Vedle populárních orbitreků, elipticalů, rotopedů a dalších můžete ve fitness centrech potkat takzvaný airbike. Na první pohled připomíná svou konstrukcí klasický rotoped, má šlapky, obvykle pohodlné sedlo a madla. Zpozorníte až při pohledu na velké lopatkové kolo v přední částí stroje, o kterém tento trenažér celý je.
Madla jsou pohyblivá a spolu se šlapkami jsou spojeny s lopatkovým kolem, pohyb rukou i nohou se proto vždy přenáší do roztáčení lopatkového kola – ventilátoru. Jak je na první pohled patrné, cvičením na airbike se aktivuje celé tělo, respektive nohy, ruce i záda. Cvičení může být s malou zátěží, ale i velice intenzivní, a to v závislosti na vyvinuté rychlosti.
Většina vzduchových rotopedů/rotopedů s ventilátorem (jiné názvy pro airbike) nemá žádnou jinou regulaci výkonu, nežli lopatkové kolo, které vyvíjí odpor. Čím je vyšší rychlost otáčení tohoto kola, tím vzniká vyšší intenzita tréninku, přičemž intenzita zátěže je díky tomuto prakticky neomezená. Pokud vás trenažér zaujal, tak jsme na základě parametrů, testů a uživatelských zkušeností připravili výběr zahrnující nejlepší airbiky a jejich recenze.
Airbike vs rotoped
Ač jsou si tyto fitness trenažéry podobné a airbike z rotopedu do velké míry vychází, jedná se ve finále o dva rozdílné trenažéry. Cvičením na airbike se procvičují ruce, ramena, záda a pochopitelně i nohy. Zátěž se reguluje rychlostí cvičení a ta může být v podstatě neomezená. Otáčením lopatkového kola vzniká jednak příjemný větřík, který ochlazuje sportovce, ale také vyšší hlučnost než u rotopedů.
Rotoped má oproti airbike pouze šlapky, madla jsou statická a celý pohyb na něm se blíží spíše klasickému kolu. Procvičují se tedy primárně nohy a jako brzdný systém bývá nejčastěji použit magnetický, který má oproti airbike výrazně menší hlučnost a je vhodnější do bytů.
Eliptický trenažér má sice zcela odlišnou konstrukci, avšak účinností tréninku na něm je k airbike nejblíže. Procvičují se na něm paže i nohy, avšak možná zátěž bývá obvykle výrazně menší. Ideální je pro méně intenzivní kardio trénink, zatímco airbike obstojí i při náročných intervalových trénincích a zabírá navíc méně místa.
Hlavní výhody tréninku na airbike
- Procvičení a posílení celého těla
- Efektivní spalování kalorií a hubnutí
- Bez nárazový pohyb šetrný ke kloubům
- Vhodný pro intenzivní kondiční tréninky
- Neomezená tréninková zátěž dynamickým odporem
- Obvykle nevyžaduje připojení do elektrické sítě
- Nejvyspělejší a nejkomplexnější fitness trenažér
Nejlepší air bikes – TOP 7
V tabulce je výběr 7 nejlepších airbiků z testů a hodnocení pro rok 2025.
Vzhled | Model | Přijímač pro hrudní pás | Nosnost | Cena od | |
---|---|---|---|---|---|
inSPORTline Airbike Pro | Ano | 160 kg | 24 390 Kč | ||
inSPORTline Airbike Lite | Ano | 135 kg | 15 590 Kč | ||
inSPORTline Airbike Beast | Ano | 180 kg | 30 990 Kč | ||
BH Fitness CROSS 1100 | Ano | 150 kg | 19 975 Kč | ||
XEBEX AirPlus Expert Bike 2.0 | Ano | 227 kg | 38 950 Kč | ||
Tunturi Platinum Air Bike PRO | Ano | 165 kg | 56 990 Kč | ||
HMS MP 6590 Air Bike | Ne | 110 kg | 6 744 Kč |
Porovnání parametrů
inSPORTline Airbike Pro | inSPORTline Airbike Lite | inSPORTline Airbike Beast | BH Fitness CROSS 1100 | XEBEX AirPlus Expert Bike 2.0 | Tunturi Platinum Air Bike PRO | HMS MP 6590 Air Bike | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hmotnost | 64 kg | 40,6 kg | 72 kg | 48 kg | 89 kg | 71 kg | 27 kg |
Rozměry (d × š × v) | 124 × 69,5 × 140 cm | 130,5 × 64 × 128 cm | 123 × 67,5 × 142 cm | 122 × 60 × 128 cm | 144 × 66 × 139 cm | 125 × 51 × 147 cm | 110 × 65 × 163 cm |
Nastavení sedla | Vertikální, horizontální | Vertikální, horizontální | Vertikální, horizontální | Vertikální, horizontální, sklon | Vertikální, horizontální | Vertikální, horizontální | Vertikální |
Počet programů | 7 | 6 | 7 | 4 | - | 13 | - |
Více | Více | Více | Více | Více | Více | Více |
Recenze 7 airbiků
inSPORTline Airbike Pro
inSPORTline Airbike Pro je vyšší řada trenažérů tohoto výrobce, rotoped s ventilátorem je proto možné používat jak v domácím prostředí, tak v klubovém. Má sice lehce vyšší pořizovací cenu, za tu však nabízí velkou robustnost a kvalitu, proto má i podle recenzí a zkušeností dobrý poměr cena/výkon.
Ventilátor/zátěžové kolo má celkovou hmotnost 4,8 kilogramů a nevyžaduje žádné nastavování. Čím rychleji se šlape, tím větší zátěž nabízí. Potěšující je kvalitně provedené pohybové ústrojí spojující ventilátor se šlapkami a madly. Právě madla jsou další devizou tohoto modelu. Díky značnému tvarování nabízí mnoho možností úchopu, což při trénincích oceníte.
Sedlo je velké a pohodlné, dá se nastavit jak výška, tak i v horizontálním směru. Někteří by pouze ocenili možnost jeho výměny za jiné/vlastní, což provést nelze. Pro některé menší uživatele může být obtěžující větší vzdálenost šlapek od sebe, dle zkušeností to však nevede k problémům. Z další výbavy pak lze zmínit LCD display, 7 programů, transportní kolečka, systém pro vyrovnání nerovností nebo držák na nápoj či mobilní telefon.
inSPORTline Airbike Lite
inSPORTline Airbike Lite je kvalitní vzduchový rotoped na doma, který nabízí rozumný poměr mezi kvalitou a pořizovací cenou. Výrobce u tohoto modelu nešetřil na pohyblivém ústrojí, které je proto kvalitně zpracované a dá se u něj očekávat dlouhá životnost. Celková robustnost nedosahuje takové úrovně jak dražší a profesionální stroje, i tak je ale na doma skvělá, což potvrzuje nosnost 135 kg.
Celková hmotnost činí necelých 41 kilogramů, proto ve spojení s transportními kolečky není velkým problémem jeho přemisťování. Potěšující je možnost propojit s počítačem hrudní bezdrátový pás a sledovat tak aktuální tepovou frekvenci. Stejně tak lze využívat tréninkové programy, kterých je celkem 6.
Airbike má na sobě integrovaný držák na sportovní láhev i držák pro mobilní telefon, u kterého někteří spotřebitelé namítají, že při využití zakrývá mobilní telefon displej stroje. Jiní by po zkušenostech ocenili možnost vypnout anebo ztlumit akustické signály, které jsou dle nich obtěžující. Spotřebitelé naopak chválí široké možnosti nastavení sedla, které lze posouvat horizontálně a nastavovat jej i vertikálně.
inSPORTline Airbike Beast
Profesionální vzduchový rotoped inSPORTline Airbike Beast je nejlepším airbikem v modelové řadě výrobce Insportline. Jedná se o totožný trenažér, který použil při legendární „výzvě století“ Attila Végh a Karlos Vémola. Jeho největší přednostní je robustnost a kvalita dílenského zpracování, které snese i časté a velmi intenzivní používání.
Výše zmíněné dokládá celková hmotnost 72 kg a nosnost až 180 kilogramů. Brzdný systém je tvořen typickým větrákem s ocelovými lopatkami, přičemž hmotnost kola je 4,8 kilogramů. Pro tréninky je k dispozici 7 programů, mezi kterými jsou 2 intervalové, manuální a další s možností nastavení cílových hodnot času, vzdálenosti nebo tepové frekvence. Samozřejmostí je možnost příjmu tepové frekvence z hrudního pásu.
LCD display je poměrně velký a spolu s tlačítky umožňuje jednoduché a rychlé ovládání. Velkou výhodou jsou také propracovaná pohyblivá ramena s možností několika úchopů. Ta se dají v případě potřeby odstavit a trénovat bezpečně pouze nohy, stejně tak jako se dají využít stupátka a trénovat pouze horní část těla.
BH Fitness CROSS 1100
Airbike BH Fitness CROSS 1100 má velmi zajímavý poměr cena/výkon, přičemž mu není co zásadního vytknout. Má velmi dobrou nosnost 150 kg a i hmotnost 48 kg odkazuje na kvalitní a bytelné zpracování. Dobré zpracování potvrzují i uživatelské recenze, ve kterých spotřebitelé zmiňují a výborné možnosti nastavení, takže jej využije pohodlně celá rodina.
Podle výrobce zvládne i lehce komerční využití a zaujme také fakt, že velká část komponentů z pohyblivého ústrojí je standardní a kompatibilní s cyklistickými díly. V ovládacím panelu je zakomponován držák na sportovní lahev a dva displeje. Jeden slouží pro intervalové cvičení HIIT a druhý zobrazuje standardní hodnoty jako jsou čas, rychlost, srdeční tep nebo otáčky.
Snímání tepové frekvence probíhá pomocí hrudního pásu, jehož signál zvládá zabudovaný počítač v trenažéru přijímat. S tím jsou spojeny 4 HRC programy, které jsou řízeny právě tepovou frekvencí. Z dalších věcí potěší nastavitelné sedlo dokonce ve třech směrech, anebo důmyslně vymyšlený ochlazovací systém, který je vybaven nastavitelnými lamelami.
XEBEX AirPlus Expert Bike 2.0
Airbike XEBEX AirPlus Expert Bike 2.0 je profesionální rotoped s ventilátorem, který je považován zároveň za jeden z nejlepších airbiků na trhu. I podle recenzí a zkušeností uživatelů má naprosto skvělou stabilitu i celkovou robustnost, což dokládá svou hmotností 89 kg a bezkonkurenční nosností 227 kilogramů.
Zásadní výhodou tohoto modelu je přítomnost magnetické brzdy u lopatkového odporového kola. Ač je intenzita zátěže i tak defacto nekonečná, magnetická brzda dokáže zátěž zvýšit až 4x. Ovládá se navíc jednoduše manuálně a má 8 stupňů intenzity. Převod od šlapek je řešen řemenem, což je lepší a tišší řešení nevyžadující skoro žádnou údržbu.
Airbike umožňuje také propojení s chytrým zařízením přes aplikaci Smart Connect Ecosystem, což přináší další výhody. Využít lze personalizované tréninky, ale i oblíbené aplikace jako jsou Zwift, Kinomap, GymTrakt či RTG Cycling. Samozřejmostí zůstává bezdrátové připojení ANT+ pro hrudní pás. Díky dobré konstrukci a možnosti nastavení sedla je stroj pohodlný i pro vyšší osoby. Ocenit lze také celkem 22 průmyslových ložisek pro dlouhou životnost a bezproblémový chod.
Tunturi Platinum Air Bike PRO
Tunturi Platinum Air Bike PRO je velice kvalitní a je možné jej používat i v lehce komerčním prostředí. Pro domácí použití je proto naprosto dostačující a s hmotností 71 kg zvládne zatížení až 165 kilogramů. Vzduchová brzda využívá setrvačníku o hmotnosti 18 kg, což je ve srovnání nadprůměrná hodnota a odkazuje k velmi plynulému chodu.
Šlapací střed využívá kvalitního ložiskového uložení, stejně tak jako řemenový převod mezi šlapkami a zátěžovým kolem. Potěšující je možnost využít bezdrátového hrudního pásu a na srdeční tep navázaných HRC programů, který je celkově 12.
Ovládací LCD display je podsvícený, je na něj tedy krásně vidět i při potemnělých podmínkách či v noci. Jeho napájení probíhá pouze pomocí 2 AA baterií, elektrická zásuvka tedy nemusí být v dosahu. Sedák se dá nastavit ve dvou osách a je umožněno používat i pouze horní část těla, neboť pro nohy se zde nachází odkládací plochy. Zamrzí pouze jednoduchá madla bez možnosti využít více stylů jejich uchopení.
HMS MP 6590 Air Bike
HMS MP 6590 Air Bike patří mezi nejlevnější airbiky, čemuž odpovídá i jeho určení. Podle výrobce je ideální pro nenáročné tréninky, ke zvyšování fyzické kondice, hubnutí a k pro účely rehabilitace. Tréninky s vysokou intenzitou a vyšší zatížení není kvůli subtilnější konstrukci příliš vhodné, a právě slabší konstrukce odpovídá pořizovací ceně.
Tréninkový počítač je dobře umístěný před sportovcem a má jednoduchý display s pouze jedním tlačítkem, kterým se vyměňují zobrazované hodnoty. Přepnout si lze na hodnoty času, vzdálenosti, rychlosti, spálených kalorií a aktuální tepové frekvence, která je snímána dlaňovými senzory na madlech.
Na konstrukci nechybí také transportní kolečka, přemisťování trenažéru je proto ještě lehčí, byť s hmotností 27 kg to není obecně náročné. Jako na spíše podprůměrnou se lze dívat na nosnost 110 kg a ceně odpovídá i například miskový šlapací střed. Ten bohužel nemá ložiska, má tendenci se dříve opotřebit a bohužel se ani obvykle nedá levně opravit.
Jak vybrat air bike
Airbike – vzduchový rotoped, je do velké míry podobný klasickému rotopedu, a proto na něj platí podobná pravidla i při výběru, byť jistá specifika se vždy najdou. Pro dlouhodobou a bezproblémovou službu by měl být vybraný airbike vždy kvalitní, s dobrým technickým zpracováním a s adekvátní nosností včetně rezervy. Poznat kvalitní airbike se dá podle určitých technických specifikací, o kterých píšeme níže, dále také z recenzí uživatelů a zkušeností s konkrétním modelem.
Zátěžové kolo/ventilátor/setrvačník
Jasným prvkem, kterým se odlišuje airbike od rotopedu, je přítomnost zátěžového kola s lopatkami, které vytváří při pohybu odpor. Čím je rychlost otáčení větší, tím vyšší odpor vzniká a tím je cvičení náročnější. Výrobci by u setrvačníku měli uvádět jeho hmotnost, neboť čím má zátěžové kolo vyšší hmotnost, tím intenzivnější trénink může být. Náročnost tréninku ovlivňuje také tvar lopatek, jejich počet, velikost a také materiál, ze kterého jsou vyrobeny.
Bohužel však většina výrobců více detailů o samotném zátěžovém kole nezmiňuje, proto je třeba se spolehnout na recenze a zkušenosti uživatelů – pokud jsou. Ty nejpokročilejší airbiky pak mohou disponovat ještě sekundární magnetickou brzdou, která dokáže posunout úroveň zátěže ještě na vyšší úroveň. V praxi pak mohou být trenažéry s touto druhou brzdou i méně hlučné, neboť pro dosažení stejné zátěže není nutné roztočit lopatkové kolo do takové rychlosti.
Pohyblivá madla
Pohyblivé rukojeti, madla, někdy také označována jako řídítka, jsou nedílnou součástí airbiku. Procvičují horní polovinu těla, tedy především paže, ramena a zádové svalstvo. Kvalitní stroje mají pohyblivé rukojeti umístěny na ložiskách, méně kvalitní pak tento spoj ložiskový nemají. Obyčejné stroje mají pouze jednoduchá madla, zatímco dražší a pokročilé stroje mají madla tvarovaná, což umožňuje velké množství různých úchopů.
Paradoxně dobře vybavené airbiky nemají v madlech dlaňové senzory srdečního tepu, neboť se předpokládá využití hrudního pásu. Levné vzduchové rotopedy v madlech mohou tyto snímače mít, neboť naopak přijímačem hrudního pásu nedisponují.
U některých modelů je možné pohyblivá madla zcela odstavit od zbytku pohyblivé soustavy, cvičí se pak pouze dolní polovina těla, tedy nohy. Madla by měla být vždy kvalitě zpracovaná, jakákoliv jejich vůle je nežádoucí a vede dříve či později k větším problémům a poruše.
Sedlo a šlapky
Sedadlo je zásadní částí a mělo by být dobře nastavitelné, aby na stroji mohli pohodlně sportovat menší i vyšší osoby. Základem by měla být možnost nastavení výšky sedla i vzdálenost sedla od madel, tedy vertikální i horizontální pohyb. Lépe vybavené modely umožňují změnu také sklonu a ty nejlepší dovolují výměnu sedla za vlastní, obvykle sportovnější. Většina modelů má sedla široká a pohodlná, což ne všem musí vyhovovat. Možnost vyměnit si sedlo za jiné, obvykle sportovnější, je vítanou možností.
Šlapky jsou přehlíženým místem při výběru airbike. Obvykle jejich kvalita zpracování roste nebo padá s ohledem na výši pořizovací ceny. Levné airbiky mají obvykle šlapy měkké a méně kvalitní, zatímco u dražších je to naopak. Ty nejlepší modely pak mají šlapky shodné s klasickými koly, nebo cyklistickými trenažéry, včetně možnosti jejich výměny. Zásadní je pak technika šlapacího středu, která na první pohled rozhoduje o celkové kvalitě trenažéru.
Základem všech lepších a kvalitních airbiků je ložiskový šlapací střed. Osou šlapek vede hřídel osazená v ložiscích, na které jsou připevněny šlapací páky a na nich následně šlapky. Toho řešení je výrazně odolnější než miskový střed a umožňuje snadnou opravu i záměnu komponent za vlastní.
Převodové ústrojí
Jedná se o systém pohonu mezi šlapkami a zátěžovým kolem. Existují dva systémy – u levných je typický řetězový převod, zatímco kvalitnější jsou obvykle vybaveny řemenovým převodem. Převod pomocí řetězu je hlasitější a zpravidla vyžaduje větší údržbu v podobě minimálně občasného promazání. Převod pomocí řemenu je poměrně tichý, a hlavně je dlouhou dobu zcela nenáročný na údržbu.
Ovládací panel, display a funkce
Jelikož většina airbiků nedisponuje mechanickou, magnetickou ani jinou další brzdou, tak ovládací panel slouží většinou pouze pro volbu programu, nebo ke změně zobrazovaných hodnot. Bývá zpravidla umístěn mezi madly a nabízí jedno či několik tlačítek.
V rámci této části je zakomponován také display, který bývá LED nebo LCD. Může zobrazovat čas cvičení, ujetou vzdálenost, tepovou frekvenci anebo odhad spálených kalorií a další informace. S pomocí něj lze také trénovat a dosahovat kýžených výsledků podle přednastaveného programu.
Programy – Přednastavené, nebo nastavitelné programy pomáhají k efektivnímu cvičení. Oblíbené jsou zejména HIIT programy anebo programy HRC, které se řídí aktuální tepovou frekvencí. Programy nenastavují pochopitelně zátěž, ale indikují požadovanou rychlost/tempo cvičení.
Bluetooth konektivita – Možnost propojení trenažéru s chytrým telefonem nebo tabletem zvyšuje možnosti i komfort použití. Lze pak například využívat tréninkové aplikace jako jsou Zwift nebo Rouvy.
Hmotnost, rozměry, hlučnost
Hmotnost je obvykle v řádech desítek kilogramů. Subtilní airbiky mohou mít hmotnost jen do 30 kilogramů, zatímco kvalitní mohou dosahovat hmotnosti i 60 až 100 kg. Čím je stroj těžší, tím je také stabilnější a snese intenzivnější zacházení. S těmito trenažéry se nepředpokládá častá manipulace, a proto vysoká hmotnost není rozhodně na škodu.
Rozměry jsou podobné jako u běžného rotopedu, vzduchový rotoped s lopatkovým kolem je však rozměrnější, neboť má v přední části velké zátěžové kolo. Ve srovnání s eliptickým trenažerem je však menší a zabere často i jen půlku místa. Z hlediska vhodnosti do menších bytů se proto jedná o vhodný trenažér, jakékoliv možnosti složení jsou u něj však vyloučené.
Jak je airbike vhodný do bytu z hlediska rozměrů, nemusí tomu tak být z hlediska hlučnosti. Naprostá většina modelů má vzduchovou odporovou brzdu v podobě lopatkového kola, které je hlučné. S vyšší intenzitou narůstá také hluk a z mnoha zkušeností spotřebitelů je patrné, že hlučnost může být i výrazná. Někteří hlučnost při vysoké zátěži připodobňují k hlučnosti vysavače, s čímž je třeba počítat. Pro poslech hudby je proto dobré používat sluchátka a pakliže plánujete používat trenažér v bytovém domě, je vhodné jej používat přes den mimo hodiny nočního klidu.