Sport a outdoor,

Vybíráme elektrokolo – Recenze 10 nejlepších

První elektrické kolo, tak jak jej nyní známe, není nijak starým vynálezem, od prvních modelů však současná produkce ušla dlouhou cestu. K dispozici jsou typy do terénu, do města, skládací i modely určené přímo pro ženy. Rozhodně neplatí, že elektrokolo je doménou starších lidí, důchodců, kteří jej používají jako velice efektivní dopravní prostředek. Stále více elektrokol si kupují i sportovci s velmi dobrou fyzičkou i mladí lidé, včetně mileniálů.

Elektro kolo kdysi bývalo terčem posměchu, stigmatem, a to hlavně u lidí, kteří na něm nikdy nejezdily. Prodeje kol na elektrický pohon v některých státech Evropy dosahují poloviny celkového prodeje kol a optimisté se nebojí tvrdit, že přijde doba, kdy se budou prodávat i více než klasická kola.

E-bike je zkrátka dopravní prostředek, který v každé situaci zkvalitňuje život a dává nový rozměr trávení volného času. Skládací či městské elektrokolo zrychlí čas přemisťování se z bodu A do bodu B a díky pomoci elektromotoru se během cesty výrazně méně zpotíte. Horské elektrokolo zase rozšíří možnosti, kam až se v terénu dostanete, čehož s oblibou využívají sportovci, kteří si tak mohou užít dvakrát až třikrát delší trail, než na klasickém horském kole.

Tou největší kategorií lidí, kterým elektrokolo zkvalitňuje život, jsou starší lidé, nebo lidé nemocní či s omezenou hybností. Právě ti se díky němu podívají tam, kam by se již nikdy nepodívali a to je na tom celém to nejúžasnější. Typickým příkladem jsou důchodci na elektrokole překonávající vzdálenosti 80 km denně, nebo užívající si krás přírody v horách. Na základě parametrů, testů a uživatelských zkušeností jsme připravili výběr zahrnující nejlepší elektrokola a jejich recenze.

Nejlepší elektrokola – TOP 10

V tabulce je výběr 10 nejlepších elektrokol z testů a hodnocení pro rok 2019.

VzhledModelTyp kolaMaximální dojezdBaterie 
Crussis e-Guera 7.4-S 2019Horské150 km630 Wh
Leader Fox Altar 2018Horské120 km576 Wh
Apache Hawk MX 2018Horské130 km468 Wh
Lectron Montana RSX 2018Horské150 km629 Wh
Devron 26122 2018Městské110 km468 Wh
Crussis e-City 1.8 2018Městské110 km600 Wh
Apache Tanka 2018Městské70 km378 Wh
Devron 20122 20" 2017Skládací50 km316 Wh
Leader fox Tifton 2018Skládací120 km576 Wh
Crussis e-Cross 7.4 2019Crossové120 km522 Wh

Porovnání parametrů

 Crussis e-Guera 7.4-S 2019Leader Fox Altar 2018Apache Hawk MX 2018Lectron Montana RSX 2018Devron 26122 2018Crussis e-City 1.8 2018Apache Tanka 2018Devron 20122 20" 2017Leader fox Tifton 2018Crussis e-Cross 7.4 2019
Max. výkon elektromotoru500 W350 W250 W800 W250 W500 W250 W250 W350 W500 W
Umístění elektromotoruStředovéStředovéStředovéV zadním koleV zadním koleV zadním koleV zadním koleV zadním koleV zadním koleStředové
Hmotnost21 kg23 kg22,3 kg22 kg25,1 kg22,5 kg24,5 kg19,3 kg-22 kg
Velikost kol27,5"29"29"27,5"26"26"26"20"20"28,5"
VíceVíceVíceVíceVíceVíceVíceVíceVíceVíce

Recenze 10 elektrokol

Crussis e-Guera 7.4-S 2019

Crussis e-Guera 7.4-S 2019 recenze

Elektrokolo Crussis e-Guera 7.4-S 2019 je výborný model horského kola v modelové řadě roku 2019, které zaujme skvělým poměrem ceny a výkonu. Nabízí moderní design, částečně integrovanou baterii do rámu, barevný ovládací display a jen kvalitní komponenty. Elektromotor Bafang MAX drive má ze zákona povolený výkon 250 W, který v náročných podmínkách může krátkodobě poskytnout výkon až 500 W.

Po odborném zásahu lze výkon na tuto hodnotu i trvale zvýšit, pak již ale nesmí být kolo provozováno na pozemních komunikacích. Motor je umístěn ve středu kola, díky čemuž poskytuje ideální rozvržení hmotnosti. Převody jsou díky tomu ovšem omezeny pouze na zadní přehazování, které však poskytuje dostatečný počet převodových stupňů, a to 9.

Velikost kol je 27,5 palce, což je ideální velikost vzhledem k rychlosti kola, i jeho obratnosti. Baterie s kapacitou 630 Wh dokáže kolo pohánět až 150 kilometrů a do plné kapacity se rychle nabije díky 2Ah nabíječce. Hmotnost kola je pouhých 21 kilogramů a maximální přípustné zatížení je 120 kg. Řídící jednotka má 5 stupňů asistence a nechybí ani asistent chůze, který kolo sám veze pomalou rychlostí, například při tlačení kola do kopce.

Výkonná baterie Samsung s kapacitou 17,5 Ah (630 Wh), dojezd až 150 km, nízká hmotnost

Kvůli středovému motoru převody pouze na zadním kole

Leader Fox Altar 2018

Leader Fox Altar 2018 recenze

Za nejlepší elektrokolo současnosti je díky nízké ceně a kvalitní technice považován model Altar 2018, od známého výrobce kol Leader Fox. Má výkonný elektromotor Bafang, který ve špičce dokáže dodávat výkon až 350 W. Baterie LG oproti předešlé generaci tohoto modelu je vylepšená a poskytuje kapacitu 16 Ah, neboli 576 Wh. Je částečně zabudovaná do rámu kola a přirozeně pěkně s ním splyne.

Motor je umístěn ve středové části mezi šlapkami, což je největší výhodou tohoto modelu. V této cenové hladině se většinou pohybují kola, která mají motor umístěn v zadním náboji. Uprostřed řídítek nalezneme velký LCD display, který přehledně zobrazuje všechny důležité informace, jako je stav baterie, aktuální stupeň pomoci, nebo rychlost.

Dalším důvodem k pořízení tohoto modelu jsou velká, 29″ kola, která oproti menším v terénu lépe zvládají nerovnosti a jsou rychlejší. Elektrokolo má odpružené přední vidlice se zdvihem 100 mm a na zadním přehazovacím kole je k dispozici 9 převodových stupňů. Zadní přehazovačka i řazení jsou od známého výrobce Shimano, stejně tak jako hydraulické kotoučové brzdy, které jsou na obou kolech.

Středové umístění výkonného motoru, slušná kapacita baterie, výborný poměr cena/výkon

Kvůli středovému motoru převody pouze na zadním kole

Apache Hawk MX 2018

Apache Hawk MX 2018 recenze

Elektro kolo Apache Hawk MX 2018 je dalším velice zdařilým a oblíbeným modelem určeným zejména do lesa, nebo do náročnějšího terénu. Hliníkový rám má sportovně laděnou geometrii a částečně je v něm zabudovaná baterie LG. Právě tato baterie patří pravděpodobně k jediné slabší stránce tohoto jinak povedeného elektrokola, neboť má kapacitu 13 Ah, tedy 468 Wh. U konkurence lze ve stejné cenové hladině pořídit obdobná kola s baterií výkonnější.

I přes to je však udávaný dojezd velice slušný, atakující hranici 130 kilometrů. Model lze pořídit ve dvou velikostech rámu, ve velikosti buďto 19″, nebo 21″. Kola jsou velká, dobře zdolávají nerovnosti a jsou i rychlá, jejich velikost je 29″. Na řídítkách je přehledný barevný LCD display, brzdy a ovladač zadní přehazovačky, která poskytne až 10 rychlostních převodů.

Přední vidlice SR Suntour XCR 32 AIR RL-R má pro zvýšené pohodlí vytažené zamykání na řídítka, tuto možnost oceníte především pokud jedete na silnici. Většina funkčních komponent je výroby Shimano, což jim předurčuje dlouhou životnost a prvotřídní funkčnost. Elektromotor Bafang je umístěn ve středu kola a díky tomu nabízí ideální rozložení váhy i plynulý, přirozený a tichý chod.

Výborný poměr ceny a techniky, 29 palcová kola, středový motor Bafang MaxDrive

Slabší 13 Ah baterie LG

Lectron Montana RSX 2018

Lectron Montana RSX 2018 recenze

Horské elektrokolo Lectron Montana RSX 2018 splňuje veškeré požadavky, které byste jako hobby jezdec na své terénní elektrické kolo mohl klást. V první řadě je příjemná jeho pořizovací cena, která se řadí v rámci těchto modelů k nižším. Daní za ni je však umístění elektromotoru, které je v zadním kole. Rozvržení hmotnosti tedy není ideální, za to je však elektromotor 8FUN velmi silný a ve špičce může poskytnou výkon až 800 W.

Model se dodává se dvěma typy baterií, silnější a slabší. Slabší verze nabídne 13 Ah a silnější 17 Ah, což je po převedení velice slušných 629 Wh. Je částečně zakomponována do rámu kola a minimálně ruší celkový dojem. Maximální rychlost, do které elektromotor pomáhá, je vyhláškou omezena na 25 km/h, lze ji však dodatečně zvýšit (pak se již kolo nesmí provozovat na veřejných komunikacích).

Asistent šlapání má celkem sedm stupňů regulace, nechybí ani walk režim a vše se přehledně zobrazuje na LCD displeji. Kola mají průměr 27,5 palce, což je rozumný kompromis jak pro terén, tak pro silnici. Přední vidlice je samozřejmě odpružená a uzamykatelná, brzdy jsou hydraulické a tedy vysoce výkonné. Potěší slušný dojezd 150 kilometrů, celkem 27 převodových stupňů a rychlé nabíjení, které s dodanou inteligentní nabíječkou trvá 4 – 6 hodin.

Silný odlehčený elektromotor 8FUN s maximálním výkonem až 800 W

Motor umístěný v zadním náboji kola

Devron 26122 2018

Devron 26122 2018 recenze

Městské elektrokolo Devron 26122 v modelové řadě 2018 je velmi povedené kolo určené pro dospělé i seniory na cestování po městě, nebo na výlety po zpevněných cestách. Vyšší pohodlí právě na nekvalitním povrchu zajišťuje přední odpružená vidlice, která má zdvih 40 milimetrů a je od výrobce SR Suntour. Maximální dojezd tohoto elektrokola je 110 kilometrů, což pro prostředí, kde se bude každodenně pohybovat, naprosto stačí.

Baterie je chytře umístěna pod nosičem, který je praktický a má nosnost až 25 kilogramů. Rám je chytře profilovaný tak, aby se na elektrické kolo nastupovalo dobře jak mužům, tak i ženám. Elektromotor je umístěn v náboji zadního kola a má standardní výkon 250 W. Vyrobila ho osvědčená firma Bafang, zatímco o výrobu baterie se postarala firma Phylion a má kapacitu 13 Ah, neboli 468 Wh.

Hmotnost kola je poměrně vyšších 25,1 kilogramů, za tím je však částečně bohatá výbava, která se s tímto kolem pojí. Nalezneme na něj blatníky, světla i již zmíněný nosič. Přehazovačka poskytuje 7 převodových stupňů a celková nosnost kola je 120 kilogramů. Kola mají velikost 26 palců, což je pro bezproblémový pohyb po městě naprosto ideální. Brzdy jsou čelisťové, nemají tedy takový brzdný výkon, jako kotoučové a je dobré s tím počítat.

Určeno pro dospělé i seniory, odpružená přední vidlice, blatníky, světla a nosič na 25 kg

Pouze čelisťové brzdy a sedm převodů

Crussis e-City 1.8 2018

Crussis e-City 1.8 2018 recenze

Elektrické kolo Crussis e-City 1.8 2018 je poměrně oblíbený model, který na zákazníky cílí atraktivní cenou a stále dobrými technickými parametry. Srdcem tohoto městského elektrického kola je elektromotor značky 8FUN se základním výkonem 250 W, který dokáže dodat sílu až jednou takovou, tedy 500 W. Baterie je typu Li-Ion a má parametry 36V s kapacitou 13 Ah. Jednoduchým vynásobením získáme kapacitu udávanou ve Wh, která činí 468.

Maximální udávaný dojezd činí 110 kilometrů, což při celodenním pohybu po městě bohatě stačí i na více dní. Přední vidlice je odpružená pro zvýšení komfortu na nerovném povrchu, sedlo je dostatečně vyztužené a pohodlné a zaujme také rám, který je jako dělaný pro ženy a starší lidi. Na kolo se díky jeho nízkému profilu velice dobře nasedá.

Kola mají velikost 26 palců a brzdy jsou použité standardní, čelisťové. Ve výbavě nechybí ani praktický nosič, pod kterým je umístěna výkonná baterie. Ve výbavě nechybí ani blatníky, díky kterým je možné bicykl používat i v deštivém počasí. Celková nosnost je stanovena na 120 kilogramů a čistá hmotnost je 22,5 kg, což je poměrně dobrá hodnota.

Nižší pořizovací cena, výkonný elektromotor v zadním kole, dojezd až 110 kilometrů

Display nezobrazuje aktuální rychlost, pouze stav baterie a pomocný stupeň

Apache Tanka 2018

Apache Tanka 2018 recenze

Populární městské elektro kolo Apache Tanka 2018 boduje svým poměrem ceny, výbavy a kvality jízdy, včetně sestavení. Jedná se o elektrokolo osvědčeného výrobce, které při této ceně dokáže konkurovat i obyčejným kolům bez elektromotoru. Nejedná se o žádného trhače asfaltu, ani o model vhodný do horského terénu. Vše ostatní však zvládá skvěle a je ideální na každodenní používání ať už pro cestu do práce, nebo na výlety.

Celková hmotnost modelu činí 24,5 kilogramů a potěší přepracovaný hliníkový rám, který je díky své ergonomii vhodný pro starší lidi, i ženy. Na kolo se tedy velmi pohodlně nasedá a pohodlná je i samotná jízda, i když vidlice nedisponují odpružením. Zapletená kola mají průměr 26″, převodových stupňů najdeme 7 a nosnost je standardních 120 kilogramů.

Elektromotor výrobce umístil do náboje zadního kola, což je při této pořizovací ceně naprostý standard. Použit byl Bafang 8FUN s halovými senzory a výkonem 250 Wattů. Baterie je umístěna pod sedačkou a má kapacitu 378 Wh, což není příliš. Při nákupu si tento parametr, ohlídejte, neboť se dělají i modely, které mají baterii ještě méně výkonnou. Výrobce si dal záležet na příslušenství, ve kterém najdeme LED světlomety, zadní nosič, blatníky, stojánek, nebo celoplošný kryt řetězu.

Výborný poměr ceny, výbavy a jízdních vlastností, bohatá výbava včetně osvětlení

Slabší baterie s kapacitou 378 Wh

Devron 20122 20″ 2017

Devron 20122 20 2017 recenze

Kolo na elektrický pohon Devron 20122 20″ 2017 je praktické skládací elektrokolo, které je předurčeno k tomu, aby se stalo vaším každodenním parťákem ve velkoměstě. Jeho hmotnost je jen 19,3 kilogramů a snadno se skládá i rozkládá. Díky tomu s ním není problém nastoupit do autobusu, metra, vlaku, nebo tramvaje. Výkonný motor je umístěn v náboji zadního kola a poskytuje maximální možný legální výkon 250 W.

Baterii nalezneme umístěnou pod zadním nosičem, kde vůbec nepřekáží. Její kapacita však není nijak závratná, nicméně odpovídá kompaktním rozměrům skládacího modelu. Její velikost je 8,8 Ah, což po přepočtu odpovídá 316 Wh. Dojezd 50 kilometrů tedy nepřekvapí, pro provoz v ulicích města však většině lidí bohatě stačí.

Kola jsou 20″ a převodové kolo, které najdeme pouze na zadním kole, nabízí 7 převodových stupňů. Řazení, přehazovačka i kazeta jsou od výrobce Shimano, vidlice je odlehčená a vyrobena stejně jako rám, z hliníku. Výrobce model slušně vybavil i doplňkovou výbavnou, která čítá přední a zadní AXA osvětlení, blatníky, stojánek, zadní nosič a kryt řetězu. Na řídítkách je přítomný i display, který zobrazuje nastavený stupeň pomoci, jenž má 5 stupňů.

Skladné a kompaktní rozměry, příjemně nízká hmotnost jen 19,3 kg

Kratší dojezd 50 km

Leader fox Tifton 2018

Leader fox Tifton 2018 recenze

Skládací elektrokolo Leader fox Tifton 2018 je poměrně výkonný e-bike do velkoměsta. I přes to, že má skládací rám a nechají se předpokládat jisté kompromisy ve výkonu, v tomto případě jich moc nenajdeme. Elektromotor Bafang kvůli normě EPAC EN15194 má softwarově omezený výkon na 250 W, celkový jeho výkon přitom je až 350 W a skvělá je i baterie. Ta má kapacitu 16 Ah, neboli 576 Wh. Doplňuje ji navíc nová rychlo nabíječka, která dokáže nabíjet vysokým proudem 3A za hodinu.

Elektromotor je typicky umístěn v náboji zadního kola a baterii najdeme také v zadní části, v místě nosiče. Výrobce udává dojezd při ideálních podmínkách až 120 kilometrů, což je při této konstrukci rámu výborná hodnota. Kola jsou malá a mají velikost 20 palců. Potěší také přehledný display, který zobrazuje všechny potřebné údaje i informace nadstandardní.

Kromě aktuální rychlosti je k dispozici také maximální dosažená rychlost a rychlost průměrná. Display zobrazuje také ujeté vzdálenosti a může být i podsvícen, což přijde vhod zejména v noci. Zobrazuje také stav akumulátoru a intenzitu nastavené asistence, která má 5 stupňů, včetně funkce walk. Nosnost je 100 kilogramů a potěší také blatníky, nebo dodávané přední a zadní osvětlení, včetně stojánku.

Výkonné skládací kolo, dojezd až 120 km, multifunkční barevný LCD display

Nedohledatelná hmotnost kola

Crussis e-Cross 7.4 2019

Crussis e-Cross 7.4 2019 recenze

Dámské elektrokolo Crussis e-Cross 7.4 2019 je do velké míry multifunkční, zvládá jízdu v terénu stejně dobře, jako jízdu po hladkém asfaltu. Mohou za to především multifunkční crossová kola, která mají velikost 28 palců a štíhlejší šířku, než je standardem u kol horských. Po technické stránce kolu není moc co vytknout a díky nosnosti 120kilogramů je vhodný i pro muže, samozřejmě tedy při zvolení správné velikosti rámu.

V tomto směru je model velmi praktický a nabízí celkem 5 velikostí, od 17″ rámu až po 21″ rám, který je určen pro jedince vysoké až 195 centimetrů. Pohonným ustrojím je výkonný elektromotor Bafang MAX drive, který má maximální možný výkon 500 W. Kvůli legislativě týkající se provozu na pozemních komunikací je omezen na polovinu, tedy 250 W.

Baterie je částečně zabudována do hliníkového rámu a má slušnou kapacitu 14,5 Ah, což odpovídá kapacitě 522 Wh. Na jedno plné nabití tak zvládne ujet až 120 kilometrů, což dostačuje většině jezdcům jak na dlouhé výlety, tak i na pravidelné dojíždění do práce. Hmotnost kola je dobrých 22 kg, brzdy jsou hydraulické a to jak v předu, tak vzadu a potěší také praktický LCD panel. K dispozici je 5 stupňů asistence včetně asistence při chůzi, kdy kolo jede aniž by se muselo šlapat.

Výkonné elektrické crossové kolo, slušný dojezd, silný elektromotor umístěný ve středu

Kvůli středovému motoru převody pouze na zadním kole

Jak vybrat elektrické kolo

Výběr elektrokola se odvíjí od toho, jaké očekávání od něj máte, případně na co jej chcete používat. Jiný model s jinými parametry zajímá jedince, který jej chce na každodenní dojíždění do práce a jiné bude sledovat ten, který s ním chce zdolávat náročný terén v lese. Elektrická kola se neustále posouvají vpřed a bývá zvykem, že výrobci své modelové řady každý rok obnovují. Modely předešlých let jsou poté někdy i výrazně levnější, zatímco si zachovávají poslední trendy a stále výbornou techniku.

Typ kola

Horské elektrokolo

Horská elektrická kola mají zpravidla tu nejlepší a nejnovější techniku, která je k dispozici. Proto ne náhodou právě tento typ elektrokol patří k nejdražším, kdy jejich cena může atakovat i hranici 200 tisíc korun. Kvalitní horské elektrokolo by mělo mít středový motor a výkonnou baterii. Jelikož se předpokládá, že bude zdolávat vysoké kopce a náročný terén, má pevný rám, který může být vyroben z lehkých a odolných materiálů. Samozřejmostí je přední odpružená vidlice, fajnšmekři si připlatí za celoodpružený rám. Jsou zpravidla osazeny velkými 29″ koly, které jsou rychlejší a lépe zdolávají nerovnosti. Alternativně mohou bát osazena i menší, 27,5″ kola, se kterými je jízda naopak obratnější.

Městské elektrokolo

Tento typ elektrokola je více než na maximální výkon zaměřen na maximální pohodlí. Mívá nižší rám, který je vhodný pro snadnější nastupovaní, širší sedačku i anatomicky tvarovaná řídítka směrem k jezdci. Baterie může být umístěna na rámu, pod vertikálně pod sedačkou, nebo na nosiči a elektromotor více než ve středu bývá umístěn v zadním náboji kola. Jsou finančně dostupnější a ideální na přesouvání se po městě, mezi městy, nebo k pravidelnému dojíždění do práce. Díky výkonným bateriím zvládnou i nenáročné výlety po cyklostezkách, nebo po nenáročném terénu. Vzhledem k poměru ceny a výkonu jsou ideálním prvním elektrokolem.

Skládací elektrokolo

Skládací elektrické kolo je předurčeno výhradně do města, kde se rychle stane vaším nepostradatelným dopravním prostředkem. Díky jeho skládacímu rámu s ním snadno nastoupíte do autobusu, tramvaje, nebo do metra. Po vystoupení jej rychle složíte a můžete rychle a bez námahy pokračovat k vašemu cíli. Typicky mají menší kola, menší kapacitu baterie i menší výkon elektromotoru, který může být umístěn jak v zadním, tak i v předním kole. Slabších technických parametrů se však nemusíte vůbec bát, na celodenní používání v městském provozu bohatě stačí.

Elektromotor

Srdce každého elektrokola je elektrický motor, který pomáhá při šlapání dodávat potřebnou sílu. V této části proti sobě stojí dva koncepty a tom umístění motoru v náboji zadního kola a umístění elektromotoru ve středu šlapání. Obě technologie mají své výhody a nevýhody, mezi renomované dodavatele těchto motorů patří Bosch, Bafang, Yamaha, Shimano, nebo firma Brose.

Elektromotor ve středu kola

Tento systém je považován za lepší, kvalitnější a osazuje se do dražších kol. Nabízí lepší vyvážení v rámci kola a komfortním dávkováním výkonu. Jízdní vlastnosti jsou s ním výborné, pocit z jízdy je téměř přirozený. Tyto elektromotory jsou výkonnější, spolehlivé, efektivní a tiché. Podstatnou výhodou je také možnost snadného sundání jak předního, tak i zadního kola. Často se montují do horských elektrokol a jejich nevýhodou je snad jen vyšší pořizovací cena a zkrácení doby životnosti řetězu o cca 10 – 20 %.

Elektromotor v náboji zadního kola

Umístění elektromotoru v náboji zadního kola je v současnosti nejrozšířenější typ konstrukčního zpracování. Je levnější, nabízí stále dostatek výkonu a jeho servis je nenáročný a levný. Oproti středovému pohonu je vybaven volnoběžkou, kdy je možné jet zcela bez připojení elektromotoru, tedy stejně, jako na běžném kole. Nedisponuje však tlakovým snímačem v pedálech, čímž má menší citlivost při dávkování výkonu a jízda není tak plynule přirozená, jako v případě elektromotoru ve středu. Při vysokém zatížení má vyšší hlučnost i vyšší spotřebu elektrické energie, také se více nadřete při defektu zadního kola, kdy je potřeba klíč pro demontování zadního motoru.

Baterie

Akumulátor elektrokola slouží k uchování elektrické energie, která je postupně spotřebovávána elektromotorem. Na trhu se vyskytují různí výrobci, kteří dodávají různé typy baterií s rozdílnou kapacitou. Lze se setkat s typy NiMH, Li-Pol, nebo Li-Ion bateriemi. Jejich kapacita se nejčastěji uvádí ve watt hodinách (Wh), které jsou buďto u baterie uvedeny, nebo se jednoduše vypočítají vynásobením napětím baterie (standardně 36V) a kapacitou baterie (standardně v Ah). Baterie by se měla během zimní odstávky alespoň jednou za měsíc nabít a počet nabíjecích cyklů bývá 400 – 800 v závislosti na konkrétním modelu. Kapacita baterie se tak v závislosti na parametrech a typu kola pohybuje nejčastěji od 400 Wh až ke 650 Wh.

Dojezd

Udávaný dojezd se pohybuje podle typu kola od přibližně 70 kilometrů, až po kilometrů 150. Jsou to však maximální hodnoty, kdy elektromotor asistuje naprosto minimálně. Reálný dojezd je tak do velké míry individuální a vstupují do něj proměnné, jako je hmotnost jezdce, jeho fyzická výkonnost, náročnost a reliéf trati, kapacita a stav pneumatik, baterie, či povětrnostní podmínky.

Udává se také, že na 1 kilometr se spotřebuje přibližně 4,5 Wh energie. Pokud tedy znáte kapacitu baterie vybíraného kola, orientační nájezd si lze snadno spočítat. Při normálním nájezdu se dojezd začne zkracovat přibližně po 4 – 6 letech, což odpovídá nájezdu zhruba 20 tisíc kilometrů. Poté je dobré baterii pořídit novou, nebo ji alespoň repasovat a obnovit si tak její původní kapacitu.

Převody, rám, brzdy, hmotnost

Další části kola, jako je převodové ústrojí, brzdy, rám a podobně, jsou do velké části shodné s kolem normálním. Namáhané části jsou adekvátně vyztužené a posílené tak, aby obstály vyšší hmotnosti kola a vyšší přenášené energii. Pokud je motor umístěn v zadním náboji, bývá převodové ústrojí stejné jako na normálním kole, přehazovat je možné jak na zadním, tak předním kole. Elektromotor ve středu kola umožňuje přehazovat pouze kolo zadní.

Mezi nejvýkonnější brzdy patří jednoznačně kotoučové, které také většina současných kol má. Rám bývá často robustnější s částečně, nebo kompletně integrovanou baterií. Horská elektrokola mohou mít také celoodpružený rám, který v terénu zvyšuje komfort. Co se týče hmotnosti, ta jen u velmi málo modelů padne pod 20 kg. Typicky se tedy pohybuje nad touto hranicí a uvádí se, že baterie s motorem přidává průměrně navrch 7 kilogramů.

Legislativa a odemčení na plný výkon

Evropská legislativa, i česká legislativa omezují pomoc elektromotoru do rychlosti 25 km/h a omezují i výkon elektromotoru na 250 W. Je však obecně známé, že současné elektromotory, které se do elektrokol montují, jsou dvakrát až třikrát výkonnější a mají pouze softwarově omezený výkon.

Existují služby a prodejci, kteří vám za poplatek výkon i rychlost odemknou, následně však porušujete předpisy a muže být v případě jakékoliv nehody automaticky označeni za viníka. Zvýšení výkonu také snižuje dojezd a kapacitu baterie, proto si pečlivě rozmyslete, jestli vám tato úprava za případné problémy a snížení dojezdu stojí.

Vybíráme elektrokolo – Recenze 10 nejlepších
4.6 (92%) 45 votes