Sport a outdoor,

Vybíráme silniční kolo – Recenze 10 nejlepších

Silniční kolo se pyšní titulem nejstaršího typu kola na světě, byť v jeho počátcích vypadala o poznání jinak, než jak je chápeme dnes. Je určeno pro všechny, kteří milují rychlou jízdu a chtějí zdolávat během svého tréninku, nebo výletu, desetikilometrové vzdálenosti. Má velmi nízkou hmotnost, pokročilou aerodynamiku a díky tomu na silnici, nebo na zpevněném povrchu, dosahuje opravdu vysoké rychlosti, aniž by jezdec musel vynaložit velké úsilí.

Klasické silniční kolo je tedy určeno pouze na pevný povrch, na šotolině, nebo nezpevněné cestě hrozí rychlý defekt a jízda na ní rozhodně není pohodlná. Trendem posledních let jsou však silniční kola, která jízdu v mírném terénu umožňují, říká se jim Gravel, slangově také štěrkolet, a oproti závodním kolům na cyklokros jsou pohodlnější a lépe ovladatelnější.

Rám silničního kola je zpravidla velice tuhý, tím se maximalizuje efektivita šlapání pro dosažení co nejvyšší rychlosti s minimální ztrátou energie. Odpružení, jako mají horská kola, pohltí značnou část vynaložené energie a proto se na silniční kola, až na výjimky a novinky, neosazuje. Je to vhodný typ kola pro všechny sportovce se závodními ambicemi, kvůli vysokým rychlostem a jízdě ve většině případů na silnici, je více než vhodné vždy nosit kvalitní cyklistickou helmu.

Silnička je také vhodná i jako doplněk ke kolu horskému, pro zvyšování kondičky a síly. Hmotnost se zpravidla pohybuje kolem, nebo pod 10 kilogramy. Záleží vždy na konkrétním typu a materiálu, z kterého je model vytvořen. Nejlehčí, ale nejdražší kola jsou karbonová, zatímco dobrým poměrem mezi cenou a výkonem disponují hliníková, nebo duralová silniční kola. Oblíbená je také kombinace hliníkového rámu a duralových předních vidlic.

Kromě materiálů je důležité se také zaměřit na brzdy, které vzhledem k vysokým rychlostem, ve kterých se na těchto kolech sportovec pohybuje, hrají podstatnou roli. Levnější modely mají čelisťové, dražší kotoučové mechanické, nebo hydraulické. Uniknout by vám také neměl počet převodů a vhodná velikost rámu. Na základě parametrů, testů a uživatelských zkušeností jsme připravili výběr zahrnující nejlepší silniční kola a jejich recenze.

Nejlepší silniční kola – TOP 10

V tabulce je výběr 10 nejlepších silničních kol z testů a hodnocení pro rok 2019.

VzhledModelMateriál rámuVidliceHmotnost 
Kellys Arc 50 2019HliníkKarbon9,55 kg
Author Aura XR 4 2019DuralKarbon10,4 kg
Kellys Arc 30 2019HliníkKarbon9,7 kg
Merida Scultura 100 2019HliníkKarbon9,5 kg
Kellys Arc 10 2019HliníkHliník9,95 kg
Ghost Nivolet 4.8 LC 2018KarbonKarbon7,9 kg
Kellys URC 70 2018KarbonKarbon8,2 kg
Devron Urbio R4.8 2016HliníkHliník-
Specialized Diverge E5 2019HliníkKarbon-
Kellys Physio 30 2019HliníkHliník10,95 kg

Porovnání parametrů

 Kellys Arc 50 2019Author Aura XR 4 2019Kellys Arc 30 2019Merida Scultura 100 2019Kellys Arc 10 2019Ghost Nivolet 4.8 LC 2018Kellys URC 70 2018Devron Urbio R4.8 2016Specialized Diverge E5 2019Kellys Physio 30 2019
Počet převodů22201816162222221627
Velikost kol28"28"28"28"28"28"28"28"28"28"
BrzdyKotoučovéKotoučovéČelisťovéČelisťovéČelisťovéČelisťovéKotoučovéČelisťovéKotoučovéČelisťové
PláštěSchwalbe LuganoRITCHEY Cross Shield kevlarSchwalbe LuganoMaxxis DolomitesSchwalbe LuganoContinental Ultra Sport IIMAVIC Yksion EliteContinental Grand Sport ExtraEspoir SportSchwalbe Spicer
VíceVíceVíceVíceVíceVíceVíceVíceVíceVíce

Recenze 10 silničních kol

Kellys Arc 50 2019

Kellys Arc 50 2019 recenze

Kvalitní silniční kolo Kellys Arc 50 2019 patří k těm lepším modelům. Jeho rám KELLYS Endurance Concept je zhotoven z hliníku, zatímco vidlice osadil výrobce karbonové, což je podstatná výhoda. Hliníkový rám je dostatečně pevný a zároveň dokáže částečně absorbovat jemné nerovnosti, tomu také sekundují zmíněné vidlice, které navíc umožňují lepší stabilitu a perfektní ovládání i při vysokých rychlostech.

K dispozici je celkem 22 rychlostí, což patří mezi lepší hodnoty a k dispozici jsou tak převody pro vysokou rychlost i převody pro dlouhá a strmá stoupání. Velmi pozitivní je také osazení kol kotoučovými brzdami, které zejména na mokru dosahují mnohem lepšího brzdného účinku. Oba kotouče mají průměr 160 milimetrů a technologie není bohužel hydraulická, ale manuální.

Na ráfcích o velikosti 28 palců jsou osazeny výborné úzké pláště Schwalbe Lugano, které se vyznačují nízkým valivým odporem. Na kole najdeme komponenty ze sady Shimano 105, což také odpovídá vysoké kvalitě zpracování. Hmotnost je poměrně slušných 9,55 kilogramů a k dispozici jsou tři velikosti rámu, S, M a L.

Výborný poměr cena/výkon, 22 rychlostních převodů

Kotoučové brzdy pouze mechanické

Author Aura XR 4 2019

Author Aura XR 4 2019 recenze

Silniční kolo Author Aura XR 4 v modelovém roce 2019 je zase o něco pokročilejším modelem tohoto oblíbeného multifunkčního modelu. Kolo Gravel, kterému je inspirací cyklokrosové kolo, je jakousi jeho civilní odnoží a v poslední době tato kola získávají na čím dál tím větší oblibě. Na silnici je rychlostně téměř srovnatelné s kolem silničním, avšak velice dobře zvládá jízdu i v terénu. Z tohoto hlediska se mu také slangově říká štěrkolet.

Author Aura XR 4 je vhodné pro ty, kteří většinu času tráví na silnici, ale chtějí zavítat také na polní, nebo lesní cestu. Kevlarový plášť Ritchey Cross Shield kevlar je speciální vyroben tak, aby tuto kombinovanou jízdu umožnil. Uprostřed pláště je vzorek velmi jemný, pro co nejmenší odpor a tedy nejrychlejší jízdu, zatímco po jeho bocích je vzorek, který poskytne podporu právě v terénu.

Rám je vyroben z duralu a vidlice je karbonová. Kolo je poměrně pohodlné, výborně se ovládá a rám nabídne také mírné tlumení nerovností. K dispozici je 22 převodových stupňů a kola mají standardní velikost 28″. Hmotnost je na to, že se jedná o vysoce univerzální kolo, stále výborných 10,4 kilogramů. Jedinou výtkou by mohly být brzdy, které, ač jsou kotoučové, mají stále mechanický systém ovládání. To však v celkovém kontextu kola, které má všechny komponenty velmi kvalitní, snadno odpustitelné.

Silniční kolo série Gravel, vhodné jak na silnici, tak do terénu

Kotoučové brzdy pouze mechanické

Kellys Arc 30 2019

Kellys Arc 30 2019 recenze

Hliníkové silniční kolo Kellys Arc 30 2019 vyniká velmi dobrým poměrem cena/výkon. Model je vhodný pro začátečníky, nebo mírně pokročilé jezdce, kteří zatím nemají ambice stát se závodním jezdcem. Rám, jak je zmíněno, je vyroben z hliníku a navzdory poměrně nízké ceně na tomto modelu najdeme karbonovou přední vidlici. Ta kromě snížení celkové hmotnosti přispívá k vylepšení jízdních vlastností i částečnému zlepšení tlumících vlastností.

Váha kola se stále nachází pod 10 ti kilogramy, konkrétně tedy 9,7 kg. Kvalitní komponenty jsou na celé řadě součástech značky Shimano, jedná se například o řazení, kliky i středové složení. Pláště na standardních 28″ kolech jsou známé prověřené SCHWALBE Lugano s velmi úzkým profilem a minimálním valivým odporem pro co nejrychlejší jízdu.

Počet rychlostí nabízí přehazovačka Shimano Sora R3000 18, což je pro naprostou většinu sportovců dostačující. Kolo je možné pořídit ve třech velikostech rámu a jediné, co je tomuto kolu k vytknutí, jsou čelisťové brzdy. Mají menší účinnost, která je znát ještě více za deštivého počasí, vzhledem k celkové ceně se však nechá tato skutečnost tolerovat.

Výborný poměr cena/výkon, karbonová vidlice, pláště Schwalbe Lugano

Jen čelisťové brzdy

Merida Scultura 100 2019

Merida Scultura 100 2019 recenze

Kultovní silniční kolo Merida Scultura 100 je v modelové řadě pro rok 2019 zase o něco lepší. Za tímto lety prověřeným modelem najdeme mnoho sportovců, které na kolo nedají dopustit. Vyniká zajímavým poměrem cena/výkon a to při rámu, který je hliníkový s karbonovými pevnými vidlicemi. Tato populární kombinace spolu s odlehčenými komponenty dosahuje celkové hmotnost jen 9,5 kg, což je poměrně nízká váha.

Na 28 palcové ráfky Merida Comp SL výrobce nasadil kvalitní pláště Maxxis Dolomites s rozměrem 700x25C. O řazení se stará sada Shimano Claris, která nabízí celkem 16 rychlostí. Na zadním kole najdeme 8 převodů a na předním ozubeném kole převody dva. Jedna z mála výtek, kterou lze zmínit, jsou čelisťové brzdy, které za sucha fungují obstojně, hůře pak však na mokru.

Silnička se nabízí v atraktivní barvě a ve třech velikostech rámu, většina sportovců si tak vybere kolo, které je pro jeho výšku vhodné. Konstrukčně je tento model vhodný zejména pro pány, čemuž odpovídá i ergonomické sedlo z řady rovněž Merida Comp SL.

Zajímavý poměr cena/výkon, kultovní model, nízká hmotnost 9,5 kg

Čelisťové brzdy

Kellys Arc 10 2019

Kellys Arc 10 2019 recenze

Základní silniční kolo Kellys Arc 10 2019 je díky své nízké ceně vhodné pro všechny začínající silniční jezdce. To však neznamená, že by tento model byl nějakým béčkovým výrobkem, právě naopak. Zpracování je na vysoké úrovni a osazené komponenty jsou velmi kvalitní. Základ tvoří hliníkový rám včetně hliníkové přední vidlice. Rám má optimalizovanou geometrii a je možné jej pořídit ve třech velikostech.

Co se týče hmotnosti, i zde se model Kellys Arc 10 udržel pod psychologickou hranicí deseti kilogramů. Jeho váha je konkrétně 9,95 kg, což v kombinaci celohliníkového provedení je slušná hodnota. Řazení je pákové a nabízí 16 rychlostí, což lze považovat v této kategorii kol za základ. Zadní kazeta má 8 převodů a na předku najdeme převody 2.

Kolo je osazeno komponenty z řady Shimano Claris R2000, což je kvalitní sada od kvalitního výrobce. Od něj jsou také na kole brzdové páky, náboje, středové složení, nebo kazetové pastorky. Brzdy jsou od výrobce Tektro a jak se nechá v této cenové hladině čekat, jsou čelisťové. Za pěkného počasí brzdí na jedničku, horší je to však za deště, kdy jejich účinnost znatelně klesá.

Cenově dostupný startovací model, váha 9,95 kg, kvalitní komponenty i zpracování

Přední hliníková vidlice

Ghost Nivolet 4.8 LC 2018

Ghost Nivolet 4.8 LC 2018 recenze

Karbonové silniční kolo Ghost Nivolet 4.8 LC 2018 je skvělou volbou pro náročnější sportovce, kteří však nechtějí za silničku utrácet horentní finanční prostředky. Je určeno pro závodní hobby jezdce, nebo pro každodenní trénování. Rám je vyroben z karbonu, stejně tak jako jeho přední vidlice. Převážně díky tomu má kolo velice nízkou hmotnost, která dosahuje jen 7,9 kg.

28 palcová zapletená kola Fulcrum Racing 7 mají na sobě kvalitní pláště Continental Ultra Sport II, které mají úzký závodní profil s minimálním valivým odporem. Kolo je kompletně vybavenou sadou Shimano 105, která má 22 rychlostí. Na zadním kole je 11 převodů a na předku jsou převody dva. Brzdy jsou rovněž ze zmíněné sady a jsou jen čelisťově, což je jediná nevýhoda tohoto kola.

Kolo má ergonomický rám, pěkný design a působí reprezentativně. K dispozici je dvou velikostech rámu, který je dobré vybrat s ohledem na výšku jezdce. Ergonomické sedlo Selle Italia SL, řídítka Ground FiftyOne Race, nebo zadní i přední náboj Fulcrum Racing 7 LG jen dotváří tento model silničního kola téměř k dokonalosti.

Levné karbonové silniční kolo, velmi nízká hmotnost 7,9 kilogramů

Pouze čelisťové brzdy

Kellys URC 70 2018

Kellys URC 70 2018 recenze

Závodní kolo Kellys URC 70 2018 patří k tomu nejlepšímu, co si lze jako běžný spotřebitel v této kategorii kol koupit. Díky nízké hmotnosti, která je jen 8,2 kilogramů je vhodné nejen pro pravidelnou jízdu a tréninky, ale také k závodění. Má rám KELLYS iCAD RC vyrobený z karbonu a přední vidlice KELLYS Carbon Disc, které jsou rovněž karbonové. To dává kolu výborný předpoklad pro pohodlnou, přesnou a rychlou jízdu.

Má výborné jízdní vlastnosti, ke kterým kolu pomáhají kvalitní komponenty. Velice podstatnými jsou na takto rychlém kole brzdy, které splňují poslední trendy moderní techniky. Jsou kotoučové a hydraulické. Průměr kotoučů je 140 milimetrů a díky hydraulické technologii se skvěle dávkují, mají přesné a jednoduché ovládání a jsou tím nejlepším, co na silničce v současnosti můžete mít.

Model je možné pořídit ve třech velikostech rámu tak, aby kolo vyhovovalo všem sportovcům. Přesmykač a měnič je z řady Shimano Ultegra R8000, řazení pak Shimano Ultegra ST-R8020 Dual Control. Na 28 palcových ráfcích jsou nasazeny kvalitní pláště MAVIC Yksion Elite, které mají nízký valivý odpor a umožňují vysokou rychlost. Jelikož se jedná o špičkové závodní karbonové kolo, musí spotřebitel počítat s vyšší pořizovací cenou.

Závodní karbonové kolo, nízká hmotnost, hydraulické kotoučové brzdy

Vyšší pořizovací cena

Devron Urbio R4.8 2016

Devron Urbio R4.8 2016 recenze

Kvalitní silniční kolo Devron Urbio R4.8 2016 má lehký aerodynamický rám, který je zhotoven z odlehčeného hliníku. Hliníková je také přední vidlice, která je pevná, ale i přes to rám dokáže absorbovat drobné nerovnosti, které vás na silnici mohou potkat. Rám je odolný a vydrží i nějaký ten náraz, například při neopatrné manipulaci.

O řazení se stará sada Shimano Tiagra ST-4600, která na zadním kole nabízí 10 rychlostních převodů a vepředu 2 rychlostní převody. Přesmykač a přehazovačka jsou rovněž výroby Shimano a jsou tedy zárukou vysoké spolehlivosti a trvanlivosti. Kola mají standardní velikost 28″ a jsou na nich nazuty pláště Continental Grand Sport Extra. Jako sedlo vybral výrobce model od výrobce DKK, které je pohodlné a zároveň ergonomické.

Je vhodné pro nenáročné sportovce, kteří na něm budou trénovat, nebo jej používat jako velmi rychlé silniční přibližovadlo, například do práce, nebo po městě. Tomuto zaměření odpovídají i použité brzdy TIAGRA BR-4600 CALIPER BRAKE, které jsou čelisťové a nemají tak efektivní brzdný účinek, jako kotoučové. Rovněž zamrzí nedohledatelná hmotnost, kterou odhadujeme někde kolem 10 ti kilogramů.

Dobrý poměr cena/výkon, 2×10 převodů

Bez dohledatelné hmotnosti

Specialized Diverge E5 2019

Specialized Diverge E5 2019 recenze

Dámské silniční kolo Specialized Diverge E5 v modelové řadě pro rok 2019 je pokračovatelem velmi oblíbeného modelu. Má kvalitní a pevný hliníkový rám Specialized E5 Premium Aluminum, který spadá do kategorie Open Road. Přední vidlice Specialized FACT carbon pomáhá k úspoře hmotnosti, je pevná, pohlcuje mírné nerovnosti a znatelně zvyšuje ovladatelnost kola při rychlé jízdě, je totiž karbonová.

Kola mají standardní velikost jako všechna silniční kola 28″, ráfky jsou použity Axis Sport Disc. Na nich najdeme kvalitní pláště Espoir Sport, které mají rozměr 700×30 mm. Za zmínku stojí také kvalitní komponenty Shimano, konkrétně tedy řazení Shimano Claris 2000, nebo přehazovačka ze stejné sady. Celkem je k dispozici 16 rychlostních převodů, což pro tento spíše základní typ silničního kola naprosto dostačuje. Zadní kolo má 8 rychlostí a na předku jsou převody dva.

Zadní i přední brzda je kotoučová Tektro Mira, což lze považovat za velmi pozitivní kombinaci. Ač jsou brzdy kotoučové, mají mechanické ovládání, nejedná se tedy o to nejlepší, co můžete nyní na kole mít, avšak nabízí stále velice slušný brzdný výkon. Bohužel výrobce, ani prodejci nikde nezmiňují celkovou hmotnost kola, která je pro silniční modely poměrně podstatná. Nechá se odhadovat, že se však bude pohybovat kolem 10 ti kilogramů.

Dámská ergonomie rámu, mechanické kotoučové brzdy, karbonová vidlice

Bez dohledatelné hmotnosti

Kellys Physio 30 2019

Kellys Physio 30 2019 recenze

Silniční fitness kolo Kellys Physio 30 2019 je určeno pro všechny sportovce a osoby, které více než sportovní agresivní jízdu na silnici vyhledávají stále svižnou, ale více pohodlnou jízdu. Na kole se sedí více vzpřímeně a řídítka jsou rovná, na rozdíl od typických beranů, které k silničnímu kolu tak nějak patří. Kola mají stále velikost 28 palců, jsou tedy poměrně velká a rychlá jízda je na nich hračkou. Na ně výrobce osadil kvalitní pláště značky Schwalbe, konkrétně tedy typ Spicer s rozměry 700x35C.

Brzdy jsou v tomto případě čelisťové, což vadí o poznání méně než v případě plnohodnotných silniček. Jsou z edice Shimano Alivio T4000, což je zárukou funkčnosti a spolehlivosti. Brzdové páky jsou rovněž Shimano, konkrétně pak z řady Alivio BL-T4010. Přesmykač, řazení a měnič jsou také od stejného výrobce a poskytují nadstandardně vysoký počet rychlostí, 27. Na zadním kole je k dispozici 9 převodů a na předním ozubeném kole 3 převody.

Výplet kola je ocelový a ráfky jsou Kellys Spark 622×15. Hmotnost je stále poměrně dobrá, dosahuje váhy 10,95 kilogramů. Jak samotný rám kola, tak neodpružená přední vidlice, je vyrobena z hliníku, je tedy dostatečně pevná, lehká a poskytne i základní tlumení silničních nerovností. Pokud nejste náročný jezdec, je tento model vhodný právě pro vás. K dispozici jsou tři velikosti rámu.

Pohodlné a dobře ovladatelné, nízká hmotnost, 27 rychlostních převodů

Čelisťové brzdy

Jak vybrat silniční kolo

Výběru silničního kola by vždy mělo předcházet rozhodnutí, z jakého důvodu a na co si jej pořizujete. Chcete ho mít jako rychlé přibližovadlo do zaměstnání, nebo po městě? Bude vám sloužit na výlety, k trénování, nebo na něm chcete závodit? Pro každou zmíněnou situaci je vhodné jiné silniční kolo a s tím je třeba při nákupu počítat. Stěžejní je pro vhodný nákup také optimální velikost rámu k vaší výšce a další komponenty, stejně jako materiál rámu, je již čistě na vašem uvážení, rozhodnutí a finančních možnostech.

Typy silničních kol

Silniční kola se dělí na klasická, která jsou určena pro nejširší sportující veřejnost, fitness kola s rovnými řídítky a na závodní speciály. Klasické silniční kolo bývá vyrobeno z hliníku, nebo v kombinaci s karbonem, nabízí pohodlnější jízdu a měkčí rám. Závodní kolo je určeno na časovku, nebo na triatlon a jeho vlastností je maximální pevnost, pro efektivní přenos energie, na úkor pohodlí. Bývají vyrobena z karbonu, mají nízkou hmotnost a těm nejrychlejším se říká aerostíhačka.

Fitness kolo je určeno pro pohodlnou jízdu, která však stále zůstává rychlá. Dominuje zde hliník a rovná řídítka nabízí vzpřímenější, pohodlnější posed. Posledním typ kola je Gravel, ten vychází z cyklokrosového kola, jen je pohodlnější a tím pádem univerzálnější. Gravel kolo je téměř stejně rychlé, jako čistokrevná silnička a však zvládne i jízdu na šotolině, nebo polní a lesní cestě. V nabídkách výrobců lze také vidět silniční elektrokolo, které vám ušetří energii a prodlouží tak váš celkový dojezd.

Materiál rámu a vidlice

Tím nejlepším, co si dnes můžete v této kategorii kol pořídit, patří jednoznačně celokarbonové modely kol. Především svou váhou, pevností i pohodlností při jízdě patří k tomu nejlepšímu, co současný trh nabízí. Takové kolo však ve verzi i s karbonovými koly může hravě překonat hranici sta tisíc, proto jsou tato vrcholová kola určena zejména pro závodníky a nadšence.

V rozumném cenovém spektru se již lze setkat s hliníkovými, nebo duralovými koly, které mají karbonovou vidlici. Ač se to nemusí zdát, karbonová vidlice ušetří značkou část celkové hmotnosti a navíc se i díky této odlehčené komponentě zlepšuje ovladatelnost kola i celkové jízdní vlastnosti. Oproti hliníku karbon nepatrně více pruží a to se také projevuje na mírně lepším tlumení přední vidlice.

Základ tvoří celohliníková silniční kola, která jsou zároveň nejdostupnější a začínajícímu jezdci nabídnou stále velmi slušný výkon. Jsou vhodná pro občasné sportovce, kteří nepotřebují trhat rekordy, ale zároveň se chtějí stále velmi svižně svézt. I tato kola díky moderním technologiím dokáží být se svou hmotností pod hranicí 10 kilogramů.

Velikost rámu a kol

Velikost kol je na silničních modelech poměrně pevně daná a jen málokdy se setkáte s jiným rozměrem, než 28″. Tato kola jsou rozumným kompromisem pro snadné dosažení vysoké rychlosti, filtrování silničních nerovností a obratnost, kterou na silnici potřebujete. Rámy se stejně jako i u jiných typů kol rozdělují podle výšky sportovce. Standardně má každý model alespoň tři velikosti rámu, které se často dělí na S, M, a L.

Brzdy a přehazovačka

Základní brzdy, které se na silniční kola stále ještě montují, jsou čelisťové. Jedná se o nejstarší typ brzd, který se osazuje na nejlevnější kola a má určité slabiny, zejména pak tedy při jízdě v dešti. Tento problém řeší kotoučové brzdy, které mohou být v levnější verzi mechanické. Brzdové destičky jsou přitlačovány na ocelový kotouč, čímž mají mnohem vyšší brzdný účinek, a to i v dešti.

Těmi nejlepšími brzdami, které na silničce můžete mít, jsou hydraulické kotoučové brzdy. Jejich princip již není závislí na lanku, ale na stlačování kapaliny. Hydraulické brzdy mají lepší brzdný účinek, mají rychlejší nástup, snadněji se s nimi brzdí a dají je přesně dávkovat. Na jakémkoliv kole jsou brzdy podstatné, v tomto případě to však platí dvojnásobně.

Rozdíl napříč modely v počtu rychlostí může být značný. Levnější modely začínají na 16 rychlostech, zatímco vybavenější silniční kola dosahují počtu rychlostí až 22. Přední ozubené kolečko má nejčastěji převody dva a na zadní kazetě najdeme převodů 8 – 11.

Hmotnost a pláště

Váha se zpravidla pohybuje kolem desíti kilogramů, ty nejlehčí karbonová kola mohou mít hmotnost i o několik kilogramů nižší. Tak či tak se jedná o nejlehčí typy kol, což je při jízdě na silnici velmi znát. Pro bezpečnou a rychlou jízdu jsou potřeba také kvalitní pláště. Jejich výběr udává do velké míry rozměr ráfků a mezi osvědčené výrobce se řadí Schwalbe, nebo Continental.

Nejnovější technologie

Trendem posledních let je elektronické řazení, které je dosud na většině kol mechanické, ovládané pomocí mechanických páček na řídítkách. Elektrické řazení se vyznačuje vysokou rychlostí přehození a přesností, naopak jakákoliv porucha na mechanismu je daleko nákladnější i časově náročnější na odstranění. K jeho velké výhodě patří také automatické štelování, které je k nezaplacení. Kdo již někdy zažil rozštelovanou přehazovačku, ví, o čem je řeč. Dále jsou posledním trendem již zmíněné hydraulické kotoučové brzdy, nebo odpružená řídítka, která významně zvýší jízdní komfort, avšak takřka neuberou nic na ztrátě síly do pedálů, což je nejčastější obavou kritiků.