Auto-moto,

Vybíráme letní pneumatiky – Recenze 10 nejlepších

Letní pneumatiky jsou speciální verzí pneumatik určené pro teplé období. Nasazují se na automobil typicky v období jara a na zimní pneumatiky se přezouvají v průběhu podzimu. Na rozdíl od zimních není v zákoně zanesena žádná pevná doba, po kterou by měly být na autě obuty. Nechá se však vycházet právě z termínů použitých zimních, které jsou od 1. listopadu do 31. března. V letních měsících je tedy vhodné mít obuté letní gumy. Obecně je vhodné mít je obuté vždy, pokud jsou průměrné denní teploty nad 7 °C, to je teplota, nad kterou mají letňáky lepší jízdní vlastnosti než pneumatiky zimní.

Na trhu je několik desítek kvalitních a ověřených výrobců letních pneumatik a ti mají zpravidla ve své nabídce ještě několik odlišných typů. Vybrat si tedy vhodnou pneumatiku pro váš vůz nemusí být s ohledem na velikou nabídku snadné. Vždy je potřeba zohledňovat parametry vašich kol, respektive disků a podle nich vybírat správnou pneu. Tyto údaje jsou dohledatelné ve velkém technickém průkazu a jiné pneumatiky s rozměry, než jsou zaneseny zde, se na automobil rozhodně nedoporučuje nasazovat.

Po správném výběru rozměru pneu, kterému se věnujeme v nákupním rádci, je možné vybírat v pneumatikách podle typu dezénu. Ten může být směrový, symetrický, nebo asymetrický. Letní pneumatiky se také rozdělují podle tříd na ekonomické, střední třídu a vyšší třídu. Rozdíly jsou hlavně v pořizovacích nákladech, ale také lepších jízdních, i bezpečnostních parametrech. Na základě parametrů, testů a uživatelských zkušeností jsme připravili výběr zahrnující nejlepší letní pneumatiky a jejich recenze.

Nejlepší letní pneumatiky – TOP 10

V tabulce je výběr 10 nejlepších letních pneumatik z testů a hodnocení pro rok 2018.

VzhledModelNáš výběr pro kategoriiÚspora palivaPřilnavost za mokra 
Barum Brillantis 2Malá osobní auta (R14)EC
Continental PremiumContact 5Malá osobní auta (R14)CA
Dunlop SP Sport BluResponseMenší střední vozy (R15)BA
Michelin Energy Saver+Menší střední vozy (R15)CA
Tomket SportStřední třída (R16)CB
Goodyear EfficientGrip PerformanceStřední třída (R16)BA
Matador MP47 Hectorra 3Větší střední třída (R17)EC
Barum Bravuris 3 HMVětší střední třída (R17)EC
Dunlop SP QuattroMaxxSUVCA
Pirelli PzeroVelké vozy (R18)EB

Porovnání parametrů

 Barum Brillantis 2Continental PremiumContact 5Dunlop SP Sport BluResponseMichelin Energy Saver+Tomket SportGoodyear EfficientGrip PerformanceMatador MP47 Hectorra 3Barum Bravuris 3 HMDunlop SP QuattroMaxxPirelli Pzero
Model165/70 R14 81T175/65 R14 82T195/65 R15 91H195/65 R15 91H205/55 R16 91V205/55 R16 91V225/45 R17 91Y225/45 R17 91Y235/60 R18 107W255/35 R18 94Y
Hlučnost70 dB70 dB68 dB70 dB69 dB68 dB71 dB71 dB68 dB73 dB
VíceVíceVíceVíceVíceVíceVíceVíceVíceVíce

Recenze 10 letních pneumatik

Barum Brillantis 2

Barum Brillantis 2 recenze

Oblíbené levné letní pneumatiky Barum Brillantis 2 patří na trhu mezi nejprodávanější model pneumatik vůbec. Za jejich vysokou oblibou stojí nízká pořizovací cena a dobré jízdní vlastnosti, které jsou pro malé vozy a nižší střední třídu naprosto dostatečné. Ne náhodou se tento model stal také vítězem spotřebitelského hodnocení pro rok 2017.

Pneumatika Barum Brillantis 2 je skvěle vyvážená, je bezpečná a dosahuje skvělé přilnavosti i za mokra. Plochý profil distribuuje tlak na vozovku rovnoměrně a tím dochází k menšímu opotřebení, než je zvykem u konkurenčních pneumatik. Asymetrický dezén má robustní vnější ramena, která zvyšují tuhost vnější boční strany gumy a tím zvyšuje bezpečnost v kritických situacích.

Ramenní drážky jsou o 10% zmenšené, čímž se stává pneumatika méně hlučnou a jízda je tak pohodlnější a komfortnější. Námi vybraná pneumatika 165/70 R14 je vhodná pro menší osobní vozy, typicky Škoda Fabia, Ford Fiesta a podobné modely. Její rychlostní limitace je 190 km/h a index nosnosti 81, maximální přípustné zatížení na pneu je tedy 462 Kg.

Výborný poměr cena/výkon, produkt roku 2017

Vyšší valivý odpor třída E

Continental PremiumContact 5

Continental PremiumContact 5 recenze

Kvalitní letní pneumatiky Continental PremiumContact 5 jsou na trhu již několik let, jsou tedy řidiči ověřené a jelikož s stále prodávají, je o ně stále velký zájem. Pneumatika se pyšní spotřebitelským oceněním Finalista Produkt roku 2014 a má přijatelnou pořizovací cenu a výborné jízdní vlastnosti, které, jak jsme již zmínili, jsou lety prověřené.

Pneumatika získala doporučení magazínem AutoBild jako letní pneu s nejlepšími brzdnými vlastnostmi na mokru. To potvrzuje mj. i údaj na energetickém štítku, kde se pyšní v kategorii třída přilnavosti na mokru známkou A. Dobře je na tom i z pohledu palivové účinnosti, zde spadá do třídy C a hlučností se 70 dB se řadí k nižšímu průměru.

Pneumatika má několik technologických vychytávek, zmíníme optimalizované 3D hrany pro dokonalou přilnavost nejen za sucha, nebo speciální vzorek, který odvádí výborně vodu. Letní pneu je k dostání v několika modelových provedeních, námi vybraný rozměr 175/65 R14 82T má rychlostní limit 190 km/h a nosnost 475 Kg.

Finalista produkt roku 2014, přilnavost za mokra A

Slabší kilometrový nájezd

Dunlop SP Sport BluResponse

Dunlop SP Sport BluResponse recenze

Kvalitní letní pneumatika Dunlop SP Sport BluResponse se dostala mezi finalisty při výběru nejlepší pneumatiky roku a to zcela oprávněně. Za slušnou pořizovací cenu nabízí skvělé jízdní vlastnosti a nízkou hlučnost, která má hodnotu pouze 68 dB. Jak v parametrech, tak ve spotřebitelských hodnoceních jsme nenašli žádné relevantní negativum, což hovoří velice kladně ve prospěch tohoto modelu.

Z energetického štítku vyčteme výbornou přilnavost za mokra A a také velice nízký valivý odpor, který má vliv na spotřebu – zde je hodnocení B. Námi vybraný rozměr odpovídá použití pro menší střední vozy. Letní pneu 195/65 R15 je určena pro patnáctipalcové disky kol, rychlostní limit H odpovídá rychlosti 210 km/h a maximální přípustné zatížení indexu 91 činí 615 kilogramů.

Inovativní tuhé bloky zvyšují kontakt s povrchem vozovky a tak skvěle přilnou, mají výborné brzdné výsledky a pneumatika je tak vysoce bezpečná. Asymetrický dezén spolu se středovými drážkami běhounu dobře odvádí vodu, a tedy zamezují krizovým situacím, například aquaplaningu.

Výborná přilnavost na mokru hodnoty A, výborná úspornost paliva třídy

Nenalezli jsme

Michelin Energy Saver+

Michelin Energy Saver+ recenze

Letní pneumatika Michelin Energy Saver+ patří mezi velice úsporné pneumatiky, spotřebitelé hodnotí kilometrový nájezd velice kladně. Dle slov výrobce by měla pneu ujet až o 20% více kilometrů než konkurenční modely. Optimalizovaný profil pneumatiky a vrstva z polymerů Inner Layer zlepšují valivý odpor a tím pádem snižují spotřebu paliva.

Námi vybraná letní pneumatika 195/65 R15 91H je určena pro menší střední vozy, výrobce však tento model nabízí samozřejmě i v dalších modelových provedeních, zejména pak tedy pro kola větší. Pneumatika má rychlostní limitaci 210 km/h (index H) a nosnost až 615 Kg (index 91).

Z energetického štítku zjistíme optimální hladinu vnější hlučnosti pneumatiky 70 dB, výbornou přilnavost na mokru třídy A, nebo stále dobrou hodnotu valivého odporu C. Pneumatika Michelin Energy Saver+ se díky vyššímu nájezdu i přes počáteční vyšší náklady na pořízení jednoznačně vyplatí.

Vysoký kilometrový nájezd, přilnavost za mokra třídy A

Mírně vyšší pořizovací cena

Tomket Sport

Tomket Sport recenze

Levné letní pneumatiky Tomket Sport jsou relativně novým modelem nově vzniklé značky, i přesto však dokonale konkurují zaběhlým výrobcům. Výborný je u nich zejména poměr ceny k výkonu. Tento konkrétní model pneu 205/55 R16 91V má rychlostní index V (maximální rychlost 240 km/h) a nosnost indexu 91, tedy 615 Kg.

Energetický štítek nám o pneumatice říká následující, hlučnost se drží na skvělé hodnotě 69 dB, přilnavost na mokré vozovce odpovídá třídě B a třída palivové účinnosti je C, tedy také ještě stále dobrá. Pneumatika se pyšní unikátní kompozicí gumy s přidanou silicou, díky čemuž má pneu výbornou přilnavost jak za sucha, tak na vodě.

Asymetrický dezén spolu se čtyřmi drážkami garantují nejvyšší bezpečnost i při velmi svižné jízdě a díky obsahu sloučenin carbon black má pneumatika Tomket Sport vysokou odolnost a elasticitu. Chytře zpracovaný dezén kromě zmíněného také velmi dobře odolává aquaplaningu, který patří mezi nejnebezpečnější krizovou situaci, která může při řízení nastat.

Dobrý poměr cena/výkon

Průměrná přilnavost na mokru

Goodyear EfficientGrip Performance

Goodyear EfficientGrip Performance recenze

Letní gumy na auto Goodyear EfficientGrip Performance jsou ztělesněním dokonalé pneumatiky pro střední třídu vozidel. Námi vybraný rozměr letní pneumatiky 205/55 R16 má třídu palivové účinnosti B a třídu přilnavosti na mokru A. V obou případech se jedná o velice slušné hodnocení.

Hlučnost modelu EfficientGrip Performance je pouze 68 dB, se kterými se řadí mezi nejméně hlučné pneumatiky vůbec. Výrobce na této pneumatice použil novou technologii WearControl, která zajišťuje rovnováhu mezi vysokou přilnavostí na mokru a mezi nízkým valivým odporem.

Nová speciální směs technologie FuelSaving řídí rozptyl energie v rámci celé pneumatiky, čímž snižuje celkovou spotřebu vozidla. Další použitá technologie ActiveBreaking zase zkracuje znatelně brzdnou dráhu, na mokru až o 8% a na suché vozovce o 3%. Funkčnost těchto technologií dokazují nezávislé testy autoklubů po celém světě, kde se Goodyear EfficientGrip Performance umisťuje na výborných příčkách.

Nejvyšší ocenění přilnavosti na mokré vozovce A

Mírně vyšší pořizovací cena

Matador MP47 Hectorra 3

Matador MP47 Hectorra 3 recenze

Asymetrické letní pneumatiky Matador MP47 Hectorra 3 vynikají perfektní ovladatelností jak na suché, tak na mokré vozovce. Pokročilé symetrické provedení dezénu skvěle rozděluje částem pneumatiky jednotlivé funkce a ta poté funguje na jedničku. Výrobce použil nejnovější technologie a nejnovější poznatky.

Letní gumy Matador mají v důsledku optimalizovaných figur dezénu a uzavřenému vnějšímu rameni pláště výrazně menší hlučnost, než řada konkurenčních modelů – z energetického štítku vyčteme hodnotu vnější hlučnosti pneu 71 dB. Pneumatika Matador v tomto provedení je vhodná pro vozidla větší střední třídy.

Třída přilnavosti na mokru je C a třída palivové účinnosti E. Námi vybraný model má rozměry 225/45 R17 91Y, což znamená, že je pneu určená pro 17 palcová kola. Rychlostní index je do 300 km/h a maximální možné zatížení na kolo odpovídá 615 kilogramům.

Výborný poměr cena/výkon

Valivý odpor třídy E

Barum Bravuris 3 HM

Barum Bravuris 3 HM recenze

Letní pneu Barum Bravuris 3 HM je oblíbený model vyšší třídy pneumatik a tento konkrétní model 225/45 R17 je určen pro vozidla větší střední třídy. Jejich rychlostní index je Y, který má limit do 300 km/h a index nosnosti má číslo 91, které odpovídá maximálnímu zatížení 615 kilogramů.

Pneumatiky Barum Bravuris 3 HM nabízí velice pohodlnou a bezpečnou jízdu zároveň. Vyznačují se vylepšeným sníženým a rovnoměrným opotřebením, jejich kilometrový výkon je tak o poznání lepší než u ostatních modelů. Díky velkému počtu lamel a bloků běhounů skvělé odvádí vody a mají dobrou přilnavost jak za mokra, tak za sucha.

Drážky na pneumatice jsou víceúrovňové, tři úrovně se starají o vylepšení veškerých vlastností vzorku. Zlepší se jak ovladatelnost, tak i tuhost. Z energetického štítku zjistíme třídu palivové účinnosti E, dobrou přilnavost na mokru třídy C a úroveň vnějšího hluku odvalování 71 dB.

Poměr cena/výkon, víceúrovňová struktura drážek

Valivý odpor kategorie E

Dunlop SP QuattroMaxx

Dunlop SP QuattroMaxx recenze

Prémiové a kvalitní letní pneumatiky Dunlop SP QuattroMaxx jak už se nechá vyčíst ze samotného pojmenování, jsou určené pro vozidla s pohonem všech čtyřech kol, potažmo pro vozidla typu SUV. Jejich asymetrické provedení dezénu má výborné vlastnosti jak na mokru, tak samozřejmě na suchu. Několik inovativních vylepšení se však odráží na vyšší pořizovací ceně.

Pneu je zaměřeno samozřejmě jak na bezpečnost, tak na maximální řidičský požitek z jízdy. Tomu odpovídá i rovnější profil s větší kontaktní plochou, která poskytuje větší stabilitu. V závislosti na rozměru se kontaktní plocha zvětšila o 4 – 8 %. Technologie MRT (Multi Radius Technology) zahrnuje deset různých poloměrů, které mají za cíl přesnější vedení vozu.

Námi vybraný rozměr pneumatiky Dunlop SP QuattroMaxx je 235/60 R18 107W a říká nám následující. Je určena pro kola o velikosti 18 palců, rychlostní limitaci má pneumatika na 270 km/h a index nosnosti 107 znamená maximální zatížení až 975 Kg. Pneumatika má výbornou přilnavost za mokra třídy A, dobrou třídu valivého odporu C a příjemně nízkou hlučnost s hladinou 68 dB.

Určeno pro vozy 4×4 a SUV, skvělá přilnavost

Vyšší pořizovací cena

Pirelli Pzero

Pirelli Pzero recenze

Letní gumy na auto Pirelli Pzero jsou určeny pro výkonné až sportovní automobily, jejich kvalita zpracování je výborná, jízdní vlastnosti jakbysmet a tomu tedy odpovídá i vyšší pořizovací cena. Pneumatiky Pirelli Pzero mají asymetrický vzor dezénu běhounu, který zlepšuje brzdění, ovladatelnost a i přesnost řízení.

Další část běhounu se stará o skvělý odvod vody, aby bylo zajištěna bezpečnost na mokru i ve vyšších rychlostech. Stabilitě i přilnavosti pomáhá nová nano-kompozitová směs a speciální žlábky ve tvaru S zajišťují nižší hlučnost a tedy vyšší komfort pro cestující uvnitř vozu.

Námi vybraný rozměr pneumatiky 255/35 R18 odpovídá velkým vozidlům vyšší třídy, podle výrobce je možné obutí jak na sportovní vozy, tak vozy SUV. Rychlostní limitace je 300 km/h a maximální přípustné zatížení na pneu je 670 kilogramů. Z energetického štítku zjistíme hladinu hlučnosti 73 dB, přilnavost na mokré vozovce třídy B a třídu palivové účinnosti E.

Vysoce výkonná pneu pro silné vozy

Vyšší pořizovací cena a vyšší hlučnost

Jak vybrat letní pneu

Letní pneumatiky se vybírají stejně, jako zimní. Stěžejní je znát rozměr pneumatiky, respektive velikost a šíři disků, litých kol, které vaše auto má. Jak velikost kol, tak i povolené parametry pneumatiky naleznete jednoduše ve velkém technickém průkaze. Pakliže znáte správný rozměr, záleží už jen na vašich preferencích, který model od kterého výrobce koupíte.

Jiné jízdní vlastnosti mají širší, respektive užší pneumatiky, vlastnosti ovlivňuje také provedení dezénu a na pneumatiky se nechá nahlížet také z pohledu tří základních tříd. S nákupem vám mohou pomoci nezávislé testy ADAC, Autobild, testy autoklubu ČR a spoustu dalších, některé údaje jsou přímo na energetickém štítku, který musí být součástí každé nové prodávané pneu.

Nezapomínejte, že minimální hloubka vzorku je 1,6 milimetrů, poté je potřeba pneumatiky jednoznačně vyměnit. Tuto výšku vzorku lehce poznáte také podle plošek, které fungují jako praktický indikátor.

Širší nebo užší pneumatiky?

Širší pneumatiky mají lepší přilnavost, lépe přenášejí kroutící moment a mají vyšší stabilitu. Také mohou mít výrazně lepší brzdnou dráhu, neboť v kontaktu s vozovkou je více části pneu. Užší provedení jsou ve zmíněných parametrech horší, vynikají však při případném aquaplaningu, kdy se pneumatika dostane mimo kontakt s vozovkou a doslova plave na vrstvě vody. Tím, že jsou užší, vrstvu vody lépe proříznou, a proto mají v těchto zhoršených podmínkách lepší vlastnosti.

Dezén

Z hlediska dezénu, neboli provedení vzorku rozlišujeme jak u letních pneumatik, tak u zimních, celkem tři kategorie. Symetrický dezén má vzorek symetrický, a proto lze pneumatiku umístit na jakékoliv kolo. Tyto pneumatiky jsou zpravidla levnější.

Asymetrický dezén má vnitřní stranu vzorku odlišnou od vnějšího. Vnitřní dezén je typicky konstruován pro lepší odvod vody, zatímco vnější vzorek zajišťuje stabilitu a držení směru.

Poslední možností jsou pneumatiky se směrovým dezénem, ten je často ve směru šipky a tímto směrem se i na vozidlo umisťuje. Vyniká skvělými vlastnostmi pro odvod vody, potažmo sněhu a proto se s ním častěji setkáme u zimních pneumatik.

Rozdělení podle tříd

První třídou jsou ekonomické pneumatiky, jsou určeny pro městský provoz a pro klidné řidiče, nemající žádné velké požadavky na výkon. Střední třída je určena pro běžné řidiče, kteří najezdí tisíce kilometrů ročně, a kromě města jezdí ve vyšších rychlostech na dálnicích a podobně. Vrcholem jsou pneumatiky vyšší třídy, sem patří ty nejlepší pneumatiky současnosti a logicky jsou nejdražší. Dávají se zpravidla na výkonné vozy vyšší třídy, kde jsou nejvyšší požadavky na kvalitu a vlastnosti pneumatiky.

Energetický štítek

Energetický štítek je povinnou součástí každé nové pneumatiky a můžete podle něj porovnávat základní vlastnosti konkrétního modelu. Parametry jsou na něm však pouze tři a ty jsou ještě zaměřeny převážně na energetickou úspornost, o vlastnostech samotné pneumatiky toho tedy řekne štítek velmi málo. Dozvíme se z něj třídu palivové účinnosti, třídu přilnavosti na mokru a třídu vnějšího hluku při odvalování.

Parametry

Každá pneumatika se vybírá podle základních parametrů, které nám říkají, jestli je pneu pro váš vůz vhodná, nebo nikoliv. Ve velkém technickém průkaze jsou povolené rozměry pneumatik vypsané a je dobré se podle nich řídit. Parametr může vypadat například takto 195/65 R15 91H a říká nám následující.

195/65

Číslo 195 je nominální šířka pneumatiky v milimetrech a číslo za lomítkem, 65, je poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech. Druhý parametr se také často nazývá jako profil pneumatiky, či výška pneumatiky. Čím je profil vyšší, tím lépe tlumí nerovnosti. Užší pneumatiky lépe zvládají aquaplaning, zatímco širší mají lepší přilnavost.

R15

Písmeno R nám říká, že se jedná o konstrukci radiální, lze se také v menším počtu setkat s písmenem D, to jsou pneumatiky diagonální. Číslice za písmenem v tomto případě 15 udává nominální průměr disku vyjádřeného v palcích. Nejčastěji se u osobních automobilů setkáváme s disky o velikosti 14 – 18 palců, luxusní vozidla mohou mít kola, potažmo pneumatiky, ještě větší.

91H

Poslední část parametru nám říká, do jakého indexu nosnosti a rychlostního indexu model patří. 91H konkrétně znamená přípustné zatížení na pneu 615 Kg a rychlostní maximální limit pneumatiky 210 km/h. Index nosnosti se značí číslicí nejčastěji od 70 do 119, rychlostní index se značí písmenem a to od limitu 90 km/h (index G) až po 300 km/h (index Y).

Proč se nevyplácí dojíždět zimní pneu v létě

Zimní pneumatiky se od letních liší hlavně směsí, ze které jsou vyrobeny. Letní pneumatiky jsou obecně tvrdší než zimní, mají méně drážek pro odvod vody a vyšší kontaktní plochu s vozovkou.

Z tohoto konstatování tedy vyplívá následující: letní pneumatiky v létě oproti zimním mají výrazně lepší přilnavost, lepší ovladatelnost v krizových situacích, lepší přilnavost na mokru a kratší brzdnou dráhu. Také jsou méně hlučné a méně se opotřebovávají.

Pneumatiky jsou jedinou částí, která spojuje vaše auto s vozovkou a co jiného by mělo být pro vás, vaše pasažéry a ostatní účastníky silničního provozu důležitější než bezpečnost. Proto doporučení zní jasně, zimní pneu nikdy nedojíždějte a vyměňte je včas za letní.

Vybíráme letní pneumatiky – Recenze 10 nejlepších
4.5 (90%) 30 votes