automobily střední třídy, 205/55 R16 tak obujete na kolo o velikosti 16 palců s šířkou ráfku 205 mm. Mezi další údaje patří rychlostní limit H a index zatížení 91, což je tedy 210 km/h, respektive zatížení 615 Kg.

Jedná se o velmi oblíbený model vyšší třídy pneumatik, který zajistí výbornou bezpečnost, a to i po dlouho dobu jejich používání. Výrobce dbal na co nejmenší rozdíl v jízdních vlastnostech po čas sjíždění vzorku, tuto technologii nazval Michelin EVERGRIP. S postupným sjížděním dezénu vznikají drážky nové, zatímco ty staré se rozšiřují.

Nejnovější generace směsi pryže poskytuje ty nejlepší výkony v zimním prostředí, ať se již jedná o přilnavost na sněhu, na břečce, nebo na vodě. Podle energetického štítku je úspornost paliva na skvělé hodnotě C, přilnavost za mokra na hodnotě B a hlučnost činí pouze 69 dB. Skvěle si také pneumatika vede ve všech nezávislých porovnávacích testech.

Skvělé jízdní i ekonomické parametry

Vyšší pořizovací cena

Dunlop Winter Sport 5

Dunlop Winter Sport 5 recenze

Zimní pneumatiky Dunlop Winter Sport 5 se řadí do kategorie SUV, nebo i do kategorie off-road pneumatik. Nejsou naopak vhodné pro dodávky. Pro osobní vozidla nabízí výrobce širokou škálu rozměrů, vybere si většina řidičů. Dunlop Winter Sport 5 se řadí po bok těch nejlepších zimních pneumatik, odpovídá tomu i energetický štítek.

Ten udává přilnavost za mokra hodnotou B a valivý odpor hodnotou C. I hlučnost je na příjemně nízké hladině a to 69 dB. Pneumatika kopíruje nejnovější trendy ve vývoji zimních pneu, nabízí multilamelový systém, směs s obsahem Silica-Plus, nebo praktické drážky ve tvaru V, které vytváří jemnou síť pro dobrou přilnavost na sněhu.

Inženýři dokázali optimálně rozložit váhu na pneumatice, což vedlo k nižšímu valivému odporu a tím pádem k úspoře paliva. Pneumatika funguje skvěle také na vodě, v blátě a na mokrém povrchu. Drážky jsou dostatečně hluboké a odvádění vody je tak velice efektivní. Tento konkrétní model Dunlop 205/55 R16 91H má rychlostní limit do 210 km/h a nosnost 615 Kg, což pro většinu SUV bohatě dostačuje.

Výborné jízdní vlastnosti na suchu, vodě, ledu i sněhu, spotřeba jako s letními pneu

V prvních stovkách km může být vyšší hlučnost

Nokian WR D4

Nokian WR D4 recenze

Zimní pneumatiky Nokian WR D4 jsou nástupcem výborné Nokian WR D3, která za několik let jejího prodeje získala celou řadu ocenění a vyhrála nejeden test pneumatik. Jak bylo zmíněno vychází ze svého předchůdce a doplňuje určité prvky z pneumatiky WR A3, což konkrétně znamená jiné použití lamel na krajích dezénu.

Díky výborné práci ve vývoji je Nokian WR D4 první pneumatikou na světě, která dokázala splnit nejpřísnější parametr A v přilnavosti. Pro srovnání je to z 80 kilometrové rychlosti kratší brzdná dráha až o 3 metry, než mají konkurenční modely s hodnotou B. Pneumatika má směrový dezén a drážky na odvod vody jsou leštěné, aby byl odvod co nejefektivnější.

Výrobce vylepšil také technologii Nokian Block Optimized Siping, která zajišťuje výbornou stabilitu, přilnavost a ovladatelnost na všech površích. Má také příjemně nízkou hlučnost 69 dB a třída palivové účinnosti je C. Náš výběr této pneumatiky je pro větší střední vozy s velikostí ráfku 17 palců. Jedná se konkrétně o model 225/50 R17 98H, která má povýšenou nosnost na 750 Kg.

Nejlepší přilnavost za mokra – třída A, leštěné drážky pro odvod vody

Vyšší pořizovací cena

Matador MP92 Sibir Snow

Matador MP92 Sibir Snow recenze

Levné zimní pneumatiky pro velké vozy Matador MP92 Sibir Snow mají rozměr 225/40 R18 a parametry 92V. To znamená rychlostní index do 240 km/h a nosnost až 630 Kg. V kontextu nabídky takto velkých pneumatik se jedná o velice dobré pneu takto velkého rozměru, a navíc s vysokým rychlostním indexem.

Z energetického štítku se dozvíme hlučnost o hodnotě 71 dB, lehce horší valivý odpor o hodnotě F a průměrnou přilnavost na mokré vozovce o hodnotě C. Pneumatika se dále nabízí také na disky 15, 16 i 17 palcové a v šířce až ve 40 ti rozměrech. Pneumatiky mají optimální tuhost, která je kompromisem mezi pohodlností a bezpečností.

Firmou Matador vyvinutý systém dezénu Zig-Zag dosahuje výborných výsledků na zasněžené silnici, a to jak v akceleraci, tak při brždění. Optimalizovaná tuhost dezénu a lamelování spolu s rozdílnou velikostí dezénových bloků mají za následek nižší úbytek vzorku opotřebením a také menší hlučnost.

Vysoký rychlostní index V – 240 km/h

Horší hodnota valivého odporu F

Pirelli Winter 210 SottoZero II

Pirelli Winter 210 SottoZero II recenze

Pirelli Winter 210 SottoZero II patří mezi dražší pneu, nabízí však velice dobré vlastnosti, které dokazují i nezávislé testy ADAC, nebo Autobild. Tyto pneumatiky vám také ušetří mnoho starostí, neboť se jedná o zimní pneumatiky RUNFLAT, které při defektu, nebo ztrátě tlaku se úplně nezbortí, ale stále poskytnou oporu pro dojedí na bezpečné místo.

Pneumatika je ideální na sportovní vozy, výkonné limuzíny a kombíky. Díky slušné nosnosti 800 kg (index nosnosti 100) je ji možné obout i na dodávky. Vybraný model má parametry 245/50 R18 100H, což říká, že je pneumatika vhodná na 18 ti palcová kola a rychlostní index je do rychlosti 210 km/h.

Pirelli Winter 210 SottoZero II mají dobrý valivý odpor, který se řadí do kategorie E, jsou velmi dobře odolné vůči aquaplaningu a jsou dobře ovladatelné i ve vyšších rychlostech. Výborná je také trakce a brzdění na čerstvém, nebo hlubokém sněhu. Vnější hlučnost pneumatiky je 72 dB a přilnavost za mokra je ve třídě C. Zmíníme ještě technologii Sottozero, která svým vzorkem zajišťuje vysokou bezpečnost a také radost z jízdy.

Pneumatiky RUNFLAT, vysoká nosnost, ideální i pro dodávky

Vyšší pořizovací cena

Jak vybrat zimní pneu

Kvalitní zimní pneumatiky by měly být jednoznačně pořízeny od předních známých výrobců, od kterých máte jistotu, že budou fungovat tak, jak očekáváte. U méně známých výrobců tuto jistotu často nemůžete mít, neboť dochází k úspoře na vstupních materiálech, k méně přesné technologii výroby a setkat se lze také s vadami, které se mohou projevit až při vyšších rychlostech. Typicky se jedná o házení kola, vibrace a podobně. Pneumatiky jsou velice důležitou částí auta, a proto se vyplatí kupovat je od ověřených výrobců.

Parametry

Každá pneumatika se vybírá podle základních parametrů, které nám říkají, jestli je pneu pro váš vůz vhodná, nebo nikoliv. Ve velkém technickém průkaze jsou povolené rozměry pneumatik vypsané a je dobré se podle nich řídit. Parametr může vypadat například takto 205/55 R16 91H a říká nám následující.

205/55

Číslo 205 je nominální šířka pneumatiky v milimetrech a číslo za lomítkem, 55, je poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech. Druhý parametr se také často nazývá jako profil pneumatiky, či výška pneumatiky. Čím je profil vyšší, tím lépe tlumí nerovnosti. Užší pneumatiky lépe zvládají aquaplaning, zatímco širší mají lepší přilnavost.

R16

Písmeno R nám říká, že se jedná o konstrukci radiální, lze se také v menším počtu setkat s písmenem D, to jsou pneumatiky diagonální. Číslice za písmenem v tomto případě 16 udává nominální průměr disku vyjádřeného v palcích. Nejčastěji se u osobních automobilů setkáváme s disky o velikosti 14 – 18 palců, luxusní vozidla mohou mít kola, potažmo pneumatiky, ještě větší.

91H

Poslední část parametru nám říká, do jakého indexu nosnosti a rychlostního indexu model patří. 91H konkrétně znamená přípustné zatížení na pneu 615 Kg a rychlostní maximální limit pneumatiky 210 km/h. Index nosnosti se značí číslicí od 70 do 119, rychlostní index se značí písmenem a to od limitu 90 km/h (index G) až po 300 km/h (index Y).

Energetický štítek pneumatiky

Energetický štítek je povinnou součástí každé nové prodávané pneumatiky a jak název sám říká, zohledňují se v něm hlavně energetická úspora. Má za úkol snižovat zátěž na životní prostředí, nikoliv hodnotit vlastnosti modelu. Při výběru je dobré k těmto parametrům přihlížet, celkový obrázek si z něj však o pneu dělat nelze.

Energetický štítek obsahuje tři údaje. Prvním je vnější hlučnost pneumatiky neboli třída vnějšího hluku odvalování. Ikona zobrazuje tři stavy s tím, že průměrně se hlučnost pohybuje kolem 70dB. Druhým údajem je třída přilnavosti na mokru, která vypovídá o brzdné dráze na mokru a poslední informací je třída palivové účinnosti neboli valivý odpor.

Technologie a nezávislé testy

Každým rokem přibývají do praxe nové technologie, vylepšené směsi a další věci, které pozitivně ovlivňují jízdní vlastnosti. Testováním nových pneumatik se věnuje nespočet novinářských redakcí a renomovaných institucí. Těmi nejhlavnějšími je ADAC, Autobild, nebo autoklub ČR. Ledacos o konkrétní pneumatice vypovídají i recenze spotřebitelů, kteří ji vlastní. Na objektivní hodnocení se však potřeba si vždy alespoň sezónu počkat, jedná-li se o naprostou novinku.

Proč se vyhnout univerzálním pneumatikám

Univerzální pneumatiky jsou často skloňovány jako rozumná alternativa pro provoz jak v létě, tak v zimě. Nedosahují však ani v jedné sezóně tak dobrých výsledků, jak pneumatiky zimní a letní. Navíc některé univerzální pneumatiky ani nelze oficiálně v zimě provozovat, dozvíte se to tak, že na sobě mají pouze označení M+S. Zimní pneumatika má na sobě symbol sněhové vločky, a právě ta nám říká, že je pneumatika vhodná pro zimní provoz.

Univerzální pneumatika se opotřebovává jednou tak rychle, jak když vlastníte sadu letních a zimních pneu. Náklady jsou tedy minimálně stejné, často však naopak vyšší, neboť univerzální bývají dražší než průměrné letní a zimní. Vyplatí se tedy jen a pouze pro osoby s naprosto minimálním ročním nájezdem, typicky jen několik tisíc kilometrů.

Lepší vzorek patří vždy na zadní nápravu

Pneumatika se na nápravách sjíždí nerovnoměrně a platí, že rychleji mizí vzorek vždy z hnané nápravy, což bývá u většiny automobilů ta přední. Stává se, že po určitém sjetí předních pneumatik řidiči kola vymění za zadní, aby se úbytek vzorku dorovnal, je to však veliká chyba. Lepší vzorek by měl být vždy na zadní nápravě, kde jsou potřeba její lepší jízdní vlastnosti. Pokud se v kritické situaci auto dostane do smyku, smyk předních kol je daleko lépe zvládnutelný, než smyk kol zadních, a proto je víc než vhodné, aby právě zadní kola měla co nejlepší jízdní vlastnosti, potažmo tedy lepší vzorek než přední náprava.

Vybíráme zimní pneumatiky – Recenze 10 nejlepších
4.5 (90.34%) 29 votes