Auto-moto,

Vybíráme nosič kol na tažné zařízení – Recenze 10 nejlepších

Nosič kol na tažné zařízení je jednou z alternativ přepravy jízdních kol pro cyklisty cestující autem. Systém upevnění nosiče na kola je na tažné zařízení, tedy na kouli. Pokud jím váš vůz nedisponuje, lze namontovat nové, případně vybrat jiný systém upevnění, a to buď nosič na střechu nebo na zadní dveře.

Na rozdíl od nosičů kol na páté dveře je zde díky funkci sklopení přístup do zavazadlového prostoru, a to i s naloženými koly v držáku. Oproti střešnímu nosiči zase potěší snadná montáž i demontáž jízdních kol, nebo o poznání menší vliv na jízdní vlastnosti a spotřebu pohonných hmot díky malému odporu. Větší nosiče mohou být až pro 4 kola, obvykle však mají kapacitu na 2 nebo 3 a k tomu přídavný adaptér na další kolo. Stinnou stránkou je vyšší pořizovací cena, omezený výhled dozadu, náchylnost na znečištění kol a nutnost třetí SPZ.

Zohlednit byste měli nejen nosnost, hmotnost a maximální zatížení, počet kol nebo typ elektropřípojky, ale i specifické vlastnosti. Například zda je nosič vhodný i pro elektrokola, nebo jestli umožňuje uzamčení kol k nosiči a nosič k vozidlu. Na základě parametrů, testů a uživatelských zkušeností jsme připravili výběr zahrnující nejlepší nosiče kol na tažné zařízení a jejich recenze.

Nejlepší nosiče kol na tažné zařízení – TOP 10

V tabulce je výběr 10 nejlepších nosičů kol na tažné zařízení z testů a hodnocení pro rok 2018.

VzhledModelPočet kolNosnostHmotnost 
Thule VeloCompact 926360 kg19 kg
Peruzzo PURE INSTINCT 4460 kg19 kg
Hakr Trip 3 Middle360 kg15,6 kg
Menabo Winny 2230 kg17,6 kg
Thule EuroRide 940236 kg14,2 kg
Atera Strada Sport M 3330 kg16,5 kg
Wjenzek Alfa Plus 3+1430 kg18,5 kg
Hakr Trip 2 Elektro230 kg14 kg
Peruzzo Parma 4430 kg20,26 kg
Thule EasyFold XT 934330 kg23,1 kg

Porovnání parametrů

 Thule VeloCompact 926Peruzzo PURE INSTINCT 4Hakr Trip 3 MiddleMenabo Winny 2Thule EuroRide 940Atera Strada Sport M 3Wjenzek Alfa Plus 3+1Hakr Trip 2 ElektroPeruzzo Parma 4Thule EasyFold XT 934
Připojení k vozu (přípojka)13-ti pólová13-ti pólová13-ti pólová13-ti pólová13-ti pólová13-ti pólová13-ti pólová13-ti pólová13-ti pólová13-ti pólová
Zamykání nosič/tažné zařízeníAno/AnoAno/AnoAno/AnoAno/AnoNe/AnoAno/AnoAno/AnoAno/AnoNe/AnoAno/Ano
SklápěníAnoAnoAnoAnoAnoAnoAnoAnoAnoAno
VíceVíceVíceVíceVíceVíceVíceVíceVíceVíce

Recenze 10 nosičů kol na tažné zařízení

Thule VeloCompact 926

Thule VeloCompact 926 recenze

Nosič kol na tažné zařízení Thule VeloCompact 926 je určený pro přepravu 3 jízdních kol. Kapacitu na 4 je možné v případě potřeby navýšit pomocí adaptéru, který lze samostatně dokoupit. Nosnost celého nosiče je 60 kilogramů a jeho hmotnost 19 kg, tedy mírně těžší než průměr.

Kromě toho, že je možné kola zamknout k nosiči je možné zamknout nosič i k tažnému zařízení. To má vliv na maximální bezpečnost při přepravě. Tu podpoří také systém uchycení jak za rám kola, tak i za ráfky. Nechybí ani praktická funkce sklopení pro přístup do zavazadlového prostoru.

Zaujme velmi jednoduchá montáž, pomocí montážní páky a následně aretačního šroubu. Propojení s vozem je realizováno s využitím 13 pólové zástrčky. Tento nosič je schválený pro provoz v ČR a má všechna potřebná povolení, stejně jako potřebné testy.

Jeden z nejoblíbenějších nosičů kol, snadná montáž, kvalitní zpracování

Vyšší cena, složitější výměna žárovky

Peruzzo PURE INSTINCT 4

Peruzzo PURE INSTINCT 4 recenze

Peruzzo PURE INSTINCT 4 je nosič kol na tažné zařízení pro 4 kola, tedy ideální volbou pro cyklisticky založenou rodinu. Nechybí také spirálový zámek, pomocí kterého je možné kola k nosiči zamknout. Zámek má vlastní držák, který je k nosiči permanentně upevněn. Součástí konstrukce je nožní pedál, který umožní sklopení i s naloženými koly.

Montáž je snadná, díky využití praktické páky, avšak samotné dotažení na kouli je pomocí imbusu. Samotný nosič je možné k tažnému zařízení snadno zamknout. Celková hmotnost tohoto nosiče má hodnotu 19 kilogramů. Je určený pro všechna kola s šířkou pláště až 80 milimetrů.

Maximální váha každého převáženého kola může dosahovat 17 kilogramů. Konstrukce má všechna potřebná světla i odrazky a s vozem se propojuje pomocí přípojky se 13 piny. Odolnost konstrukce podporuje jeho komaxitová úprava. Trochu nešťastná je při obsazenosti 4 kol potřeba přidat i popruhy na zadní dveře.

Na 4 kola, poměr cena/výkon, skladnost

Přidání popruhů při plném obsazení, dotažení na kouli imbusem

Hakr Trip 3 Middle

Hakr Trip-3 Middle recenze

Nosič na kola na tažné zařízení Hakr Trip 3 Middle je určený k přepravě až 3 jízdních kol najednou. Mezi příslušenství patří adaptér, díky kterému je možné přidat ještě 1. Zaujme jednoduchá montáž, díky které není nutné mít k dispozici nářadí. Nosič se upne na kouli a je možné ho sklopit a tím získat přístup do zavazadlového prostoru.

Nosič je možno zamknout k tažnému zařízení. Naložená kola lze zase zamknout k nosiči. Zaujme velmi nízká váha, která je jenom 15,6 kilogramů. Kladem je dostatečná nosnost, pro 3 – 4 kola, která činí celých 60 kilogramů.

Materiál kombinující hliník a ocel odráží nízkou hmotnost, na druhou stranu si někteří uživatelé stěžují na méně kvalitní díly (například plastové krytky na koncích ližin). K propojení s autem dochází pomocí zásuvky, která má 13 pólů. Maximální doporučená rychlost je 130 km/h.

Nízká váha, rozšíření o další kolo, zámky

Komplikovanější nasazení kol

Menabo Winny 2

Menabo Winny 2 recenze

Nosič jízdních kol na tažné zařízení Menabo Winny 2 zaujme už svou konstrukcí, která je díky lakování odolná vůči korozi. Nechybí možnost využití stahovacích pásek, které se hodí pro přesnější aretaci. Po montáži je k dispozici sklopný mechanismus, který i nadále zajistí přístup do zavazadlového prostoru vozu. K montáži není třeba nářadí. Vše je řešeno využitím zařízení s pákou.

Tento nosič je určený pro přepravu 2 jízdních kol. Tomu odpovídá i nižší nosnost, která je 30 kilogramů při maximálním zatížení 45 kg a samotná váha nosiče činní 17,6 kilogramů. V případě zájmu je možné kapacitu pro třetí kolo rozšířit pomocí adaptéru.

Doporučená maximální rychlost je výrobcem stanovena na 130 kilometrů v hodině. Nechybí všechny bezpečnostní prvky, stejně jako schválení pro provoz v rámci republiky. K propojení světel s vozem slouží konektor, který má 13 pinů a v balení je i redukce na 7 pinů.

Možnost rozšíření, redukce na adaptér v balení

Srozumitelnost návodu, chybí držák na značku (lze dokoupit)

Thule EuroRide 940

Thule EuroRide 940 recenze

Nosič kol na kouli Thule EuroRide 940 je určený pro přepravu 2 jízdních kol. Obsahuje pevné držáky rámů kol, pro uchycení i těch o velikosti 70 milimetrů. Držáky s měkkými pásky jsou odnímatelné. V případě zájmu o zamčení je možné použít příslušenství s označením Thule Lockable Knob TH526, což je speciální růžice.

Montáž probíhá bez nářadí, díky inovativnímu systému. I s koly lze nosič sklopit a zajistit přístup do zavazadlového prostoru. K propojení s vozem slouží 13-ti pólová zásuvka. V případě nutnosti je možné pořídit redukci na variantu se 7 póly.

Celková nosnost činí 36 kilogramů. Zaujme i příznivá váha, a to jenom 14,2 kilogramů. Kola jsou v nosiči pevně uchycena jak za rám, tak jsou uchycena také za ráfky. Samozřejmostí je vysoká odolnost, ale i schválení pro provoz.

Nosnost, nízká váha, dobrá stabilita

Bez rozšíření na více kol

Atera Strada Sport M 3

Atera Strada Sport M-3 recenze

Držák kol na tažné zařízení Atera Strada Sport M 3 je už podle názvu variantou pro přepravu 3 jízdních kol. Pomocí adaptéru je možné zvýšit kapacitu na 4. Přepravit lze i větší elektrokola, kterých se na nosič vejdou celkem 2. Nechybí systémy zámků, kdy je možné zamknout kola k nosiči a samotný nosič k vozu a jeho tažnému zařízení.

Celková nosnost daného nosiče je obvyklých 60 kilogramů. Má i adekvátní hmotnost, která je 16,5 kg. Té je dosaženo i díky využití hliníku, které je kvalitním a lehkým materiálem. Konstrukce zaujme také možností sklopení, a to včetně kol.

Kola jsou bezpečně uchycena jak za ráfky, tak i za rámy. Montáž je realizována s využitím utahovací páky. Německý výrobce dává na tento model záruku v délce 3 let. Elektro přípojka má 13 pólů a potěší rovněž existence případné redukce.

Rozšíření na 4 kola, lehké hliníkové provedení, jednoduchá montáž

Vyšší cena (měla by ale odpovídat kvalitě)

Wjenzek Alfa Plus 3+1

Wjenzek Alfa Plus 3-1 recenze

Držák na kola za auto Wjenzek Alfa Plus 3+1 už svým názvem ukazuje, že na něm lze převážet až 4 jednotlivá jízdní kola, a to maximální rychlostí 130 km/h, kterou doporučuje výrobce. Zaujme také relativní všestrannost, jelikož transportovat je možné kola o velikosti rámu od 22 milimetrů, až po velikost 72 milimetrů.

Samozřejmostí jsou 2 zámky. Jeden k zamčení kol k nosiči a druhý k zamčení nosiče k tažnému zařízení. Celková nosnost je dobrých 60 kg, což vychází v průměru 15 kilogramů na kolo. Hmotnost tohoto nosiče je pak 18,5 kilogramů.

Samozřejmé je i jeho použití bez adaptéru, a to na 3 kola. Jeho šířka je 113 centimetrů, po rozšíření pouze 122 centimetrů. Nechybí sklopný mechanismus pro přístup k zavazadlovému prostoru, nebo klasické propojení s využitím 13 pólové zásuvky. Celkově jde o dobrý nosič kol za velmi rozumnou cenu.

Na 4 kola, využití i bez adaptéru, možnost nastavení sklonu nosiče

Horší montáž (stručný návod)

Hakr Trip 2 Elektro

Hakr Trip-2 Elektro recenze

Nosič kol na tažné zařízení Hakr Trip 2 Elektro je určený pro přepravu dvou jízdních kol. Už podle názvu je patrné, že lze snadno transportovat i 2 elektrokola, která mohou mít jak větší velikost, tak se u nich počítá často také s jejich větší hmotností nebo roztečí kol. Zde proto zaujme celková šířka o velikosti 122 centimetrů, stejně jako vysoká nosnost.

Nosič uveze zátěž až 60 kilogramů, což odpovídá váze 30 kg na jedno kolo. Zaujme také tím, že má sklopný mechanismus, díky kterému neblokuje zavazadlový prostor. Vše je uzamykatelné, jak kola k nosiči, tak i nosič k vozu.

Jeho váha je velmi dobrých 14 kilogramů. To i díky využití hliníku, který v kombinaci s ocelí zajistí vysokou odolnost a pevnost. Tento model je schválen pro provoz na území ČR a je možné s ním jezdit až 130 kilometrů v hodině.

Uzpůsoben na elektrokola, nízká váha, cena

Slabší návod

Peruzzo Parma 4

Peruzzo Parma 4 recenze

Nosič na kola na tažné zařízení Peruzzo Parma 4 je určený pro přepravu celkem 4 kol. Tomu odpovídá jak velikost, tak i nosnost. Ta celková je dobrých 60 kilogramů. Pokud jde o váhu jednoho kola, může mít až 17 kilogramů. Zaujme i všestrannost, jelikož kola mohou mít rozvor až 120 centimetrů a pokud mluvíme o šíři pláště, může mít až 8 centimetrů.

Odolnost a kvalitu potvrzuje převládající ocel, ze které je vyrobený. S ohledem na praktičnost nechybí funkce naklápění. Samozřejmostí je možné uzamčení k tažnému zařízení. Celková nosnost nosiče má hodnotu 20,26 kilogramů a řadí se tak do spektra těžších držáků.

Propojení s vozem je realizováno pomocí zástrčky se 13 piny a možné je dokoupit redukci na 7 pinů. Konstrukce využívá dodatečný čtvrtý držák, který může být, ale také nemusí být využívaný. Kromě uchycení za rám jsou kole fixována i v ráfcích.

Nízká cena, stabilní uzamykatelné připevnění na kouli

Vyšší hmotnost, náročnější složení nosiče

Thule EasyFold XT 934

Thule EasyFold XT-934 recenze

Nosič na kola na tažné zařízení Thule EasyFold XT 934 je určený pro 3 kola. Ta mohou být i typu fat bike, horská nebo elektrokola, což ukazují jak samotné rozměry nosiče, které jsou 83x123x86 cm, nosnost 60 kilogramů, tak i dostatečná vzdálenost mezi koly (22 a 19 cm) nebo prostor pro široké rámy o průměru 22 až 88 mm.

Lze převážet i kola o hmotnosti 30 kilogramů každé a určitou daní za robustnost je pak vyšší váha nosiče, která je 23,1 kilogramů. Nechybí praktický systém zamykání kol k nosiči a nosiče k vozu. Pro maximální bezpečnost převozu jsou kola uchycena jak za rám, tak i za své ráfky.

Praktickou funkcí je sklápění, pro dostupnost zavazadlového prostoru. Nosič je možné i snadno složit, kdy má rozměry 83x31x86 cm. Zaujme také jednoduchost jeho montáže, pomocí speciální páky a pro připojení k vozu je pak určená 13-ti pólová zástrčka.

I na elektrokola, kvalitní konstrukce, snadná montáž

Váha 23,1 kg, pořizovací cena

Jak vybrat nosič kol na tažné zařízení

Držák na kola za auto je praktickým pomocníkem pro cyklisty, který oproti střešnímu nosiči nijak výrazně nesnižuje odpor vzduchu během jízdy, stejně jako není nutné speciálně plánovat trasu. U nosičů na střechu je třeba řešit průjezdy mostů nebo vjezdy do garáží, což v tomto případě odpadá. I proto jde o variantu, která je v mnoha směrech mnohem praktičtější.

Možnost sklopení a zámek

Praktičnost dominuje i v tom smyslu, že nosič jízdních kol na tažné zařízení umožní bezproblémový přístup do zavazadlového prostoru vozu. Moderní varianty mají funkci takzvaného sklopení, a to včetně naložených kol. Díky tomu lze zavazadlový prostor vozu snadno otevřít. Z bezpečnostního hlediska je pak dobré neopomenout také uzamykatelnost nosiče k tažnému zařízení a jízdních kol k nosiči.

Počet převážených kol

Velmi důležitá informace, kterou je třeba podřídit vašim potřebám. Nejmenší nosič kol na kouli umožní převážet pouze 2. Ty nejlepší si poradí s převozem až 4 kol. Buď jde o nosič kol na tažné zařízení pro 4 kola jako takový, nebo se může jednat o konstrukci určenou pro 3 kola, ke které je k dispozici adaptér pro kolo čtvrté.

Typ a velikost kol

Čím všestrannější nosič na kola je, tím lépe. Pokud jde o typ kol, měl by si poradit se silničním, ale třeba i horským, nebo trekingovým. Jsou ale i varianty určené na elektrokola, která mají větší rozměry a vyšší váhu. Dále hraje roli i velikost kol jak s ohledem na rám, tak velikost plášťů a ráfků. I zde není problém na konkrétní místo na nosiči upevnit jakékoliv kolo.

Nosnost

Rozlišovat je třeba 2 parametry. Klíčová je celková nosnost, která u kvalitních nosičů bývá okolo 60 kilogramů. Druhým parametrem je maximální váha jednoho kola. Zde by měl nosič na kola odpovídat tomu, jaká jízdní kola chcete převážet. Ty nejlepší zvládnou i kola s váhou 15 – 17 kilogramů. Opět se dostáváme blíže kategorii elektrokol. Nezapomeňte vzít v potaz ani maximální nosnost tažného zařízení, tedy koule, kde při nadměrném zatížení hrozí jeho utržení.

Upevnění na tažné zařízení

Základem je samozřejmě mít na autě tažné zařízení. Následné uchycení je pak u jednodušších modelů trochu složitější pomocí různých šroubů, kde může být nutností vlastní nářadí. Kvalitnější modely umožní snadnou montáž, pomocí montážní páky. Stačí několik pohybů a držák kol sedí na svém místě.

Nainstalovaný nosič zakrývá poznávací značku, která podle zákona musí být za každé situace viditelná a čitelná. Řešením je buď pořízení třetí SPZ, nebo odmontování značky z automobilu a její připevnění na nosič kol.

Propojení s vozem

Aby byly splněny požadavky na provoz na silnicích, je třeba zajistit viditelnost vozu. Tedy všech odrazek a hlavně světel. K tomu poslouží propojení s vozem, který bude dodávat elektřinu i nosiči. K tomu je u většiny variant určená takzvaná 13-ti pólová zásuvka. U vozů, které využívají 7 pólů je třeba hledat buď specifickou konstrukci nosiče, nebo ještě lépe redukci. Tu lze dokoupit samostatně, stejně jako ji lze najít přímo jako součást balení.

Schválení a homologace

Nosič jízdních kol na tažné zařízení musí vyhovovat jak svou kvalitou a provedením, tak i tím, že má zadní světla, brdová světla, směrovky i odrazky. To z důvodu, že kola zakryjí ty na voze. U kvalitních výrobců jde o naprostou samozřejmost, u těch méně známých je třeba být na pozoru.

Vybíráme nosič kol na tažné zařízení – Recenze 10 nejlepších
4.5 (90.56%) 36 votes