Sport,

Airbike: Recenze 7 nejlepších

Vedle populárních orbitreků, elipticalů, rotopedů a dalších můžete ve fitness centrech potkat takzvaný airbike. Na první pohled připomíná svou konstrukcí klasický rotoped, má šlapky, obvykle pohodlné sedlo a madla. Zpozorníte až při pohledu na velké lopatkové kolo v přední částí stroje, o kterém tento trenažér celý je.

Madla jsou pohyblivá a spolu se šlapkami jsou spojeny s lopatkovým kolem, pohyb rukou i nohou se proto vždy přenáší do roztáčení lopatkového kola – ventilátoru. Jak je na první pohled patrné, cvičením na airbike se aktivuje celé tělo, respektive nohy, ruce i záda. Cvičení může být s malou zátěží, ale i velice intenzivní, a to v závislosti na vyvinuté rychlosti.

Většina vzduchových rotopedů/rotopedů s ventilátorem (jiné názvy pro airbike) nemá žádnou jinou regulaci výkonu, nežli lopatkové kolo, které vyvíjí odpor. Čím je vyšší rychlost otáčení tohoto kola, tím vzniká vyšší intenzita tréninku, přičemž intenzita zátěže je díky tomuto prakticky neomezená. Pokud vás trenažér zaujal, tak jsme na základě parametrů, testů a uživatelských zkušeností připravili výběr zahrnující nejlepší airbiky a jejich recenze.

Airbike vs rotoped

Ač jsou si tyto fitness trenažéry podobné a airbike z rotopedu do velké míry vychází, jedná se ve finále o dva rozdílné trenažéry. Cvičením na airbike se procvičují ruce, ramena, záda a pochopitelně i nohy. Zátěž se reguluje rychlostí cvičení a ta může být v podstatě neomezená. Otáčením lopatkového kola vzniká jednak příjemný větřík, který ochlazuje sportovce, ale také vyšší hlučnost než u rotopedů.

Rotoped má oproti airbike pouze šlapky, madla jsou statická a celý pohyb na něm se blíží spíše klasickému kolu. Procvičují se tedy primárně nohy a jako brzdný systém bývá nejčastěji použit magnetický, který má oproti airbike výrazně menší hlučnost a je vhodnější do bytů.

Eliptický trenažér má sice zcela odlišnou konstrukci, avšak účinností tréninku na něm je k airbike nejblíže. Procvičují se na něm paže i nohy, avšak možná zátěž bývá obvykle výrazně menší. Ideální je pro méně intenzivní kardio trénink, zatímco airbike obstojí i při náročných intervalových trénincích a zabírá navíc méně místa.

Hlavní výhody tréninku na airbike

  • Procvičení a posílení celého těla
  • Efektivní spalování kalorií a hubnutí
  • Bez nárazový pohyb šetrný ke kloubům
  • Vhodný pro intenzivní kondiční tréninky
  • Neomezená tréninková zátěž dynamickým odporem
  • Obvykle nevyžaduje připojení do elektrické sítě
  • Nejvyspělejší a nejkomplexnější fitness trenažér

Nejlepší air bikes – TOP 7

V tabulce je výběr 7 nejlepších airbiků z testů a hodnocení pro rok 2025.

VzhledModelPřijímač pro hrudní pásNosnostCena od 
inSPORTline Airbike Pro recenze a testinSPORTline Airbike ProAno160 kg24 390 Kč
inSPORTline Airbike Lite recenze a testinSPORTline Airbike LiteAno135 kg15 590 Kč
inSPORTline Airbike Beast recenze a testinSPORTline Airbike BeastAno180 kg30 990 Kč
BH Fitness CROSS 1100 recenze a testBH Fitness CROSS 1100Ano150 kg19 975 Kč
XEBEX AirPlus Expert Bike 2.0 recenze a testXEBEX AirPlus Expert Bike 2.0Ano227 kg38 950 Kč
Tunturi Platinum Air Bike PRO recenze a testTunturi Platinum Air Bike PROAno165 kg56 990 Kč
HMS MP 6590 Air Bike recenze a testHMS MP 6590 Air BikeNe110 kg6 744 Kč

Zobrazit celou nabídku

Porovnání parametrů

 inSPORTline Airbike ProinSPORTline Airbike LiteinSPORTline Airbike BeastBH Fitness CROSS 1100XEBEX AirPlus Expert Bike 2.0Tunturi Platinum Air Bike PROHMS MP 6590 Air Bike
Hmotnost64 kg40,6 kg72 kg48 kg89 kg71 kg27 kg
Rozměry (d × š × v)124 × 69,5 × 140 cm130,5 × 64 × 128 cm123 × 67,5 × 142 cm122 × 60 × 128 cm144 × 66 × 139 cm125 × 51 × 147 cm110 × 65 × 163 cm
Nastavení sedlaVertikální, horizontálníVertikální, horizontálníVertikální, horizontálníVertikální, horizontální, sklonVertikální, horizontálníVertikální, horizontálníVertikální
Počet programů7674-13-
VíceVíceVíceVíceVíceVíceVíce

Recenze 7 airbiků

inSPORTline Airbike Pro

inSPORTline Airbike Pro recenze a test

inSPORTline Airbike Pro je vyšší řada trenažérů tohoto výrobce, rotoped s ventilátorem je proto možné používat jak v domácím prostředí, tak v klubovém. Má sice lehce vyšší pořizovací cenu, za tu však nabízí velkou robustnost a kvalitu, proto má i podle recenzí a zkušeností dobrý poměr cena/výkon.

Ventilátor/zátěžové kolo má celkovou hmotnost 4,8 kilogramů a nevyžaduje žádné nastavování. Čím rychleji se šlape, tím větší zátěž nabízí. Potěšující je kvalitně provedené pohybové ústrojí spojující ventilátor se šlapkami a madly. Právě madla jsou další devizou tohoto modelu. Díky značnému tvarování nabízí mnoho možností úchopu, což při trénincích oceníte.

Sedlo je velké a pohodlné, dá se nastavit jak výška, tak i v horizontálním směru. Někteří by pouze ocenili možnost jeho výměny za jiné/vlastní, což provést nelze. Pro některé menší uživatele může být obtěžující větší vzdálenost šlapek od sebe, dle zkušeností to však nevede k problémům. Z další výbavy pak lze zmínit LCD display, 7 programů, transportní kolečka, systém pro vyrovnání nerovností nebo držák na nápoj či mobilní telefon.

Robustní rám a kvalitní zpracování, mnoho možností úchopu madel, poměr cena/výkon
Pro menší jedince větší vzdálenost šlapek

inSPORTline Airbike Lite

inSPORTline Airbike Lite recenze a test

inSPORTline Airbike Lite je kvalitní vzduchový rotoped na doma, který nabízí rozumný poměr mezi kvalitou a pořizovací cenou. Výrobce u tohoto modelu nešetřil na pohyblivém ústrojí, které je proto kvalitně zpracované a dá se u něj očekávat dlouhá životnost. Celková robustnost nedosahuje takové úrovně jak dražší a profesionální stroje, i tak je ale na doma skvělá, což potvrzuje nosnost 135 kg.

Celková hmotnost činí necelých 41 kilogramů, proto ve spojení s transportními kolečky není velkým problémem jeho přemisťování. Potěšující je možnost propojit s počítačem hrudní bezdrátový pás a sledovat tak aktuální tepovou frekvenci. Stejně tak lze využívat tréninkové programy, kterých je celkem 6.

Airbike má na sobě integrovaný držák na sportovní láhev i držák pro mobilní telefon, u kterého někteří spotřebitelé namítají, že při využití zakrývá mobilní telefon displej stroje. Jiní by po zkušenostech ocenili možnost vypnout anebo ztlumit akustické signály, které jsou dle nich obtěžující. Spotřebitelé naopak chválí široké možnosti nastavení sedla, které lze posouvat horizontálně a nastavovat jej i vertikálně.

Kvalitní airbike na doma, 6 programů a přijímač hrudního pásu, dobrá nosnost
Hlasité akustické signály

inSPORTline Airbike Beast

inSPORTline Airbike Beast recenze a test

Profesionální vzduchový rotoped inSPORTline Airbike Beast je nejlepším airbikem v modelové řadě výrobce Insportline. Jedná se o totožný trenažér, který použil při legendární „výzvě století“ Attila Végh a Karlos Vémola. Jeho největší přednostní je robustnost a kvalita dílenského zpracování, které snese i časté a velmi intenzivní používání.

Výše zmíněné dokládá celková hmotnost 72 kg a nosnost až 180 kilogramů. Brzdný systém je tvořen typickým větrákem s ocelovými lopatkami, přičemž hmotnost kola je 4,8 kilogramů. Pro tréninky je k dispozici 7 programů, mezi kterými jsou 2 intervalové, manuální a další s možností nastavení cílových hodnot času, vzdálenosti nebo tepové frekvence. Samozřejmostí je možnost příjmu tepové frekvence z hrudního pásu.

LCD display je poměrně velký a spolu s tlačítky umožňuje jednoduché a rychlé ovládání. Velkou výhodou jsou také propracovaná pohyblivá ramena s možností několika úchopů. Ta se dají v případě potřeby odstavit a trénovat bezpečně pouze nohy, stejně tak jako se dají využít stupátka a trénovat pouze horní část těla.

Nejvyšší řada výrobce s výborným zpracováním, ramena s několika úchopy, 7 programů
Vyšší pořizovací cena

BH Fitness CROSS 1100

BH Fitness CROSS 1100 recenze a test

Airbike BH Fitness CROSS 1100 má velmi zajímavý poměr cena/výkon, přičemž mu není co zásadního vytknout. Má velmi dobrou nosnost 150 kg a i hmotnost 48 kg odkazuje na kvalitní a bytelné zpracování. Dobré zpracování potvrzují i uživatelské recenze, ve kterých spotřebitelé zmiňují a výborné možnosti nastavení, takže jej využije pohodlně celá rodina.

Podle výrobce zvládne i lehce komerční využití a zaujme také fakt, že velká část komponentů z pohyblivého ústrojí je standardní a kompatibilní s cyklistickými díly. V ovládacím panelu je zakomponován držák na sportovní lahev a dva displeje. Jeden slouží pro intervalové cvičení HIIT a druhý zobrazuje standardní hodnoty jako jsou čas, rychlost, srdeční tep nebo otáčky.

Snímání tepové frekvence probíhá pomocí hrudního pásu, jehož signál zvládá zabudovaný počítač v trenažéru přijímat. S tím jsou spojeny 4 HRC programy, které jsou řízeny právě tepovou frekvencí. Z dalších věcí potěší nastavitelné sedlo dokonce ve třech směrech, anebo důmyslně vymyšlený ochlazovací systém, který je vybaven nastavitelnými lamelami.

HRC programy řízené tepovou frekvencí, tři směry nastavení sedla, regulátor proudu vzduchu
Nic zásadního

XEBEX AirPlus Expert Bike 2.0

XEBEX AirPlus Expert Bike 2.0 recenze a test

Airbike XEBEX AirPlus Expert Bike 2.0 je profesionální rotoped s ventilátorem, který je považován zároveň za jeden z nejlepších airbiků na trhu. I podle recenzí a zkušeností uživatelů má naprosto skvělou stabilitu i celkovou robustnost, což dokládá svou hmotností 89 kg a bezkonkurenční nosností 227 kilogramů.

Zásadní výhodou tohoto modelu je přítomnost magnetické brzdy u lopatkového odporového kola. Ač je intenzita zátěže i tak defacto nekonečná, magnetická brzda dokáže zátěž zvýšit až 4x. Ovládá se navíc jednoduše manuálně a má 8 stupňů intenzity. Převod od šlapek je řešen řemenem, což je lepší a tišší řešení nevyžadující skoro žádnou údržbu.

Airbike umožňuje také propojení s chytrým zařízením přes aplikaci Smart Connect Ecosystem, což přináší další výhody. Využít lze personalizované tréninky, ale i oblíbené aplikace jako jsou Zwift, Kinomap, GymTrakt či RTG Cycling. Samozřejmostí zůstává bezdrátové připojení ANT+ pro hrudní pás. Díky dobré konstrukci a možnosti nastavení sedla je stroj pohodlný i pro vyšší osoby. Ocenit lze také celkem 22 průmyslových ložisek pro dlouhou životnost a bezproblémový chod.

Odporové kolo doplněné o magnetickou brzdu, výborná stabilita, Bluetooth konektivita
Vysoká hmotnost 89 kg

Tunturi Platinum Air Bike PRO

Tunturi Platinum Air Bike PRO recenze a test

Tunturi Platinum Air Bike PRO je velice kvalitní a je možné jej používat i v lehce komerčním prostředí. Pro domácí použití je proto naprosto dostačující a s hmotností 71 kg zvládne zatížení až 165 kilogramů. Vzduchová brzda využívá setrvačníku o hmotnosti 18 kg, což je ve srovnání nadprůměrná hodnota a odkazuje k velmi plynulému chodu.

Šlapací střed využívá kvalitního ložiskového uložení, stejně tak jako řemenový převod mezi šlapkami a zátěžovým kolem. Potěšující je možnost využít bezdrátového hrudního pásu a na srdeční tep navázaných HRC programů, který je celkově 12.

Ovládací LCD display je podsvícený, je na něj tedy krásně vidět i při potemnělých podmínkách či v noci. Jeho napájení probíhá pouze pomocí 2 AA baterií, elektrická zásuvka tedy nemusí být v dosahu. Sedák se dá nastavit ve dvou osách a je umožněno používat i pouze horní část těla, neboť pro nohy se zde nachází odkládací plochy. Zamrzí pouze jednoduchá madla bez možnosti využít více stylů jejich uchopení.

Hmotnost zátěžového kola 18 kg, profesionální kvalitní zpracování, dobrá nosnost 165 kg
Madla bez většího profilování

HMS MP 6590 Air Bike

HMS MP 6590 Air Bike recenze a test

HMS MP 6590 Air Bike patří mezi nejlevnější airbiky, čemuž odpovídá i jeho určení. Podle výrobce je ideální pro nenáročné tréninky, ke zvyšování fyzické kondice, hubnutí a k pro účely rehabilitace. Tréninky s vysokou intenzitou a vyšší zatížení není kvůli subtilnější konstrukci příliš vhodné, a právě slabší konstrukce odpovídá pořizovací ceně.

Tréninkový počítač je dobře umístěný před sportovcem a má jednoduchý display s pouze jedním tlačítkem, kterým se vyměňují zobrazované hodnoty. Přepnout si lze na hodnoty času, vzdálenosti, rychlosti, spálených kalorií a aktuální tepové frekvence, která je snímána dlaňovými senzory na madlech.

Na konstrukci nechybí také transportní kolečka, přemisťování trenažéru je proto ještě lehčí, byť s hmotností 27 kg to není obecně náročné. Jako na spíše podprůměrnou se lze dívat na nosnost 110 kg a ceně odpovídá i například miskový šlapací střed. Ten bohužel nemá ložiska, má tendenci se dříve opotřebit a bohužel se ani obvykle nedá levně opravit.

Levný airbike, nízká hmotnost 27 kg, LCD display zobrazující základní hodnoty cvičení
Miskový šlapací střed

Jak vybrat air bike

Airbike – vzduchový rotoped, je do velké míry podobný klasickému rotopedu, a proto na něj platí podobná pravidla i při výběru, byť jistá specifika se vždy najdou. Pro dlouhodobou a bezproblémovou službu by měl být vybraný airbike vždy kvalitní, s dobrým technickým zpracováním a s adekvátní nosností včetně rezervy. Poznat kvalitní airbike se dá podle určitých technických specifikací, o kterých píšeme níže, dále také z recenzí uživatelů a zkušeností s konkrétním modelem.

Zátěžové kolo/ventilátor/setrvačník

Jasným prvkem, kterým se odlišuje airbike od rotopedu, je přítomnost zátěžového kola s lopatkami, které vytváří při pohybu odpor. Čím je rychlost otáčení větší, tím vyšší odpor vzniká a tím je cvičení náročnější. Výrobci by u setrvačníku měli uvádět jeho hmotnost, neboť čím má zátěžové kolo vyšší hmotnost, tím intenzivnější trénink může být. Náročnost tréninku ovlivňuje také tvar lopatek, jejich počet, velikost a také materiál, ze kterého jsou vyrobeny.

Bohužel však většina výrobců více detailů o samotném zátěžovém kole nezmiňuje, proto je třeba se spolehnout na recenze a zkušenosti uživatelů – pokud jsou. Ty nejpokročilejší airbiky pak mohou disponovat ještě sekundární magnetickou brzdou, která dokáže posunout úroveň zátěže ještě na vyšší úroveň. V praxi pak mohou být trenažéry s touto druhou brzdou i méně hlučné, neboť pro dosažení stejné zátěže není nutné roztočit lopatkové kolo do takové rychlosti.

Pohyblivá madla

Pohyblivé rukojeti, madla, někdy také označována jako řídítka, jsou nedílnou součástí airbiku. Procvičují horní polovinu těla, tedy především paže, ramena a zádové svalstvo. Kvalitní stroje mají pohyblivé rukojeti umístěny na ložiskách, méně kvalitní pak tento spoj ložiskový nemají. Obyčejné stroje mají pouze jednoduchá madla, zatímco dražší a pokročilé stroje mají madla tvarovaná, což umožňuje velké množství různých úchopů.

Paradoxně dobře vybavené airbiky nemají v madlech dlaňové senzory srdečního tepu, neboť se předpokládá využití hrudního pásu. Levné vzduchové rotopedy v madlech mohou tyto snímače mít, neboť naopak přijímačem hrudního pásu nedisponují.

U některých modelů je možné pohyblivá madla zcela odstavit od zbytku pohyblivé soustavy, cvičí se pak pouze dolní polovina těla, tedy nohy. Madla by měla být vždy kvalitě zpracovaná, jakákoliv jejich vůle je nežádoucí a vede dříve či později k větším problémům a poruše.

Sedlo a šlapky

Sedadlo je zásadní částí a mělo by být dobře nastavitelné, aby na stroji mohli pohodlně sportovat menší i vyšší osoby. Základem by měla být možnost nastavení výšky sedla i vzdálenost sedla od madel, tedy vertikální i horizontální pohyb. Lépe vybavené modely umožňují změnu také sklonu a ty nejlepší dovolují výměnu sedla za vlastní, obvykle sportovnější. Většina modelů má sedla široká a pohodlná, což ne všem musí vyhovovat. Možnost vyměnit si sedlo za jiné, obvykle sportovnější, je vítanou možností.

Šlapky jsou přehlíženým místem při výběru airbike. Obvykle jejich kvalita zpracování roste nebo padá s ohledem na výši pořizovací ceny. Levné airbiky mají obvykle šlapy měkké a méně kvalitní, zatímco u dražších je to naopak. Ty nejlepší modely pak mají šlapky shodné s klasickými koly, nebo cyklistickými trenažéry, včetně možnosti jejich výměny. Zásadní je pak technika šlapacího středu, která na první pohled rozhoduje o celkové kvalitě trenažéru.

Základem všech lepších a kvalitních airbiků je ložiskový šlapací střed. Osou šlapek vede hřídel osazená v ložiscích, na které jsou připevněny šlapací páky a na nich následně šlapky. Toho řešení je výrazně odolnější než miskový střed a umožňuje snadnou opravu i záměnu komponent za vlastní.

Převodové ústrojí

Jedná se o systém pohonu mezi šlapkami a zátěžovým kolem. Existují dva systémy – u levných je typický řetězový převod, zatímco kvalitnější jsou obvykle vybaveny řemenovým převodem. Převod pomocí řetězu je hlasitější a zpravidla vyžaduje větší údržbu v podobě minimálně občasného promazání. Převod pomocí řemenu je poměrně tichý, a hlavně je dlouhou dobu zcela nenáročný na údržbu.

Ovládací panel, display a funkce

Jelikož většina airbiků nedisponuje mechanickou, magnetickou ani jinou další brzdou, tak ovládací panel slouží většinou pouze pro volbu programu, nebo ke změně zobrazovaných hodnot. Bývá zpravidla umístěn mezi madly a nabízí jedno či několik tlačítek.

V rámci této části je zakomponován také display, který bývá LED nebo LCD. Může zobrazovat čas cvičení, ujetou vzdálenost, tepovou frekvenci anebo odhad spálených kalorií a další informace. S pomocí něj lze také trénovat a dosahovat kýžených výsledků podle přednastaveného programu.

Programy – Přednastavené, nebo nastavitelné programy pomáhají k efektivnímu cvičení. Oblíbené jsou zejména HIIT programy anebo programy HRC, které se řídí aktuální tepovou frekvencí. Programy nenastavují pochopitelně zátěž, ale indikují požadovanou rychlost/tempo cvičení.

Bluetooth konektivita – Možnost propojení trenažéru s chytrým telefonem nebo tabletem zvyšuje možnosti i komfort použití. Lze pak například využívat tréninkové aplikace jako jsou Zwift nebo Rouvy.

Hmotnost, rozměry, hlučnost

Hmotnost je obvykle v řádech desítek kilogramů. Subtilní airbiky mohou mít hmotnost jen do 30 kilogramů, zatímco kvalitní mohou dosahovat hmotnosti i 60 až 100 kg. Čím je stroj těžší, tím je také stabilnější a snese intenzivnější zacházení. S těmito trenažéry se nepředpokládá častá manipulace, a proto vysoká hmotnost není rozhodně na škodu.

Rozměry jsou podobné jako u běžného rotopedu, vzduchový rotoped s lopatkovým kolem je však rozměrnější, neboť má v přední části velké zátěžové kolo. Ve srovnání s eliptickým trenažerem je však menší a zabere často i jen půlku místa. Z hlediska vhodnosti do menších bytů se proto jedná o vhodný trenažér, jakékoliv možnosti složení jsou u něj však vyloučené.

Jak je airbike vhodný do bytu z hlediska rozměrů, nemusí tomu tak být z hlediska hlučnosti. Naprostá většina modelů má vzduchovou odporovou brzdu v podobě lopatkového kola, které je hlučné. S vyšší intenzitou narůstá také hluk a z mnoha zkušeností spotřebitelů je patrné, že hlučnost může být i výrazná. Někteří hlučnost při vysoké zátěži připodobňují k hlučnosti vysavače, s čímž je třeba počítat. Pro poslech hudby je proto dobré používat sluchátka a pakliže plánujete používat trenažér v bytovém domě, je vhodné jej používat přes den mimo hodiny nočního klidu.

4.3/5 - (26 votes)

Recenze a hodnocení, srovnání, žebříčky a testy pro snazší výběr produktů a nákupní inspiraci.