Sport,

Nejlepší elektrokola 2024: Test, recenze TOP elektrických kol

První elektrické kolo, tak jak jej nyní známe, není nijak starým vynálezem, od prvních modelů však současná produkce ušla dlouhou cestu. K dispozici jsou typy do terénu, do města, skládací i modely určené přímo pro ženy. Rozhodně neplatí, že elektrokolo je doménou starších lidí, důchodců, kteří jej používají jako velice efektivní dopravní prostředek. Stále více elektrokol si kupují i sportovci s velmi dobrou fyzičkou i mladí lidé, včetně mileniálů.

Elektro kolo kdysi bývalo terčem posměchu, stigmatem, a to hlavně u lidí, kteří na něm nikdy nejezdily. Prodeje kol na elektrický pohon v některých státech Evropy dosahují poloviny celkového prodeje kol a optimisté se nebojí tvrdit, že přijde doba, kdy se budou prodávat i více než klasická kola.

E-bike je zkrátka dopravní prostředek, který v každé situaci zkvalitňuje život a dává nový rozměr trávení volného času. Skládací či městské elektrokolo zrychlí čas přemisťování se z bodu A do bodu B a díky pomoci elektromotoru se během cesty výrazně méně zpotíte. Horské elektrokolo zase rozšíří možnosti, kam až se v terénu dostanete, čehož s oblibou využívají sportovci, kteří si tak mohou užít dvakrát až třikrát delší trail, než na klasickém horském kole.

Tou největší kategorií lidí, kterým elektrokolo zkvalitňuje život, jsou starší lidé, nebo lidé nemocní či s omezenou hybností. Právě ti se díky němu podívají tam, kam by se již nikdy nepodívali a to je na tom celém to nejúžasnější. Typickým příkladem jsou důchodci na elektrokole překonávající vzdálenosti 80 km denně, nebo užívající si krás přírody v horách.

Elektrokolo pro seniory by mělo mít co nejnižší a nejpohodlnější nástup, vysokou stabilitu a dostatečnou míru asistence. Speciální modely pro seniory nejsou, proto musíte přistupovat při výběru individuálně s ohledem na požadavky dané osoby. Dámská elektrokola mají rovněž snížený nebo nízký rám a oproti pánským modelům mohou mít menší velikost rámu, plno elektrických kol je unisex. Na základě parametrů, testů a uživatelských zkušeností jsme připravili výběr zahrnující nejlepší elektrokola a jejich recenze.

Nejlepší elektrokola – TOP 10

V tabulce je výběr 10 nejlepších elektrokol z testů a hodnocení pro rok 2024.

VzhledModelTyp kolaMaximální dojezdBaterie 
KTM Macina Ride 491 recenze a testKTM Macina Ride 491Horské-400 Wh
Crussis e-Atland 7.7 recenze a testCrussis e-Atland 7.7Horské150 km630 Wh
Haibike AllTrail 4 recenze a testHaibike AllTrail 4Celoodpružené250 km630 Wh
Lectron Montana Max recenze a testLectron Montana MaxHorské, dámské150 km630 Wh
Kellys E-Carson 30 recenze a testKellys E-Carson 30Trekking/cross180 km725 Wh
Leader Fox Induktora recenze a testLeader Fox InduktoraMěstské100 km504 Wh
Crussis e-City 1.16 recenze a testCrussis e-City 1.16Městské, pro seniory100 km468 Wh
Spirit Joy recenze a testSpirit JoyMěstské, skládací120 km648 Wh
Lapierre e-Sensium 2.2 M250 recenze a testLapierre e-Sensium 2.2 M250Silniční-250 Wh
Crussis e-Guera 6.7 recenze a testCrussis e-Guera 6.7Horské, dětské120 km504 Wh

Zobrazit celou nabídku


TIP:

Porovnání parametrů

 KTM Macina Ride 491Crussis e-Atland 7.7Haibike AllTrail 4Lectron Montana MaxKellys E-Carson 30Leader Fox InduktoraCrussis e-City 1.16Spirit JoyLapierre e-Sensium 2.2 M250Crussis e-Guera 6.7
MotorBosch ACTIVE Gen.3BAFANG Max DriveYamaha PW-STBAFANG Max DriveSHIMANO STEPS E5000BAFANGBAFANGBAFANGEbike MotionBAFANG Max Drive
Umístění elektromotoruStředovéStředovéStředovéStředovéStředovéV zadním koleV zadním koleV zadním koleV zadním koleStředové
Hmotnost21,9 kg-25,9 kg22,6 kg-26,6 kg-23 kg14,4 kg-
Velikost kol29"27,5"29"27,5"28"28"26"20"28"26"
VíceVíceVíceVíceVíceVíceVíceVíceVíceVíce

Recenze 10 elektrokol

KTM Macina Ride 491

KTM Macina Ride 491 recenze a test

Kvalitní elektrokolo KTM Macina Ride 491 je ideální pro hobby jezdce, kteří nepotřebují to nejvýkonnější elektrokolo na trhu, ale vyžadují precizní zpracování a kvalitní komponenty. Elektrokola KTM se často stávají vítězi testů, a proto nepřekvapí, že v této cenové kategorii má i tento model výborný poměr cena/výkon.

Výrobce do rámu zakomponoval moderní elektromotor BOSCH Active 3. generace, který je úsporný, ale zachovává si maximální výkon jako předešlé modely. Součástí je rovněž kvalitní baterie Bosch PowerPACK 400Wh, kterou lze v případě potřeby vyměnit za 500 Wh. Zamrzí, že výrobce ani prodejci neuvádí byť jen orientační dojezd. Podle dojezdové kalkulačky Bosch by však měl být dojezd s těmito komponentami reálně 80 až 100 km.

Elektrické kolo se nabízí ve třech velikostech rámu M, L a XL. Ve všech případech je osazeno velkými 29" koly s kvalitními plášti Schwalbe Smart Sam. Většina dalších komponent pochází z dílny renomované značky Shimano, ať už jde o brzdy, kotouče nebo řazení. Ovládání s displejem Bosch Purion je kompaktní, jednoduché a přehledné. Využít lze 5 úrovní asistence, například Eco režim, Turbo nebo asistenta chůze.

Výborná kvalita zpracování, středový elektromotor BOSCH Active Gen.3, pět úrovní asistence
Dojezd není udáván

Crussis e-Atland 7.7

Crussis e-Atland 7.7 recenze a test

Elektrokolo Crussis e-Atland 7.7 je skvělou rozumovou volbou pro široké spektrum aktivních lidí. Má zcela dostatečný výkon i kapacitu baterie, nechybí kvalitní komponenty a potěší také velmi atraktivním vzhledem. Ne náhodou je proto pro mnohé spotřebitele nejlepším elektrokolem do 50000 Kč.

Jako jedna z mála jsou elektrická kola Crussis kompletována v České republice, což s sebou přináší řadu benefitů, zejména pak velmi dobře dostupný servis. Motor Bafang je uložený ve středu kola, z výroby má regulovaný výkon na 250 W, avšak maximální může být až 500 W. Vyjímatelná a zcela zabudovaná baterie v rámu Panasonic 36V/17,5 Ah má úctyhodnou kapacitu 630 Wh, se kterou kolo dokáže nabídnout dojezd až 150 km.

Jedná se o plnohodnotné horské elektrokolo do terénu, což potvrzují hydraulické kotoučové brzdy, kvalitní pláště Maxxis Ardent a kola velikosti 27,5", která jsou rozumným kompromisem mezi rychlostí a obratností. Pro vyšší komfort výrobce zařadil odpruženou vidlici Suntour XCM HLO DS, která má zdvih 100 mm a dokáže tlumit i velké nerovnosti.

Výborný poměr cena/výkon, silný elektromotor Bafang MAX Drive, baterie a delší dojezd
Výrobce neuvádí hmotnost

Haibike AllTrail 4

Haibike AllTrail 4 recenze a test

Silné elektrokolo Haibike AllTrail 4 je kvalitní elektrokolo s dojezdem nad 200 km - alespoň takové informace lze zjistit v produktových informacích. Některé zdroje hovoří dokonce o dojezdu až 250 km, jiné „pouze“ o dojezdu 170 kilometrů. Jasně daná je však kapacita InTube baterie 630 Wh, která se rozhodně řadí mezi velmi kapacitní akumulátory.

Použitý motor Yamaha PW-ST Systém je zárukou vysoké kvality, ale také vysokého výkonu. Je omezen na 250 W a sílu má až 70 Nm. Omezena je pochopitelně také asistence pomoci do rychlosti 25 km/h. Název AllTrail odkazuje k výborným jízdním schopnostem v jakémkoliv terénu. Kolo najde využití i při pohodlné jízdě na trailech, stejně tak jako na horských cestách.

Přední odpružená vidlice SR Suntour XCR34 Coil LOR má výborný zdvih 120 mm a stejně velký tlumič se nachází i na zadním kole. Rám je vyroben z hliníku a ostatní komponenty jsou od kvalitních a renomovaných značek. Potěší také silné kotoučové brzdy se dvěma písty, které vás v jakkoliv náročném terénu vždy podrží.

Nejlepší celoodpružené elektrokolo ve své kategorii, velká baterie a silný motor, účinné brzdy
Adekvátně vyšší pořizovací cena

Lectron Montana Max

Lectron Montana Max recenze a test

Dámské elektrokolo Lectron Montana Max má speciálně tvarovaný rám z hliníku pro ženy, který je typický menší stavbou a profilovanou horní trubkou. Nízká geometrie rámu nejen usnadňuje nastupovaní na kolo menším osobám, ale primárně poskytuje plnou kontrolu nad kolem a zvyšuje pocit bezpečí.

Má zcela integrovanou baterii v rámu Li-ion Samsung, kterou můžete vybrat ve dvou kapacitách. Menší baterie má kapacitu 522 Wh a větší 630 Wh, přičemž se jedná o 36V akumulátory. Udávaný maximální dojezd činí až 150 km a je spojen s výkonnější baterií. Vzhledem k menšímu rámu nepřekvapí velikost kol 27,5 palce.

Zkušenosti s elektrokoly Lectron je obvykle výborná, spotřebitelé oceňují především kvalitu a kvalitní komponenty, které výrobce použil i u tohoto modelu. Zmínit lze přehazovací ústrojí Shimano nebo hydraulické kotoučové brzdy Tektro. Také motor Bafang v zadním kole potěší svým omezeným výkonem 250 W, jenž má ovšem potenciál výkonu až 700 W.

Dámské elektrické kolo, výkonný středový motor Bafang, celkově kvalitní komponenty
Nic zásadního

Kellys E-Carson 30

Kellys E-Carson 30 recenze a test

Trekové elektrokolo Kellys E-Carson 30 je turistické pánské elektrokolo, které nabízí především nadprůměrně dlouhý dojezd. Vděčí za to Li-Ion baterii KELLYS Re-Charge V10, která má kapacitu 720 Wh. Ve srovnání s jinými koly, i výrazně dražšími, je kapacita baterie skutečně velká a udávaný dojezd 180 km by proto mohl být i v realitě dosažitelný.

Právě na dlouhé výlety, nebo pravidelné delší přesuny po městě, je toto elektrokolo naprosto ideální. Má pláště IMPAC Bigpac s jemnějším vzorkem, které mají menší odpor a přispívají k delšímu dojezdu. Jsou dvouplášťové a mají reflexní proužek, který zvyšuje bezpečnost. S ohledem na bezpečnost rovněž potěší integrované přední a zadní osvětlení připojené na baterii, nebo dodané kvalitní blatníky.

Součástí kola je rovněž zadní hliníkový nosič, nebo pevný praktický stojánek. Ze zkušeností s tímto kolem spotřebitelé chválí příjemnou jízdu, na kterou si velmi rychle zvykli. Středový motor Shimano má nízkou hmotnost jen 2,5 kg a rovněž dostatek výkonu 250 W. Baterie má životnost až 9 let a do plna se nabije za cca 6 hodin.

Elektrické crossové kolo, nadprůměrná kapacita baterie, praktické příslušenství v ceně
Bez informace o celkové hmotnosti

Leader Fox Induktora

Leader Fox Induktora recenze a test

Městské elektro kolo Leader Fox Induktora je typické elektrokolo do 30000 Kč, které je navíc dodáváno včetně praktického příslušenství. Přední a zadní světla jsou napojena přímo na baterii a kromě nich dodává výrobce také blatníky a praktický zadní nosič. Montáž a vývoj kol této značky probíhá výhradně v České republice, což může být pro některé spotřebitele příjemné zjištění.

Vzhledem k určení tohoto kola nijak nevadí průměrná kapacita baterie 504 Wh. Akumulátor Samsung je zcela integrovaný do rámu a na jeho plné nabití je možné ujet průměrně 70 km, maximálně pak 100 kilometrů. Motor v zadním kole značky Bafang má omezený výkon na 250 W, jeho maximální potenciál je však až 350 W.

Potěší přední odpružená vidlice se zdvihem 45 mm, ukazatel stavu nabití baterie a především pak rychlo nabíječka, která proudem 3A výrazně zkracuje dobu nabíjení. Na displeji s ovládáním se dá zobrazit rychlost ve třech režimech, navolit si úroveň dopomoci v 5 ti stupních a displej má také praktický denní a noční režim. Potěšující je také funkce Walk, která se hodí hlavně při vedení kola do prudkého kopce.

Výkonné elektrokolo do města, včetně příslušenství, vývoj a montáž v České republice
Nic zásadního

Crussis e-City 1.16

Crussis e-City 1.16 recenze a test

Levné elektrokolo pro seniory Crussis e-City 1.16 je podle mnohých nejlepší elektrokolo do 30000 Kč v kategorii městských elektrických kol. Hliníkový rám je na první pohled typický sníženou rámovou trubkou až na samou hranici, kam je to možné. Díky tomu se na kolo velice dobře nastupuje i starším osobám, kterými je tento model často vyhledáván.

Spoustu služby udělá především ve městském provozu, ale podle zkušeností spotřebitelů i na vyjížďkách mimo něj. Vzhledem k určení a k nízké pořizovací ceně je nutné počítat s trochu menší baterií o kapacitě 468 Wh, a také s menším dojezdem maximálně 100 km, který je však pro celodenní použití po městě naprosto dostačující.

Motor je umístěn v zadním náboji kola a má omezený výkon 250 W, přičemž se nechá otevřít až na 500 W. Síla 32 Nm je zcela odpovídající zbylým komponentům. Zaujme dále odpruženou přední vidlicí, dodaným předním a zadním světlem nebo i blatníky a nosiči. Snad jedinou nevýhodou může být starší typ V brzd a skutečnost, že výrobce neuvádí celkovou hmotnost kola.

Elektrické kolo pro seniory, dobrý poměr cena/výkon, kompletní vybavení kola v ceně
Bez informace o celkové hmotnosti

Spirit Joy

Spirit Joy recenze a test

Skládací elektrokolo Spirit Joy je nejlepší možnou volbou do města. Podle zkušeností se ve složeném stavu vejde pohodlně i do kufru osobního automobilu a pro přibližování po městě, nebo i nakupování, se jedná o ideální řešení. Kolo je celkově kompaktní, proto je osazeno také menšími 20 ti palcovými pneumatikami.

Navzdory provedení je vybaveno plnohodnotným motorem Bafang BLDC, který je umístěn v náboji zadního kola a má regulérní výkon 250 W. Ve spojení s baterií, která je namontovaná pod sedadlem na trubce, dokáže ujet maximálně 120 kilometrů. Vzhledem k výše zmíněnému pak překvapí její velká kapacita 648 Wh a schopnost plně se nabít za 4 až 6 hodin.

Nejedná se pravděpodobně o nejlehčí skládací elektrokolo, ale svou hmotností 23 kilogramů rozhodně neurazí. Jako velmi praktické hodnotíme přítomnost kompletního příslušenství, které čítá přední i zadní osvětlení, oba blatníky, zvonek, stojánek a nosič nad zadním kolem.

Kompaktní provedení, kompletní sada příslušenství, výkonný 250 W elektromotor
Jen čelisťové brzdy

Lapierre e-Sensium 2.2 M250

Lapierre e-Sensium 2.2 M250 recenze a test

Silniční elektrokolo Lapierre e-Sensium 2.2 M250 se pravděpodobně řadí mezi nejlehčí elektrokola současnosti, jeho hmotnost je včetně baterie a motoru pouze 14,4 kilogramů. Více než pro jedince, kteří se rádi spolehnou na výkonný elektrický motor, je však tento model určen spíše sportovně zaměřeným osobám, které budou pomoc motoru využívat jen jako doplněk.

Na první pohled není téměř ani poznat, že se jedná o elektrokolo. Motor EBIKE MOTION SYSTEM X35+ je uložen v náboji zadního kola a baterie je zcela integrovaná v rámu. Právě baterie EBIKE MOTION SYSTEM X35+ je však jedinou slabinou tohoto kola, neboť má kapacitu jen 250 Wh, což odkazuje k prvnímu odstavci – předpokládá se větší zapojení jezdce.

Jedná se o pánské elektrokolo, které je možné zakoupit ve třech velikostech rámu. Někteří prodejci jej také nabízí se zahnutými sportovními řídítky, jiní s klasickými rovnými. Že se jedná o silniční kolo dokládá karbonová vidlice bez aktivních tlumičů, kvalitu pak dokládají komponenty od prvotřídních výrobců Shimano a Tektro.

Lehké elektrokolo, přední karbonová vidlice, výkonný a mimořádně skladný motor
Menší kapacita baterie

Crussis e-Guera 6.7

Crussis e-Guera 6.7 recenze a test

Dětské elektrokolo se středovým motorem Crussis e-Guera 6.7 je ideálním modelem pro větší děti, se kterým se mohou spolu s vámi vydávat za náročným dobrodružstvím. Jedná se o horské elektrokolo vybavené kvalitními komponentami, jako je u tohoto výrobce zvykem i u jiných modelů. Vzhledem k určení má menší 14“ hliníkový rám i menší 26“ kola.

Motor umístěný ve středu kola Bafang MAX Drive má zákonně omezený výkon na 250 W, avšak jeho celkový výkon může být až 500 W. K dispozici je 9 převodů na zadní rozetě a měnič, řazení a kazeta od výrobce Shimano nebo SRAM.

Baterie na elektrokolo má v tomto případě velmi dobrou kapacitu 504 Wh. Je od výrobce Panasonic, je typu Li-Ion a dá se snadno vyjmout a nabíjet ji i mimo rám kola. Dojezd je výrobcem stanoven na maximálně 120 km a bohužel neuvádí celkovou hmotnost, což v případě dětského elektrokola zamrzí. Potěší však hydraulické kotoučové brzdy, velká odpružená přední vidlice nebo praktický USB port pro nabíjení chytrých zařízení.

Elektrokolo pro děti, USB nabíjecí port, osazeno kvalitními komponentami a výkonným motorem
Výrobce neuvádí hmotnost

Nejprodávanější elektrokola

Nejprodávanější elektrokola na trhu jsou ty od značek: Crussis, Haibike, Leader Fox, Apache. Oblíbená jsou rovněž elektrokola MTF od prodejce Mountfield. Nejkvalitnější elektrokola jsou Specialized, KTM, Scott, Cannondale anebo Cube, která zároveň patří mezi nejdražší.

Mezi známé české výrobce elektrokol patří Leader Fox, Apache, Lectron a Crussis. Slovenská elektrokola najdete pod značkou DEMA anebo CTM.

Nejlevnější elektrokola

Nejlevnější elektrokola pořídíte už od 15 000 Kč. Jde například o značky Lectron, Proteco, Fiido, Rockrider. Ceny elektrokol se nejčastěji pohybují u levných modelů do 20 000 až 30 000 Kč s mnoha modely od Leader Fox, Crussis a Devron.

Jak vybrat elektrické kolo

Výběr elektrokola se odvíjí od toho, jaké očekávání od něj máte, případně na co jej chcete používat. Jiný model s jinými parametry zajímá jedince, který jej chce na každodenní dojíždění do práce a jiné bude sledovat ten, který s ním chce zdolávat náročný terén v lese. Elektrická kola se neustále posouvají vpřed a bývá zvykem, že výrobci své modelové řady každý rok obnovují. Modely předešlých let jsou poté někdy i výrazně levnější, zatímco si zachovávají poslední trendy a stále výbornou techniku.

Typ kola

Horské elektrokolo

Horská elektrická kola mají zpravidla tu nejlepší a nejnovější techniku, která je k dispozici. Proto ne náhodou právě tento typ elektrokol patří k nejdražším, kdy jejich cena může atakovat i hranici 200 tisíc korun. Kvalitní horské elektrokolo by mělo mít středový motor a výkonnou baterii. Jelikož se předpokládá, že bude zdolávat vysoké kopce a náročný terén, má pevný rám, který může být vyroben z lehkých a odolných materiálů. Samozřejmostí je přední odpružená vidlice, fajnšmekři si připlatí za celoodpružený rám. Jsou zpravidla osazeny velkými 29″ koly, které jsou rychlejší a lépe zdolávají nerovnosti. Alternativně mohou bát osazena i menší, 27,5″ kola, se kterými je jízda naopak obratnější.

Městské elektrokolo

Tento typ elektrokola je více než na maximální výkon zaměřen na maximální pohodlí. Mívá nižší rám, který je vhodný pro snadnější nastupovaní, širší sedačku i anatomicky tvarovaná řídítka směrem k jezdci. Baterie může být umístěna na rámu, pod vertikálně pod sedačkou, nebo na nosiči a elektromotor více než ve středu bývá umístěn v zadním náboji kola. Jsou finančně dostupnější a ideální na přesouvání se po městě, mezi městy, nebo k pravidelnému dojíždění do práce. Díky výkonným bateriím zvládnou i nenáročné výlety po cyklostezkách, nebo po nenáročném terénu. Vzhledem k poměru ceny a výkonu jsou ideálním prvním elektrokolem.

Skládací elektrokolo

Skládací elektrické kolo je předurčeno výhradně do města, kde se rychle stane vaším nepostradatelným dopravním prostředkem. Díky jeho skládacímu rámu s ním snadno nastoupíte do autobusu, tramvaje, nebo do metra. Po vystoupení jej rychle složíte a můžete rychle a bez námahy pokračovat k vašemu cíli. Typicky mají menší kola, menší kapacitu baterie i menší výkon elektromotoru, který může být umístěn jak v zadním, tak i v předním kole. Slabších technických parametrů se však nemusíte vůbec bát, na celodenní používání v městském provozu bohatě stačí.

Elektromotor

Srdce každého elektrokola je elektrický motor, který pomáhá při šlapání dodávat potřebnou sílu. V této části proti sobě stojí dva koncepty a tom umístění motoru v náboji zadního kola a umístění elektromotoru ve středu šlapání. Obě technologie mají své výhody a nevýhody, mezi renomované dodavatele těchto motorů patří Bosch, Bafang, Yamaha, Shimano, nebo firma Brose.

Elektromotor ve středu kola

Tento systém je považován za lepší, kvalitnější a osazuje se do dražších kol. Nabízí lepší vyvážení v rámci kola a komfortním dávkováním výkonu. Jízdní vlastnosti jsou s ním výborné, pocit z jízdy je téměř přirozený. Tyto elektromotory jsou výkonnější, spolehlivé, efektivní a tiché. Podstatnou výhodou je také možnost snadného sundání jak předního, tak i zadního kola. Často se montují do horských elektrokol a jejich nevýhodou je snad jen vyšší pořizovací cena a zkrácení doby životnosti řetězu o cca 10 – 20 %.

Elektromotor v náboji zadního kola

Umístění elektromotoru v náboji zadního kola je v současnosti nejrozšířenější typ konstrukčního zpracování. Je levnější, nabízí stále dostatek výkonu a jeho servis je nenáročný a levný. Oproti středovému pohonu je vybaven volnoběžkou, kdy je možné jet zcela bez připojení elektromotoru, tedy stejně, jako na běžném kole. Nedisponuje však tlakovým snímačem v pedálech, čímž má menší citlivost při dávkování výkonu a jízda není tak plynule přirozená, jako v případě elektromotoru ve středu. Při vysokém zatížení má vyšší hlučnost i vyšší spotřebu elektrické energie, také se více nadřete při defektu zadního kola, kdy je potřeba klíč pro demontování zadního motoru.

Baterie

Akumulátor elektrokola slouží k uchování elektrické energie, která je postupně spotřebovávána elektromotorem. Na trhu se vyskytují různí výrobci, kteří dodávají různé typy baterií s rozdílnou kapacitou. Lze se setkat s typy NiMH, Li-Pol, nebo Li-Ion bateriemi. Jejich kapacita se nejčastěji uvádí ve watt hodinách (Wh), které jsou buďto u baterie uvedeny, nebo se jednoduše vypočítají vynásobením napětím baterie (standardně 36V) a kapacitou baterie (standardně v Ah). Baterie by se měla během zimní odstávky alespoň jednou za měsíc nabít a počet nabíjecích cyklů bývá 400 – 800 v závislosti na konkrétním modelu. Kapacita baterie se tak v závislosti na parametrech a typu kola pohybuje nejčastěji od 400 Wh až ke 650 Wh. Nejsilnější a nejvýkonnější elektrokola disponují klidně 48 až 52V baterií, kapacitou kolem 900 Wh a rychlostí okolo 50 km/h (modely od německého výrobce M1 Sporttechnik, nebo Biktrix).

Dojezd

Udávaný dojezd se pohybuje podle typu kola od přibližně 70 kilometrů, až po kilometrů 150. Narazíte ale i na elektrokolo s dojezdem nad 200 km. Jsou to však maximální hodnoty, kdy elektromotor asistuje naprosto minimálně. Reálný dojezd je tak do velké míry individuální a vstupují do něj proměnné, jako je hmotnost jezdce, jeho fyzická výkonnost, náročnost a reliéf trati, kapacita a stav pneumatik, baterie, či povětrnostní podmínky.

Udává se také, že na 1 kilometr se spotřebuje přibližně 4,5 Wh energie. Pokud tedy znáte kapacitu baterie vybíraného kola, orientační nájezd si lze snadno spočítat. Při normálním nájezdu se dojezd začne zkracovat přibližně po 4 – 6 letech, což odpovídá nájezdu zhruba 20 tisíc kilometrů. Poté je dobré baterii pořídit novou, nebo ji alespoň repasovat a obnovit si tak její původní kapacitu.

Převody, rám, brzdy, hmotnost

Další části kola, jako je převodové ústrojí, brzdy, rám a podobně, jsou do velké části shodné s kolem normálním. Namáhané části jsou adekvátně vyztužené a posílené tak, aby obstály vyšší hmotnosti kola a vyšší přenášené energii. Pokud je motor umístěn v zadním náboji, bývá převodové ústrojí stejné jako na normálním kole, přehazovat je možné jak na zadním, tak předním kole. Elektromotor ve středu kola umožňuje přehazovat pouze kolo zadní.

Mezi nejvýkonnější brzdy patří jednoznačně kotoučové, které také většina současných kol má. Rám bývá často robustnější s částečně, nebo kompletně integrovanou baterií. Horská elektrokola mohou mít také celoodpružený rám, který v terénu zvyšuje komfort. Co se týče hmotnosti, ta jen u velmi málo modelů padne pod 20 kg. Typicky se tedy pohybuje nad touto hranicí a uvádí se, že baterie s motorem přidává průměrně navrch 7 kilogramů.

Legislativa a odemčení na plný výkon

Evropská legislativa, i česká legislativa omezují pomoc elektromotoru do rychlosti 25 km/h a omezují i výkon elektromotoru na 250 W. Je však obecně známé, že současné elektromotory, které se do elektrokol montují, jsou dvakrát až třikrát výkonnější a mají pouze softwarově omezený výkon.

Existují služby a prodejci, kteří vám za poplatek výkon i rychlost odemknou, následně však porušujete předpisy a muže být v případě jakékoliv nehody automaticky označeni za viníka. Zvýšení výkonu také snižuje dojezd a kapacitu baterie, proto si pečlivě rozmyslete, jestli vám tato úprava za případné problémy a snížení dojezdu stojí.

4.6/5 - (47 votes)

Recenze a hodnocení, srovnání, žebříčky a testy pro snazší výběr produktů a nákupní inspiraci.