Brašny na kolo jsou určeny pro všechny cyklisty, kteří nechtějí tahat na zádech cyklistický batoh. Určeny jsou dále těm, kteří chtějí další úložný prostor, jenž se na delších cyklo túrách jistě hodí. Jsou také nabízeny v různých rozměrech a s různými možnostmi uchycení. Větší brašny na kolo se umisťují na nosič, pokud vám však stačí převážet základní věci, je ideální umístění na rámu.
Brašna na kolo může být jednoduše pouze na pár drobností, nebo může nabízet opravdu velkorysou úložnou kapacitu. Vybere si jak cyklista oceňující agilitu v terénu, tak ten, kdo vyráží na dlouhé trasy a potřebuje mít dostatek zásob i vybavení pro vícedenní pobyt v přírodě. Podle místa umístění se odvíjí i objem, největšího dosahuje brašna na nosič, nejmenšího zpravidla brašna na kolo na rám.
Prostor se pohybuje od několika litrů až po desítky litrů objemu. Vedle kapacity je dobré rozlišovat také způsob uchycení ke kolu, kde převládá systém uchycení pomocí suchých zipů. Některé modely mohou mít zacvakávací systémy, které mají zpravidla delší životnost.
S velikostí provedení vzrůstá hmotnost brašny a zhoršuje se ovladatelnost kola. Materiály, ze kterých jsou vyrobeny, většinou dobře odolávají vodě, avšak jsou i provedení, které jsou bezpečně voděodolné. Praktickými jsou reflexní prvky, nebo různé další vychytávky, které se model od modelu liší. Na základě parametrů, testů a uživatelských zkušeností jsme připravili výběr zahrnující nejlepší brašny na kolo a jejich recenze.
Nejlepší brašny na kolo – TOP 10
V tabulce je výběr 10 nejlepších brašen na kolo z testů a hodnocení pro rok 2024.
Vzhled | Model | Umístění | Objem | Hmotnost | |
---|---|---|---|---|---|
Sport Arsenal 465 | Na nosič | 35 l | 1580 g | ||
ToPeak Dynapack | Pod sedlo | 4 l | 500 g | ||
Sport Arsenal 312 | Na nosič | 20 l | 920 g | ||
ToPeak TourGuide Handle Bar Bag | Na řidítka | 5 l | 670 g | ||
Author A-S3152 SuMo X7 | Pod sedlo | 6 - 12 l | 335 g | ||
Lezyne Smart Energy Caddy | Na rám | 0,5 l | 81 g | ||
GT CROSS | Do rámu | 2,6 l | 660 g | ||
Ibera FB1 M | Do rámu | 3 l | 133 g | ||
M-Wave Rotterdam | Na rám | 0,5 l | 660 g | ||
Kellys Maya | Do rámu | 2,8 - 3,8 l | 335 g |
Porovnání parametrů
Sport Arsenal 465 | ToPeak Dynapack | Sport Arsenal 312 | ToPeak TourGuide Handle Bar Bag | Author A-S3152 SuMo X7 | Lezyne Smart Energy Caddy | GT CROSS | Ibera FB1 M | M-Wave Rotterdam | Kellys Maya | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Délka | 32 cm | 39 cm | 33 cm | 25,5 cm | - | 11,5 cm | 40 cm | 31 cm | 17 cm | 43,5 cm |
Šířka | 32 cm | 17 cm | 17 cm | 18 cm | - | 8 cm | 15 cm | 21 cm | 8 cm | 5 cm |
Výška | 49 cm | 18 cm | 38 cm | 23 cm | - | 6 cm | 30 cm | 60 cm | 8 cm | 14 cm |
Materiál | PAD/PVC | 600 Denier | PAD/PVC | Denier nylon | Nylon | EVA pěna | - | Nylon 420D | - | Polyester, Nylon |
Více | Více | Více | Více | Více | Více | Více | Více | Více | Více |
Recenze 10 brašen na kolo
Sport Arsenal 465
Brašny na kolo Sport Arsenal 465 jsou vhodné pro ty, kteří toho s sebou na výlety potřebují vézt trochu víc. Jedná se o poměrně velkoobjemovou brašnu, která má objem rovných 35 litrů. To ji samo o sobě předurčuje k umístění na zadní nosič.
Ve skutečnosti se skládá ze dvou dílů, přičemž horní část je odepínatelná. Po odejmutí je také nositelná přes rameno, což je poměrně praktické. Tato cyklo brašna na nosič nabízí samozřejmě velké množství kapes, z toho dvě na lahev. Kromě toho je k dispozici gumicuk, který umožní připevnit další náklad. U takové brašny by se ale hodilo upevňovacích popruhů více.
Brašna je dále vybavena množstvím reflexních prvků, což vzhledem k jejímu umístění na nosiči dává smysl. Velmi potěší pořizovací cena, která je vzhledem k užitné hodnotě opravdu příznivá. Materiály se přitom zdají bytelné a kvalitní.
ToPeak Dynapack
Brašna pod sedlo ToPeak Dynapack nabízí unikátní řešení pro ty, kteří chtějí tento typ brašny, ale zároveň potřebují trochu více prostoru, než toto umístění zpravidla umožňuje. Tato brašna na sedlovku totiž nabídne objem až 4 l a dáte do ní bez problémů i náhradní duši včetně nářadí. Vejde se do ní s přehledem i větrovka.
Komu by nebyla tato velikost dostatečná, výrobce nabízí variantu také o objemu 10 l. Je třeba však počítat s tím, že pokud máte menší kolo, nebo jste nižšího vzrůstu a máte níže sedlo, může být přístup do této brašny méně pohodlný.
Z recenzí spotřebitelů zaznívá, že i vzhledem k systému uchycení, drží brašna pevně a nijak se neklepe. V náročném terénu však může být méně stabilní. Uchytí se a odmontuje velmi snadno, takže není problém ji nasadit, nebo sundat dle momentální potřeby.
Sport Arsenal 312
Taška na kolo Sport Arsenal 312 se řadí po bok větších brašen a vyznačuje se zejména tím, že je vodotěsná. Veškeré vaše věci tak zůstanou bezpečně v suchu ať se děje cokoliv. Hodí se proto na vyjížďky do extrémních terénů, kde bude voda a bláto všudypřítomné. Svým vzhledem připomíná spíše lodní vak, ze kterého je také převzat unikátní rolovací systém zavírání.
Jak jsme zmínili, jedná se o větší brašnu, její objem je 20 litrů. Zkonstruována je jako brašna na nosič, a to jak na zadní, tak lze umístit i na přední. Uchycení je vcelku jednoduché, ale může vyžadovat trochu síly při zajištění pojistky. Provádí se pomocí hliníkových háků s nastavitelnou roztečí a gumicukem. Na povrchu brašny jsou také reflexní prvky.
Co může být trochu překážkou, je absence členění vnitřního prostoru. Menší předměty jako mobil nebo doklady tak budete mít volně spolu s dalšími věcmi. Aspoň nějaká kapsička by se tedy určitě hodila.
ToPeak TourGuide Handle Bar Bag
Brašna na řídítka ToPeak TourGuide Handle Bar Bag má vcelku ideální velikost a objem 5 l, větší objemy k umístění na řídítka již většinou mohou být na obtíž. Je polstrovaná a nabízí mnoho menších kapes a přihrádek, s organizací věcí tedy nebude problém. Vložíte do ní i menší tablet o velikosti 7“.
Produkt se vyznačuje jednoduchou montáží pomocí patentovaného systému výrobce. Díky tomu není žádný problém brašnu kdykoliv vzít s sebou, pokud ji na kole nechcete ponechat bez dozoru. V tomto případě se také hodí přiložený ramenní popruh.
Ve výbavě je dále mapník, který je ale trochu menší, takže jeho praktičnost u běžných map trochu utrpí. Ve výbavě má dokonce i pláštěnku, která bezpečně ochrání uložené věci před deštěm. Potěší nepochybně kvalitní provedení a daní za takto povedený výrobek je pochopitelně vyšší cena.
Author A-S3152 SuMo X7
Podsedlová brašna Author A-S3152 SuMo X7 je určena pro ty, kteří nemají rádi brašny na řídítkách a chtějí mít volný prostor na rámu třeba pro sportovní láhev. Velkoobjemová brašna je umístitelná pod sedlo a vejde se do ní všechno důležité vybavení, které by při vyjížďkách nemělo chybět.
Má měnitelný objem 6 – 12 l a díky systému popruhů dobře drží i v náročném terénu. Upevnění je kompatibilní s většinou obvyklých sedel, ale provlékání skrz sedlové pojezdy je samozřejmě méně komfortní, s tím je potřeba počítat.
Vzhledem k umístění je praktické, že je vybavena reflexními prvky a umožňuje také na poutko uchytit blikačku. To se hodí v případech, kdy by vám ji na sedlovce zakrývala. Díky většímu objemu poslouží také k uskladnění bundy, svačiny a dalších nezbytností, a to i pro více osob. Materiál brašny je pevný a voděodolný.
Lezyne Smart Energy Caddy
Brašna na kolo Lezyne Smart Energy Caddy se upevňuje na horní rám trojicí suchých zipů. Uchycení je dostatečně pevné a nehrozí, že ji cestou ztratíte. Použitý materiál je kvalitní, je zde EVA pěna a odolný nylonový kryt. Samotná brašna je částečně pevná skořepina.
Brašna je specifická tím, že do horního průhledu lze umístit smartphone. Na ten po čas jízdy můžete vidět a ovládat jej i za jízdy, problémy však budou při aktivaci přístroje se zapnutou čtečkou otisků prstů. Výrobce uvádí možnost vložit telefon až do velikosti 5“, ale záleží vždy spíše na vnějších rozměrech konkrétního přístroje.
Vnitřní prostor je dobře rozčleněn, objem je 0,5 l a vnější rozměry 8 x 6 x 11,5 cm. Brašna na mobil na kolo této velikosti je spíše na drobnosti a počet kapes má rozhodně dostatečný. Najdete zde síťovaný organizér a brašnu lze doširoka otevřít, což zajišťuje ke všemu velmi dobrý přístup.
GT CROSS
Kapsa na kolo GT CROSS má speciální využití. Jak už napovídá její název, je primárně určena speciálně pro GT kola s triple trianglem. K rámu ji připevníte pomocí čtveřice suchých zipů a také díky tomuto vícebodovému uchycení velice dobře drží na svém místě.
Výhodou je její nepromokavý materiál, takže se nemusíte bát ani většího deště a věci zůstanou v suchu. Samotný materiál a provedení je kvalitní, ale někteří uživatelé si stěžují na výdrž zipu při častějším používání.
Je zde pouze jedna hlavní kapsa, což je vzhledem k rozměrům vcelku pochopitelné. Na takto malou taštičku má však poměrně vyšší cenu, která však odpovídá specifickému rámu těchto kol. Její celkový objem je 2,6 litru a hmotnost činí 660 gramů.
Ibera FB1 M
Taštička na kolo Ibera FB1 M je typickým zástupcem brašen do rámu. Upevňuje se trojicí suchých zipů, dvěma na rám a jedním na sedlovku. Design je decentní, neurazí ani nenadchne a hlavní kapsa je na zip. Žádné další kapsy zde již nehledejte.
Nabízí nízkou pořizovací cenu a i přes ni má voděodolný materiál, jde konkrétně o nylon 420D. Pro běžného cyklistu je to ideální volba, uloží do ní bezpečně své osobní věci, které zůstanou v suchu. Náročnější uživatel se pak pravděpodobně poohlédne jinde.
Přestože jde o levnější produkt, výrobce jej opatřil také reflexními prvky. Tato brašna na rám tak z funkčního hlediska splní v zásadě veškeré požadavky, které lze od tohoto typu produktu očekávat. Celkový objem brašny je 3 l, což nijak nevybočuje z obvyklého standardu u těchto typů.
M-Wave Rotterdam
Cyklobrašna M-Wave Rotterdam je dalším zástupcem modelů, do kterých lze umístit smartphone. V tomto případě se upevňuje na horní rámovou trubku, kde drží poměrně obstojně a slouží k tomu standardně trojice suchých zipů.
Celkové rozměry jsou 8 x 8 x 17 cm a telefon zde umístíte až do úhlopříčky 5,3“. Jak je však u těchto modelů na telefon zvykem, záleží hlavně na vnějších rozměrech přístroje. Větší smartphone se vám může vkládat hůře a bude v okénku více natěsno. Problém také bude se čtečkou otisků prstů, s čím je potřeba zkrátka počítat.
Materiál je voděodolný a potěší silnější dno, které dle výrobce omezuje otřesy. Z hodnocení spotřebitelů zaznívají námitky k trochu horšímu zpracování, což lze ale vzhledem k nízké ceně pochopit. Funkci produkt každopádně plní velmi dobře.
Kellys Maya
Brašna na kolo do rámu Kellys Maya je zástupcem klasických trojúhelníků. Má pěkný design a odolné nepromokavé materiály, konkrétně polyester 600D a nylon 1200D. Uchycení je zajištěno čtveřicí suchých zipů, je jich tedy dostatek, aby se brašna neuvolnila ani v náročnějším terénu.
Zajímavostí je určitě praktická možnost zvětšení objemu pomocí zipů. Objem lze regulovat v rozmezí 2,8 – 3,8 l a podlouhlý tvar umožňuje uložit i delší předměty. Tato brašna pod rám tak splní i vyšší nároky těch, kteří potřebují umístit kupříkladu nářadí, nebo delší pumpičku.
Vzhledem k vysoké kvalitě použitých materiálů, a také zjevně kvalitnímu zpracování a designu, na kterém si dal výrobce záležet, je lehce vyšší pořizovací cena. Na druhou stranu je v tomto případě obhajitelná.
Jak vybrat brašnu na kolo
Umístění a objem
V případě výběru ideální brašny na kolo samozřejmě musíte mít vcelku jasnou představu o účelu jejího použití. Liší se nejen způsoby montáže, ale také prostorem, který mohou poskytnout. Největší prostor nabídne brašna na nosič. Ty mohou být skutečně velkoobjemové a získáte od nich i přes 30 l, samozřejmě v závislosti na modelu. Je však dobré si také uvědomit, že příliš vysoká zátěž na kole není ideální z hlediska rozložení váhy. Tyto brašny na kolo se tak hodí tam, kde hodláte absolvovat delší cesty. Tehdy berete spacák, nebo stan a nepotřebujete být maximálně agilní v terénu.
O něco menší variantou je potom brašna pod sedlo. I zde sice můžete vybírat z relativně větších objemů, ale už nejsou tak velké, jako při montáži na nosič. Existují i brašny na sedlovku, či chcete-li na sedlovou trubku, ty mívají objemy menší. Podobných velikostí jsou pak brašny na kolo, které se uchycují na řídítka. Ty mohou být vybaveny tzv. mapníky, což je praktická pomůcka pro uchycení mapy.
Nejmenší objem pak nabídnou brašny, které se montují na rám. Je to do značné míry logické, neboť musí mít úzký profil, aby nepřekážely při šlapání. Jejich výhodou je na druhou stranu právě uchycení, které nejméně překáží a také nejméně ovlivňuje těžiště, tedy jízdní vlastnosti kola. Specialitou jsou pak brašny, které se uchycují na horní trubku rámu a můžete do nich umístit mobilní telefon. Do obou modelů dáte spíše základní věci.
Zajímavostí pak jsou brašny, které jsou vodotěsné. Většina brašen je z nepromokavých látek, ale vodotěsná brašna na kolo nabídne ještě lepší stupeň ochrany. Zabrání průsaku vody i v těch nejnáročnějších klimatických podmínkách a v extrémním terénu.
Způsoby upínání
V upínacích systémech mohou být velké rozdíly a přitom se jedná o podstatnou součást, která je vlastně tím, co zajišťuje stabilitu brašny na kole. Zpravidla se setkáte se suchými zipy nebo různými patentovanými zacvakávacími systémy, které se dle výrobce mohou mírně lišit.
Suché zipy jsou nejuniverzálnější, protože je jedno, jak je trubka rámu, nebo nosič, široký. Vždy se vám je podaří pevně uchytit, na druhou stranu se opotřebovávají, proto nejsou vhodné u brašen, které chcete častěji odepínat. Pokud je suchých zipů málo, mohou se snadněji uvolnit.
Sofistikovanější způsoby uchycení zajišťují bezpečnější fixaci, jedná se o různé klik systémy. Brašna na kolo lze přitom snadněji sundat a můžete ji vzít kdykoliv s sebou, kdy se od kola vzdalujete. Výhodou je nižší opotřebování při častém odepínání.
Kompatibilita s kolem a doplňky
Je zřejmé, že ne všechny brašny jsou univerzálně použitelné u každého kola. Zejména je třeba tento aspekt sledovat u brašen, které se uchycují do rámu. Zde záleží jak na celkových rozměrech brašny, tak na jejím tvaru, který nemusí do každého rámu ideálně padnout. Kapitolou samou pro sebe pak jsou třeba GT kola s rámem typu triple triangle, kde vám bude pasovat pouze specifická brašna na kolo.
Obecně se k brašnám na kolo hodí pláštěnka, některé modely jsou jí rovnou vybaveny, u jiných je potřeba ji dokoupit. Potěší také bezpečnostní reflexní prvky, které přijdou vhod, pohybujete-li se často na silnici. Praktickou věcí je také mapník, bez kterého si někteří cyklo cestovatelé nedovedou své túry představit.
Těžiště, ovladatelnost, hmotnost
Již v textu výše jsme se dotkli tématu rozložení váhy. Čím těžší brašna, tím hůře. Brašnám a celkovému naložení kola se vždy musí přizpůsobit jízdní styl, případně náročnost terénu. Je dobré si dávat pozor při výjezdu kopce, neboť velký náklad na zadním kole může převažovat celé kolo dozadu. Brašny na řídítkách či předním nosiči zase zhoršují ovladatelnost a mnoho cyklistů je proto nemá příliš v oblibě.