Sport,

Městská kola: Recenze 10 nejlepších

Městské kolo má velká pozitiva. Nejenže přesouvání se po městě tímto stylem bývá mnohdy nejrychlejší, je také šetrné k životnímu prostředí, k životu ve městě a v neposlední řadě děláte dobře svému zdraví, a to je dnes, kdy většina lidí pravidelně nesportuje, velmi příjemný bonus.

Kolo do města má ze všech dopravních možností po městě nejlevnější provoz, bývá nejrychlejší, a i stylovější než jízda autem. Nemusíte řešit problémy s parkováním, dopravní zácpy se vás také netýkají a nemusíte se vzdát ani formálního oblečení, které je při práci ve velkoměstě často nutností. Díky blatníkům a krytu řetězu je jízda na městském kole čistá. Dokazují to i příklady z měst, kdy jsou na kole často vidět ženy v sukních, nebo muži v obleku.

Kromě čistoty je jízda také komfortní, de facto bezúdržbová, pohodlná a bezpečná. Většina modelů je vybavena zadním, nebo i předním nosičem zavazadel, alternativně košíkem, které slouží pro přepravu zavazadel, aktovky, batohu, nebo tašky s nákupem. O tom, že je městské kolo mnohonásobně pohodlnější a praktičtější, než trekingové, nebo dokonce horské kolo, nemusí být snad ani řeč.

Ať už pánské či dámské, městské kolo (nebo dokonce elektrokolo) je zaměřeno na efektivitu a každodenní praktičnost. Jsou často rovnou z výroby plnohodnotně vybavená a díky tomu mají vyšší hmotnost, která u nich však nehraje podstatnou roli. Mají také mnohdy jasně rozeznatelný design, který je stylový a elegantní.

Posed na nich je velmi pohodlný a vzpřímený. Díky tomu máte výborný přehled o tom, co se kolem vás děje. Praktická je také nábojová převodovka, která umožňuje přeřazení rychlosti, i když stojíte. Dále dynamo pro napájení světel v náboji, nebo jeho praktický snížený rám, který usnadňuje nasedání. Na základě parametrů, testů a uživatelských zkušeností jsme připravili výběr zahrnující nejlepší městská kola a jejich recenze.

Nejlepší městská kola – TOP 10

V tabulce je výběr 10 nejlepších městských kol z testů a hodnocení pro rok 2025.


Zobrazit celou nabídku

Porovnání parametrů

 Kellys Carson 70 2019Kreativ City Series 2811 2019Kellys Avenue 90 2019DHS Cruiser 2698 2019Kellys Classic Dutch 2019DHS Citadinne 2833 2018Devron Urbio C1.8 2016Leader Fox Mary 2018Schwinn Fleet 2016CTM Summer 2018
VidliceOdpružená, 63 mmOcelová, pevnáOdpružená, 50 mmOcelová, pevnáOcelová, pevnáOcelová, pevnáOcelová, pevnáOcelová, pevnáOcelová, pevnáOcelová, pevná
BrzdyKotoučové, hydraulickéČelisťová, nábojováČelisťová, nábojováČelisťová, nábojováČelisťová, nábojováČelisťovéČelisťová, nábojováČelisťová, nábojováNábojováČelisťová, nábojová
Hmotnost16,7 kg16,4 kg17,5 kg-17,7 kg-15,8 kg15,2 kg13 kg14,9 kg
DoplňkyAnoAnoAnoAnoAnoAnoAnoAnoAnoAno
VíceVíceVíceVíceVíceVíceVíceVíceVíceVíce

Recenze 10 městských kol

Kellys Carson 70 2019

Kellys Carson 70 2019 recenze a test

Pánské městské kolo Kellys Carson 70 v modelovém roce 2019 přináší to nejlepší, na co si u kola do města můžete vzpomenout. Jedná se o velmi slušně vybavený model, který, kromě každodenního provozu ve městě, si hravě poradí i s výlety do přírody během vašeho volného času. Jeho velkou výhodou je praktičnost a všestrannost, kterou u mnoha jiným modelů nenajdete.

Základ tvoří odlehčený hliníkový rám KELLYS Tour Profile, který je doplněn o přední odpruženou vidlici. Ta má také slušný zdvih 63 mm, díky kterému bude jízda pohodlná jak na rozbité asfaltové silnici, tak i na nezpevněné polní, nebo lesní cestě. K tomu, abyste na kole vyrazili mimo město, svádí také kvalitní přehazovačka Shimano, která má celkem 27 rychlostí. Na zadním kole je k dispozici 9 převodů a na předku 3, to předurčuje pohodlnou jízdu i do prudkých stoupání, stejně jako rychlou jízdu po rovině.

Velice dobře je na tom model také s ohledem na brzdy. Ty jsou na předním i zadním kole kotoučové, hydraulické. Jejich brzdný účinek je tak velice slušný a to i za deštivého počasí. Špatného počasí se s tímto kolem bát vůbec nemusíte, rovnou z výroby jsou montovány blatníky a kryt řetězu. Dále zde najdeme zadní nosič, zvonek, stojan, či světla. Hmotnost 16,7 kg odpovídá zcela této kategorii kol, je tedy naprosto v pořádku.

Hydraulické kotoučové brzdy, velký rozsah rychlostí, odpružená přední vidlice
Vyšší pořizovací cena

Kreativ City Series 2811 2019

Kreativ City Series 2811 2019 recenze a test

Městské kolo Kreativ City Series 2811 2019 je konstrukcí rámu určeno pro může. Jeho klasický styl je určený k pravidelnému přesouvání se po městě, tomu odpovídá i jeho vybavení, na kterém výrobce nešetřil. Jeho velkým lákadlem je zejména nízká pořizovací cena, ta je však vykoupena pouze základním technickým zpracováním. Řeč je zejména pouze o jednom rychlostním převodu.

Ať již pojedete po rovině, nebo do kopce, stále budete mít pouze jeden rychlostní stupeň. Kolo je tak vhodné do měst, které neoplývají žádnými velkými kopci, do kterých by byla jízda na tomto kole náročná. Na druhou stranu základní technické zpracování eliminuje technické problémy, kterých zažijete s tímto modelem opravdu jen velice málo. Váha 16,4 kilogramů patří v této kategorii kol mezi naprosto běžné a je tedy v pořádku.

Rám je ocelový, stejně tak jako přední pevná vidlice. Na předním kole jsou čelisťové brzdy, které na mokru dosahují slabšího brzdného efektu. Zadní kolo má brzdu nábojovou, která má rovněž pouze průměrný brzdný účinek, nicméně alespoň ji neovlivní deštivé počasí. Doplňková výbava je poměrně bohatá, najdeme v ní světlo na dynamo, stojan, zvonek, přední košík, nosič, blatníky i kryt řetězu.

Nízká pořizovací cena, adekvátní vybavení včetně světla na dynamo
Jen jeden rychlostní převod

Kellys Avenue 90 2019

Kellys Avenue 90 2019 recenze a test

Dámské městské kolo Kellys Avenue 90 v modelovém roce 2019 je stejně tak oblíbené, jako v jeho předchozích generacích. Kromě každodenního městského provozu si díky vyspělé technice hravě poradí i s víkendovými výlety do přírody, nebo s projížďkami po nezpevněných cestách. Pevný a odlehčený rám je vyroben z hliníku a na něj navazuje přední odpružená vidlice, která má dostačující zdvih 50 milimetrů.

Vidlice je samozřejmě štelovatelná či plně uzamykatelná. Model v sobě kloubí komfortní svezení, plnohodnotné vybavení městského kola a sportovní prvky. To vše dohromady přináší výborné jízdní vlastnosti, kterých si můžete užívat každý den. V zadním kole je umístěna 7 rychlostní přehazovačka Shimano a na předním kole jsou čelisťové brzdy Tektro. Také další komponenty jsou výhradně z produkce předních výrobců cyklistických komponent.

Celková hmotnost modelu činí 17,5 kilogramu, což je hodnota naprosto odpovídající kolům této kategorie. Výrobce neopomněl ani doplňkové vybavení, které by mělo být součástí každého městského kola. Najdeme zde zadní nosič, blatníky, kryt řetězu, zvonek, či stojan. Potěší také kvalitní pláště Schwalbe Citizen, které na sobě mají bezpečnostní reflexní proužek.

Odpružená přední vidlice, hliníkový rám, nábojová přehazovačka se sedmi rychlostmi
Nenašli jsme

DHS Cruiser 2698 2019

DHS Cruiser 2698 2019 recenze a test

Dámské městské kolo DHS Cruiser 2698 2019 zaujme na první pohled svým povedeným designem, kterým se stává kolo na ulici nepřehlédnutelné. Moderně pojatá konstrukce nabídne 26″ kola a 18 palcový rám, navíc je model k dispozici ve dvou barevných provedeních, v modré a ve fialové. Díky sníženému rámu poskytuje pohodlné nasedání i sesedání a sedlo Cruiser Comfort vás bude hýčkat kdykoliv se na něj usadíte, je rovněž velmi komfortní.

Materiál rámu tvoří ocel, stejně tak jako přední vidlice, které jsou pevné. V zadním kole se nachází nábojová převodovka, která má tři rychlosti. K provozu po městě i tento menší počet převodů stačí, pohodlně vyjedete jak kopec, tak s kolem zažijete i svižnou jízdu po rovince. Na přední kolo výrobce umístil čelisťovou brzdu, která má za sucha dostačující brzdný výkon a v zadním kole je standardní torpédová brzda.

Kromě robustního rámu výrobce nešetřil ani na komponentech, ráfky Cerurim Orion D33 jsou lehké, hliníkové, dvoustěnné a řazení i přehazovačka je výroby Shimano. Potěší rovněž bohatá doplňková výbava, která k městským kolům bezesporu patří. Na kole jsou blatníky, kryt řetězu, zvonek i stojánek. Kvůli designu nad zadním kolem nenajdeme nosič, což může být zajisté relevantním důvodem k tomu si kolo nepořídit. I tak však existuje velká část spotřebitelů, kteří upřednostní stylový design nad praktičností.

Krásné designové provedení, dámská geometrie rámu, výborný poměr ceny a výbavy
Výrobce neuvádí hmotnost, bez nosiče

Kellys Classic Dutch 2019

Kellys Classic Dutch 2019 recenze a test

Dámské městské kolo s košíkem Kellys Classic Dutch je v modelovém roce 2019 k dostání ve dvou líbivých barvách, v modré a světle růžové. Jako i další městská kola, tak i tento model je velkou stylovkou. Odlehčený a pevný hliníkový rám van Kellys Dutch má velikost 460 milimetrů a nízký ergonomickou konstrukci, která pomáhá snadnému nastupování a sesedání.

Kola jsou větší, mají velikost 28″ a jsou díky tomu poměrně rychlá. Zamrzí však jakákoliv absence přehazovačky, potažmo tedy převodů. Ten je zde jen jeden a musí si s ním člověk vystačit jak do kopce, tak na rovině. Více než do kopcovitého města je kolo vhodné do rovných ulic, kde skvěle poslouží. Díky této technologické absenci se však model stává ještě více bezúdržbovým, na kterém se v podstatě nemá moc co porouchat.

Na přední kolo výrobce umístil čelisťovou brzdu, která má dostačující brzdný účinek. V zadním kole pak najdeme standardní brzdu nábojovou. Pláště Mitas Cityhopper skvěle ladí s designem kola a mají na sobě navíc bezpečnostní reflexní proužek. Ocenit se také musí bohatá doplňková výbava, která v tomto případě čítá přední košík, zadní nosič, blatníky, kryt řetězu, pružinu proti přetočení řídítek a samozřejmě stojánek se zvonkem.

Hliníkový rám, stylové provedení, zadní nosič a vpředu umístěný košík
Jen jeden rychlostní převod

DHS Citadinne 2833 2018

DHS Citadinne 2833 2018 recenze a test

Pánské kolo do města DHS Citadinne 2833 2018 je moderní městské kolo s pevným ocelovým rámem, které je určené na každodenní jízdu po městě. Design se výrobci vyloženě povedl, klasický vzhled kola doplňují moderní komponenty, které z něj dělají právem velice oblíbený model. Má veliká 28″ kola, která dobře zvládají silniční nerovnosti a nástrahy. Přední vidlice, jak bývá zvykem, je pevná a zhotovená rovněž z oceli.

Celkovou hmotnost výrobce bohužel neuvádí a to je také jediná výtka, kterou jsme k tomuto modelu našli. Nechá se však čekat, že se bude pohybovat mezi 16 a 18 kilogramy. Potěšující je však umístění čelisťových brzd jak na přední, tak i na zadní kolo. Díky přehazovačce Shimano Tourney TY21 dokáže být kolo na rovince pěkně rychlé a je dobře, že je tedy kolo vybaveno dvojicí účinných brzd. Celkem je k dispozici 6 rychlostních převodů, umístěných na zadním kole.

Přehazování probíhá otočným řazením na řídítkách, je tedy pohodlné a funkční. Kromě přehazovačky najdeme na kole i další komponenty Shimano, konkrétně řazení a kazetu. Brzdy jsou od výrobce Winzip, sedadlo City Comfort a řídítka jsou ocelová City Bar. Špatně na tom není ani doplňková výbava, kde dominují bateriové LED světla, dále zadní nosič, zvonek, kryt řetězu, stojan, či nepostradatelné blatníky.

Dobrý poměr cena/výkon, LED světla, přední i zadní čelisťová brzda
Výrobce neuvádí hmotnost

Devron Urbio C1.8 2016

Devron Urbio C1.8 2016 recenze a test

Kolo do města Devron Urbio C1.8 2016 je velmi populárním pánským městským modelem. Jeho hlavním teritoriem je samozřejmě město, zvládne však i víkendové cyklo toulky po nezpevněných lesních, nebo polních cestách. Má odlehčený hliníkový rám mužské geometrie a přední pevnou ocelovou vidlici. Velikost rámu je 23″ a ráfky mají velikost 28″, na ně výrobce nasadil osvědčené silniční pláště Rubena V66 Flash, které na sobě mají bezpečnostní reflexní proužek.

Výrobce do náboje předního kola chytře umístil dynamo, které napájí přední a zadní osvětlení. Ano zadní náboj není bez funkce, je v něm usazena přehazovačka se třemi rychlostními převody, které pro pohodlnou jízdu po městě stačí. Jak je tedy patrné, jeho velkou výhodou je skvělá technika, která se pojí se zajímavou cenou, proto je tento model mezi spotřebiteli stále tolik oblíbený.

Přední brzda Devron alloy 110mm je čelisťová a na zadním kole byla použitá torpédová brzda značky Shimano Nexus. Komponenty Shimano jsou dále použity i na předním náboji, nebo u řazení. Ve výbavě najdeme zmíněná světla, dále pak zadní nosič, blatníky, stojánek, nebo kryt řetězu a zvonek. Zmínit lze také velmi pohodlné sedlo DDK D218 Vintage Black, nebo otočné řazení integrované do rukojeti.

Dynamo v předním náboji, přehazovačka v zadním náboji, hliníkový rám
Nenašli jsme

Leader Fox Mary 2018

Leader Fox Mary 2018 recenze a test

Dámské kolo do města Leader Fox Mary 2018 na první pohled zaujme provedením rámu, který je zhotoven z duralu. Rám má zhotoven z jednoho jediného profilu, který má hranu v úrovni šlapek a díky tomu se na kolo velice, ale velice pohodlně nastupuje. Je tedy vhodné nejen pro ženy ve formálním oblečení, ale také pro starší lidi, kterým dělá nasedání na běžné městské kolo problém.

Kromě toho má rovněž velmi pohodlné sedlo Leader Fox, nebo nábojovou převodovku se třemi rychlostními stupni. Tu dodal výrobce Shimano, stejně jako také řazení. Na předním kole připravena brzdit čelisťová brzda Tektro V-Brake, zatímco do zadního náboje použil výrobce jen standardní torpédovou brzdu.

Rám Alloy 6061 spolu s dalšími prvky tvoří velice elegantní celek, který se vám jen tak neokouká. Bytelné provedení a kvalitní komponenty umožňují vyrazit i mimo asfaltové cesty, například při víkendové projížďce přírodou. Kola mají standardní velikost 26 palců a celková hmotnost je jen 15,2 kilogramů. Samozřejmostí je slušná doplňková výbava, která obsahuje blatníky, kryt řetězu, světla, nebo stojánek.

Propracovaný duralový rám s nízkou nastupovací hranou, nábojová přehazovačka
Mírně vyšší pořizovací cena

Schwinn Fleet 2016

Schwinn Fleet 2016 recenze a test

Městské kolo Schwinn Fleet 2016 je jedním slovem stylovka. Tento pánský cruiser je v ulicích velkoměsta jako doma, spolehlivě vás přepraví z bodu A do bodu B a navíc na něm budete nepřehlédnutelní. Pevný hliníkový rám s ocelovou přední pevnou vidlicí tvoří základ robustní stavby kola, kterou jen tak nějaká nerovnost nerozhodí. Poměrně unikátní jsou také 27,5″ kola, která poskytnou jak rychlost, tak i dobrou manévrovatelnost.

V zadním náboji se nachází nábojová přehazovačka Shimano, která poskytuje tři stupně řazení. Na kole se tak jak pohodlně rozjedete na semaforech, tak i udržíte slušné tempo. Model je určen primárně na asfaltový povrch, kde bude svými jízdními vlastnosti excelovat. Posed je na kole příjemný, pohodlný a dostatečně vzpřímený na to, abyste měli kolem sebe dokonalý přehled.

Stylovému provedení však musela ustoupit do jisté míry praktičnost. Nicméně není to doménou jen tohoto výrobce, jako spíš věcí samotného výrobce, který se na tento typ kol specializuje. Z doplňkové výbavy jsou přítomny pouze blatníky, kryt řetězu a robustní stojánek. Nosič, košík, nebo světla byste zde hledali těžko. Díky tomu má však kolo nízkou hmotnost, která dosahuje pouze 13 kilogramů.

Velice stylové provedení, tří rychlostní nábojová převodovka
Bez nosiče, košíku

CTM Summer 2018

CTM Summer 2018 recenze a test

Dámské retro kolo CTM Summer 2018 vykouzlí úsměv na tváři nejedné moderní ženě se sklony ke stylovým jízdním kolům. V tomto modelu se kloubí závan klasických jízdních kol a moderní techniky, jako ne například nábojová převodovka, nebo duralový rám. Vidlice zůstává pevná a je vyrobena z oceli. Navzdory tomu, že se jedná o plně vybavené městské kolo se všemi potřebnými doplňky, zůstala jeho hmotnost relativně nízká a to pouze 14,9 kilogramů.

Kola mají standardní průměr 28″ a jsou na nich osazeny kvalitní pláště Rubena Cityhopper. Potěší také možnost přehodit si rychlostní stupeň až ve třech rychlostech, o to se stará přehazovačka Shimano Nexus 3. Myslelo se také na komfort a proto je zde připravena pohodlná sedačka CTM lady comfort.

Hliníkový rám má sníženou konstrukci pro snazší nástup a sesednutí z kola. Na kole se sedí vzpřímeně a tedy poměrně pohodlně, potěší také přední čelisťová brzda a zadní brzda torpédová. Součástí kola je také bohatá doplňková výbava, ve které nechybí nic důležitého. Najdeme v ní blatníky, kryt řetězu, zadní nosič v barvě rámu, nebo stylový proutěný košík zavěšený na řídítkách a další praktické vychytávky.

Kompletně vybavené městské kolo včetně košíku, duralový rám, nízká hmotnost
Nenašli jsme

Jak vybrat městské kolo

Městská kola neoplývají, kdo ví jak velkými technickými vychytávkami. Více tedy než na osazení kola je důležité se zaměřit na jeho doplňkovou výbavu, velikost rámu, kol a samozřejmě také na jeho určení. V nabídkách prodejců jsou jak pánská kola, která mají zpravidla větší rám s výše umístěnou centrální trubkou, a dámská městská kola, kde se dbá na snížený rám, který je určen ke snadnějšímu nastupování a sesedání z kola.

Pro spotřebitele poměrně důležitou věcí je tak design kola, který často vychází ze stylových retro modelů. U kola do města je prioritou jeho pohodlí, více než nízká hmotnost, nebo aerodynamické vlastnosti. Městská kola mohou být určena také pro rekreační využití, pro krátké výlety po okolí, nebo do přírody.

Materiál rámu a vidlice

Jak již bylo zmíněno, tento typ kol nemá za cíl dosáhnout co nejmenší možné hmotnosti, a proto se zejména u levnějších modelů může vyskytnout i zcela základní materiál, kterým je ocel. Dražší typy mohou mít rám hliníkový, nebo dokonce duralový. Obdobné je to také v případě přední vidlice, která je na většině kolech ocelová. Některé konkrétní modely mají přední vidlici i odpruženou se základním zdvihem tlumení, i tak se však jedná o velmi příjemný benefit, který zvyšuje pohodlí a dovolí vám vyrazit i na nezpevněné cesty.

Přehazovačka a brzdy

Minimum kol má standardní viditelnou kazetovou přehazovačku, tak jak je známo z MTB, nebo trekových kol. Nejčastěji se výrobci uchylují k nábojovým přehazovačkám. Tato převodovka je umístěna uvnitř náboje zadního kola a není vidět. Díky tomu je také mnohem méně poruchová a takřka bezúdržbová.

Nejčastěji má od 3 do 7 rychlostních převodů, které se nastavují ovládáním řídítek. Velkou výhodou je možnost přeřadit převod i pokud kolo stojí, například na křižovatce, nebo na semaforu. To s klasickou přehazovačkou možné není a zejména při jízdě po městě je to velká výhoda. Počet převodů se může zdát na první pohled malý, nicméně pro městský provoz je naprosto dostatečný.

Mezi nejvíce osazované typy brzd patří jednoznačně čelisťové a torpédové. Konkrétně čelisťová brzda na přední kolo a nábojová na kolo zadní. Pro plynulou a ne příliš rychlou jízdu městem tato kombinace plně dostačuje, existují však i modely které na tom jsou lépe. Ty buďto mají na obou kolech čelisťové brzdy, nebo na obou kolech mají dokonce brzdy kotoučové.

Velikost kol a hmotnost

S velikostí kol neprobíhá v této kategorii kol žádné experimentování. Klasické městské kolo je zpravidla osazeno 26″, nebo 28″ koly. Hmotnost není nijak zásadní parametr, i když se lidé často při prvním pohledu na váhu kola zděsí. Hmotnost se nejčastěji pohybuje mezi 15 a 18 kilogramy, ovlivňují ji jak použité materiály, tak i kvalita a kvantita doplňkové výbavy.

Doplňky

Podstatnou část městského kola tvoří doplňková výbava. Uvědomují si to i samotní výrobci a prodejci, neboť většina kol ji má. Základem by měly být robustní blatníky a kryt řetězu, které se starají o to, abyste byli čistí i po čas ne příliš příznivého počasí. Pro převážení zavazadel jsou městská kola vybavena zadním nosičem a některé mají i praktický košík na řídítkách. Z bezpečnostního hlediska mohou být umístěny na kolech a na rámu odrazky a světla. Ty buďto může pohánět zabudované dynamo, nebo je jejich provoz závislý na bateriích. Posledními doplňky bývá zvonek, nebo praktický stojánek.

4.6/5 - (50 votes)

Recenze a hodnocení, srovnání, žebříčky a testy pro snazší výběr produktů a nákupní inspiraci.